Spaarkast of Zesramer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

JetteMuts
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 02:14
Contacteer:

Spaarkast of Zesramer?

Bericht door JetteMuts » ma 04 apr 2016, 05:33

'Een imker zonder volk is geen imker'
Een tijdje geleden ben ik geïnteresseerd geraakt in het houden van bijen en recenter heb ik me ingeschreven voor de cursus. Helaas zit deze lokaal vol en is er een wachtrij. Ik denk niet dat ik hiermee dit jaar aan het imkeren raak. Het boek van Friedrich Pohl heb ik wel in bezit en bezig met lezen.

Echter, om de kosten een beetje te verspreiden, wil ik toch al wel een beetje wat materialen verzamelen. Het belangrijkste onderdeel is toch wel de kast, en hierin ben ik ook het bangst.

Ik lees veel over Dadant en Spaarkasten en anderen hebben het over de zeskamer om kleiner te beginnen.
Nu moet ik zeggen dat vooral de laatste me het meest aanspreekt... vooral vanwege het gewicht... Ik heb problemen met mijn gewrichten en kan op slechte dagen nauwelijks een paar kilo tillen (terwijl op goede dagen 25kg voor eventjes geen problemen geeft).

Is er iemand die me hier iets meer informatie over kan geven?
(Vooral 'verschil' in gewicht en wat je allemaal meer nodig hebt... complete kasten bevatten vaak geen ramen en ik zie dat bij de zesramer je 'enkel' een complete bak hebt en je er meerdere bakken bij koopt om een fatsoenlijke kast te bouwen?)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door ErikS » ma 04 apr 2016, 07:51

Hallo Jette,

Een zesramer is bedoeld om een jong volk op te kweken. Je start een volk met enkele ramen en die zitten mooier in een kleinere kast. Je kunt bijen houden in zesramers maar je krijgt hoge torens. Een volk groeit naar 30.000 - 40.000 bijen en die hebben ruimte nodig, reken op 30 ramen simplex formaat.
De meeste kasten zijn stapelkasten en dus moet je bakken tillen. Er zijn hefsystemen maar die zijn prijzig en je hebt verharding nodig of een overkapping.

Ken je de Topbarhive en de Golzkast?
- De Golzkast is een grote bak met de ramen naast elkaar. ideaal voor mensen die beperkt willen tillen, alleen ramen uitnemen.
- De TopBarHive (lattenkast) is een lange bak zonder ramen. de bijen bouwen raat aan de latten die bovenop liggen.

rechtsboven de zoekfunctie en google geven veel info.

grtz,

erik.

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door insektenjack » ma 04 apr 2016, 08:15

Je zal bij elk kast een ramentang kunnen gebruiken.
Dat neem een beetje de kracht uit de zij/knik richting van het gewricht, en je kan met de tweede hand het gewricht van de eerste hand steunen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 apr 2016, 08:32

JetteMuts schreef:'

Nu moet ik zeggen dat vooral de laatste me het meest aanspreekt... vooral vanwege het gewicht... Ik heb problemen met mijn gewrichten en kan op slechte dagen nauwelijks een paar kilo tillen (terwijl op goede dagen 25kg voor eventjes geen problemen geeft).
Ik zou aanraden om met een spaarkast , en dan enkel met honingkamers te gaan imkeren .
Er zijn meer oudere imkers welke dat met succes doen , ook zij doen dit omdat de gevulde honingkamers behoorlijk wat lichter zijn dan broedkamers ..

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door ErikS » ma 04 apr 2016, 08:53

Maar dan moet je nog steeds bakken tillen.

Bij een Golz of Topbar hoeft bakken tillen niet.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door FrancA » ma 04 apr 2016, 10:05

JetteMuts schreef:...ik zie dat bij de zesramer je 'enkel' een complete bak hebt en je er meerdere bakken bij koopt om een fatsoenlijke kast te bouwen?)
Zoals eerder genoemd kan de Golzkast uitkomst bieden, maar die kan best prijzig zijn tenzij je die zelf maakt?
Op dit forum zijn aan aantal topics aan zelfbouw gewijd waarvan deze een aardige is:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... lz#p196313

Een zesramer kan de komende tijd wat gemakkelijker gebruikt gaan worden voor iets grotere bijenvolken - en tbv overwinteren - omdat Stehr, de producent van Segeberger kunststof bijenkasten, heeft besloten om ook passende kunststof 6-ramer honingkamers te gaan produceren.
Misschien dat dan bijvoorbeeld met Simplex Combiramen - de grootte van een broedraam + een honingkamerraam - in een Segeberger 6-ramer met extra honingkamers een bijenvolk kan worden gehouden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door semar » ma 04 apr 2016, 14:08

je red het echt niet met een 6ramer,
ieder fatsoenlijk volk is daar eind mei uitgegroeid en dan heb je meer volken maar dan in de boom hangen in de vorm van zwermen.

mischien kunststofkast spaarkast met alleen honingkamers, dan heb het minste te tilen.
als je de kast niet verplaat zou je zelfs een dandant kunnen nemen met halve honingbakken art2542.

http://www.holtermann-shop.de/index.php ... beute.html





Vriendelijke groet
Semar(ominique)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door FrancA » ma 04 apr 2016, 14:13

semar schreef:je red het echt niet met een 6ramer,
ieder fatsoenlijk volk is daar eind mei uitgegroeid en dan heb je meer volken maar dan in de boom hangen in de vorm van zwermen.
Misschien is dat best leerzaam om dat eens mee te maken.
Na het zwermen de overige doppen openbreken en het bijenvolkje heeft weer even ruimte om door te groeien.
Op simplex Combiramen kan een bijenvolkje best een tijdje aardig goed uit de voeten.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door semar » ma 04 apr 2016, 14:20

dan heb je 2 zesramer en beide zullen eind van het seizoen nóg een keer zwermen pruduceren.

dan hebje 4 6ramers die alle geen honingproduceren,
kleine vokjes willen naar groot groeien word dat gestopt door gebrek aan ruimte dan gaan ze zwermen.

maakt mij niets uit, maar dan kom je nooit aan een oogst of iets toe,
en wordt het potencieel van de bijen niet gebruikt (ook niet in het oog van de bijen,
want die nemen de kuierlatten)
:wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door Tieme » ma 04 apr 2016, 14:21

Hi Franc,

Zo werkt dat niet denk ik. Tegen de tijd dat het volkje in een 6-ramer wil zwermen heeft het enorm veel broed. Anderhalve week na afkomst van de zwerm is het volk weer op sterkte en klaar voor de volgende zwerm.

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten