Volgende week ga ik een maand naar het buitenland. Ik heb tot nu nog geen bezoek van muizen in de kast gehad, maar voor de zekerheid heb ik toch de vliegopening in hoogte verkleind van 9mm naar 7mm door er een houten latje tegen te schroeven.
Normaal zou ik dat niet doen en de lade gewoon af en toe in het oog houden, maar omdat ik een maand niet kan controleren en er wel veel muizen in de tuin zitten, heb ik toch maar iets geïnstalleerd.
Maar nu is de vraag of het de moeite nog wel is? Is er enkel kans op schade (door spitsmuizen) wanneer het zeer koud is en de bijen in tros zitten?
Belemmer ik de bijen nu niet teveel als ze een reinigingsvlucht willen maken of om stuifmeel vliegen binnenkort?
groetjes,
Tom
vliegspleet verkleinen tegen muizen
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: vliegspleet verkleinen tegen muizen
Tom lig jij de hele winter voor je bijenkast te waken dat er geen muizen binnen komen?
In november had je je dit moeten afvragen "is de kast muizen vrij".
Heb je geen strookje metaalgaas waar de mazen zo'n 6 mm groot zijn?
Ja je kunt ook met hout je vliegspleet wat in hoogte verkleinen door het latje zo te maken dat het klemt.
En even tussen ons: schrijf nooit dat je van huis bent.
In november had je je dit moeten afvragen "is de kast muizen vrij".

Heb je geen strookje metaalgaas waar de mazen zo'n 6 mm groot zijn?
Ja je kunt ook met hout je vliegspleet wat in hoogte verkleinen door het latje zo te maken dat het klemt.
En even tussen ons: schrijf nooit dat je van huis bent.

!Hans.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
Re: vliegspleet verkleinen tegen muizen
Je hebt gelijk Hans, ik had het toen al moeten aanpassen. Ik veronderstelde dat een muis niet op enkele dagen tijd een hele kast kon vernietigen en dat ik het bij regelmatige controle van de lade wel op tijd zou zien. Maar natuurlijk beter voorkomen dan pas na schade te moeten ingrijpen.
Een metaalgaas gebruik ik liever niet, omdat ze hun stuifmeel dan zouden verliezen denk ik. Veel is er nu misschien niet te vinden, maar bij zonnig weer zie ik toch nog steeds enkele bijen met stuifmeel toekomen.
Daarom heb ik gekozen voor een houten latje over de volledige lengte.
Het zijn vooral huisspitsmuizen die hier in de tuin zitten, hopelijk geen dwergspitsmuizen of ik moet de spleet toch nog nauwer maken...
Gelukkkig houden onze gepensioneerde buren steeds alles in de gaten wat wij in onze tuin doen
Een metaalgaas gebruik ik liever niet, omdat ze hun stuifmeel dan zouden verliezen denk ik. Veel is er nu misschien niet te vinden, maar bij zonnig weer zie ik toch nog steeds enkele bijen met stuifmeel toekomen.
Daarom heb ik gekozen voor een houten latje over de volledige lengte.
Het zijn vooral huisspitsmuizen die hier in de tuin zitten, hopelijk geen dwergspitsmuizen of ik moet de spleet toch nog nauwer maken...

Gelukkkig houden onze gepensioneerde buren steeds alles in de gaten wat wij in onze tuin doen