Teelt zonder controle darren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Teelt zonder controle darren

Bericht door insektenjack » di 08 mar 2016, 09:56

Ik zit nu in mijn 2e jaar van het imkeren en vroeg mij het volgende af:

Is het mogelijk om zelf koniginnen met bepaalde eigenschappen te telen zonder dat je controle hebt over de darren?

Kwa genetica lijkt het mij niet logisch tov 50/50 veredeling van genetisch material. Echter als de imkers in de buurt ook selecteren op goede moeren of zelf eilandbefruchte moeren kopen moet over de lange termijn toch een verbetering in bepaalde characteristiken mogelijk zijn?

Mijn interesseligt bijzonder op hygiene gedrag en zachtaardigheid.

Ps: Ik ben niet van plan om nu al zelf te telen maar wel geïnteresseerd in het onderwerp.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Hans van der Post. » di 08 mar 2016, 11:11

Is het mogelijk om zelf koninginnen met bepaalde eigenschappen te telen zonder dat je controle hebt over de darren?
Dit noem je stand bevrucht.
Als je elk jaar van een zuivere moer uitgaat en haar dochters op je eigen bijenstand de bruiloft laat vieren behoud je de meest eigenschappen.
Dit doe ik ook koop om het jaar een carnica moer en dochters zitten in mijn gebruiksvolken en hou zo de eigenschappen in de volken.
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Tieme » di 08 mar 2016, 12:27

Eigenlijk is het antwoord heel simpel.

Dat kan niet.

Als je goed materiaal koopt en je kruist dit met onbekend materiaal krijg je een onvoorspelbaar product wat (gelukkig) vaak nog veel eigenschappen van de moeder laat zien (althans dat likt zo, maar de darren ken je niet dus welke eigenschappen van die kant komen weet je ook niet).

Als je gericht wilt telen moet je controle over de darren hebben. Nu is het wel zo dat door goed samen te werken met de imkers in de omgeving er wel invloed kan worden uitgeoefend op de darren die beschikbaar zijn. Als iedereen van hetzelfde teeltmoertje F1-dochters in de kasten heeft, heb je een enorme hoeveelheid darren van dat type. En dan heb je iets meer controle.

groeten,
Tieme

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door insektenjack » di 08 mar 2016, 12:50

Bedankt. Dat had ik helaas ook verwacht.

Dus zijn de mogelijkheiden beperkt op of heel goede samenwerking van alle imkers in de buurt of om de zoveel jaren nieuwe zuivere moeren kopen?!

Jammer eigenlijk.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Tieme » di 08 mar 2016, 13:34

Och,

Ik zou het niet somber in willen zien. Er zijn mensen genoeg die met alle eilanden en andere bevruchtingsmogelijkheden prima bijen telen.
Je houdt zo controle op wat je op je stand hebt en kun goed met de bijen werken en toch ook echt telen en vooruitgang boeken.

Kijk maar eens op de website van www.beebreed.nl

Groeten,
Tieme

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door joselito » di 08 mar 2016, 18:44

Darren hebben niet zo veel invloed op het het nageslacht, omdat ze uit een onbevrucht ei komen.
Dus daar zou ik me niet te veel zorgen over maken, tenzij je in een gebied woont waar geen enkele imker aan reinteelt doet.
Ik woon in een gebied waar de meerderheid carnica bijen heeft dus ook standbevruchtte koninginnen voldoen hier zonder problemen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door A.A. Staals » di 08 mar 2016, 19:14

joselito schreef:Darren hebben niet zo veel invloed op het het nageslacht, omdat ze uit een onbevrucht ei komen.
Ik ga toch maar niet met carnica koninginnen naar een buckfast bevruchtingsstation, want dan komt het nooit meer goed. Darren hebben zeer veel invloed.

ad staals

vdiesveld

Teelt zonder controle darren

Bericht door vdiesveld » di 08 mar 2016, 21:52

joselito schreef:Darren hebben niet zo veel invloed op het het nageslacht, omdat ze uit een onbevrucht ei komen.
Darren hebben behoorlijk wat, namelijk 50%, invloed op het nageslacht. De helft van het erfelijk materiaal (alle eigenschappen) van een werkster is afkomstig van een dar. De andere helft van de koningin.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Matthijs » wo 09 mar 2016, 07:14

Darren van een F1 moer zijn 100% raszuiver juist omdat ze niet bevrucht zijn. Darren zijn inderdaad erg belangrijk. De imkers rondom mij hebben allen bastaards, dus heeft het imkeren met een bepaald ras niet mijn voorkeur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

vdiesveld

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door vdiesveld » wo 09 mar 2016, 08:35

Matthijs schreef:Darren van een F1 moer zijn 100% raszuiver juist omdat ze niet bevrucht zijn. Darren zijn inderdaad erg belangrijk. De imkers rondom mij hebben allen bastaards, dus heeft het imkeren met een bepaald ras niet mijn voorkeur.
Een F1 moer is lang niet altijd 100% raszuiver, dus de darren die daar uit voortkomen ook niet. Stel dat een raszuivere Carnica P0 koningin paart met een niet-Carnica dar (buckfast of bastaard), dan krijg je een F1 koningin die niet 100% raszuiver is. De darren die die F1 moer voortbrengt hebben hetzelfde erfelijke materiaal als de koningin uit welke ze voortkomen, omdat ze uit onbevruchte eitjes geboren worden. Dus zijn die darren ook niet 100% raszuiver.
Ik denk dat je bedoelt te zeggen dat darren van een F1 koningin 100% hetzelfde erfelijke materiaal hebben als de koningin waaruit zij voortkomen, ipv 100% raszuiver. Dat is toch wel heel iets anders.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten