Volken verenigen in voorjaar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
harry
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Volken verenigen in voorjaar

Bericht door harry » vr 05 feb 2016, 12:24

Als je 2 volken wilt verenigen zou je dan ook in februari op volk 1 een moerrooster kunnen plaatsen en het 2e volk daarop plaatsen en ze beide van het zelfde vlieggat gebruik laten maken.
Natuurlijk na het op 1 bak brengen van beide volken.
Na 2 tot 4 weken controleer je beide volken of beide koninginnen nog aanwezig zijn en verwijdert 1 van beide naar keuze.
Moer rooster verplaatsen naar boven en honingkamer erop.
Klaar lijkt me.
Graag commentaar of op en aanmerkingen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 feb 2016, 13:10

Op deze wijze van verenigingen heb ik nog niet eerder gedaan maar het is een idee. Het is wel vroeg voor een vereniging zou het op zijn minst tot de tweede week maart uitstellen. Zou wel de honingkamer - gezien - je in het midden van het land imkert op zijn vroegst in de eerste week van april op zetten. Overigens zal het volk ook nog niet zoveel bijen hebben dat ze honingkamer kunnen bezetten. Carnica volken ontploffen pas als er elke dag stuifmeel binnenkomt.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door joselito » vr 05 feb 2016, 13:38

Als ik verenig hang ik ze gewoon bij elkaar maar ik houd wel het broed samen. Dus in de veronderstelling dat kast A 4 ramen broed heeft en die koningin wil ik houden en kast B 2 ramen broed, dan hang ik die 2 ramen aan de buitenkant van de 4 ramen. De koningin van kast B gaat eventueel in een kielerkastje met wat bijen in geval van nood later. Een reserve koningin is soms handig voordat er jonge koninginnen zijn.
De koningin van kast A komt in een kooitje met was suikerdeeg tussen haar eigen broed. Op die manier zit ze al tussen haar eigen bijen. Tegen dat ze terug vrij is is er geen gevaar meer en zijn de bijen verbroederd.

Gebruikersavatar
harry
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door harry » vr 05 feb 2016, 13:52

Het is namelijk een methode om kleine volkjes op te peppen en die er later weer als zelfstandig volk er weer af te nemen.
Door omstandigheden heb ik een stand op moeten heffen en heb nu net iets te veel volken op mijn thuisbasis.
Volken zijn dus ongeveer even sterk en beide met jonge moer van vorig seizoen.
Idee erachter is de beide moeren te laten broeden.
Wil even wat zachter weer met wat dracht afwachten.
Beide volken staan nu Door ruimtegebrek al op elkaar en voordat ze echt weer gewend zijn aan 2 vlieggat en wil ik ze op deze manier bij elkaar voegen zonder nu al te hoeven kiezen tussen 1 van beide moeren.
Mogelijk zelfs eind maart of begin april broed loze kunstzwerm met voerramen maken.
Kan deze dan al tegen varroa behandelen.
Het is maar een Idee!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 feb 2016, 14:33

harry schreef:[........................]Mogelijk zelfs eind maart of begin april broed loze kunstzwerm met voerramen maken.
Kan deze dan al tegen varroa behandelen.
Het is maar een Idee!
Harry we leven in Nederland en niet in Zuid-Frankrijk. Als jij eind maart begin april een kunstzwerm wil maken bestaat het volk nog voor de helft uit winterbijen die een half jaar oud zijn. Nee dit raad ik je af Je blijft dan het hele voorjaar sukkelen.
Hou even de natuurlijke ontwikkeling van een bijenvolk aan.
-1 aanzet darren eind maart - begin april
-2 er lopen 23 dagen later jonge darren rond.
-3 volk gaat doppen/speeldoppen aanzetten.

Klik eens hierboven op Imkerpedia
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door johan » vr 05 feb 2016, 16:25

jou methode doet me wat denken aan een artikel dat vorig jaar verscheen in het tijdschrift 'de vlaamse imker'.
hier een link naar het artikel: http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... olken.html

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Dirk C » vr 05 feb 2016, 16:37

Die manier werkt trouwens perfect.
Je kan zelfs Buckfast op Carnica plaatsen of omgekeerd.
1 raampje met broed, bijen en moer boven rooster op sterk volk zetten. Bak verder aanvullen met ramen.
Na 5 weken terug afpakken en je hebt 2 goed volken.

Vriendelijke imkergroeten,
Dirk

Gebruikersavatar
harry
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door harry » vr 05 feb 2016, 18:23

Ben het wel met je eens Hans.
Echter gezien de ontzettend zachte winter denken ik dat de normale gang van zaken al dermate verstoord is dat deze nu niet meer klopt.
Of de volken krijgen in maart een ontzettende klap doordat er gewoon door gegaan is met broeden.
Immers op elke beetje zachte dag werd er nog steeds stuifmeel binnen gebracht.
De bijen slijten dan sneller en mogelijk lopen de verliezen dan hoger op.
Kan ook zijn dat de ontwikkeling voor gaat lopen.
We zullen dit moeten afwachten. Ik verwacht in ieder geval een andere ontwikkeling dan wat normaal is.
Ook verwacht ik dat de varroa druk al vroeger in het voorjaar hoger is waarbij er extra behandeld zal moeten worden.
Door het aanhoudend broeden zal de oxaalzuurbehandeling niet het effect gesorteerd hebben.
Hive Clean?
Zo maar wat overdenkingen
Allen veel wijsheid gewenst komend voorjaar.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Dirk Blanken » vr 05 feb 2016, 20:32

Ik zet in het voorjaar altijd ongeveer 20 mini-plusvolkjes vaak met een raszuivere koningin over op segeberger raam.
Dan zou ik hetzelfde kunnen doen en dan zouden de volkjes harder kunnen groeien.

Toch zie ik nadelen, hoe komt het stuifmeel in het bovenste volk dat wordt afgeschraapt door het moerrooster en valt naar beneden???
Niet alles maar wel een zeer groot gedeelte.

Bovendien denk ik dat het bovenste volkje veel minder vliegbijen zal bevatten die bivakkeren voornamelijk onderin.
OK dat corrigeert zich wel weer maar dan vliegt het volkje ook nog af op dezelfde stand en het mist dan de warmte die het gewend was met het vergrote broednest.

Het wordt anders als beide volkjes elk een eigen vlieggat hebben en gescheiden zijn door een bijen dicht rooster dan profiteren de bovenste van de warme lucht maar dan zou je ze later een 2 km moeten verplaatsen anders vliegen ze nog af en verkleumen ze voordat ze het onderste vlieggat hebben gevonden.

Dus toch maar niet en gewoon op de oude manier, dan zitten de mini-plus volkjes na 4 weken op 7 á 8 of meer ramen segeberger en daar ben ik tevreden mee.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Dirk C » vr 05 feb 2016, 21:36

Dat afvliegen valt wel mee.
Ik verplaats trouwens het onderste volk.
Dat valt dat wel even terug maar is er snel weer bovenop.
Nadien naar andere stand brengen is inderdaad ook een optie.
Er is niet alleen de warmte. Het is ook de bedoeling dat het sterke volk de broedzorg mee voor zijn rekening neemt.

Groeten,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten