Hier en daar lees ik "wanneer de kers begint te bloeien". Uiteraard is het ook afhankelijk van de grootte van het volk, de kast, het weer, de dracht enz.
Daarom een schets van de situatie.
Ik werk met een Dadant-Blatt en van de 10 ramen waren er tot vanmiddag 6 in gebruik.
Van links naar rechts: 1 raam honing/stuifmeel, 4 ramen met broed (2 binnenste met veel gesloten broed, 2 buitenste wat minder), terug 1 raam honing, daarna een vulblok.
Ik heb vandaag een raam met waswafel bijgegeven om ruimte te geven en het broednest verder uit te breiden. Ook een half raam (honingkamerraam) om de darrenraatmethode toe te passen aan de onderkant hiervan. Ze hebben nu dus 8 ramen.
Toen ik de kast opende, viel meteen op dat ze raat hadden gebouwd tussen de ramen en dekplank en hierin zat al honing. Ook in de ramen aan de zijkanten en boven het broed zit er tamelijk wat nieuwe honing.
Daarmee de vraag of het nu het goede moment is om een honingkamer te plaatsen?
Maar...heb ik ze in de broedkamer nu niet teveel ruimte gegeven, waardoor ze eerder daar honing gaan opslaan in die nieuwe ramen (ipv broednest uit te breiden)? Is het teveel ineens om de nieuwe ramen in de broedbak uit te bouwen + de ramen van de honingzolder?
Maw, is het beter om eerst ruimte te geven in de broedbak, of eerst in de honingkamer, of beide