Amoebe

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bats
Berichten:33
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:
Amoebe

Bericht door Bats » ma 25 apr 2016, 14:40

Mijn bijen hebben amoebe. Raten al vrvangen zover dat kon. Er zat broed in enkele raten en om die nu van een klein volk af te halen ging me wat ver.

De gele poep zit op de vliegplank en aan de voorzijde van de kast. Nu begrijp ik dat deze nog de besmettingshaard kan zijn. Hoe verwijder ik deze? Niet met een chemisch middel lijkt me.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 apr 2016, 15:17

Is geen Amoebe! Door het koude weer kunnen jonge bijen kunnen nu niet naar buiten en poep kan je nu overal vinden.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 apr 2016, 15:50

Zie ook hier ...uit ; Gezonde Bijen "
1.jpg b.jpg

Bats
Berichten:33
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Bats » ma 25 apr 2016, 16:39

Dat zou mooi zijn! Maar het was er vorige week ook met mooi weer. Gelukkig dat het geen amoebe is

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Flevobij » di 26 apr 2016, 12:13

Hallo Bats,

Het kan van alles zijn, van diaree, meiziekte, amoebe of nosema of inderdaad slechts niet kunnen vliegen door de kou en in de buurt poepen. Om zekerheid te krijgen kun je monsters van de bijen opsturen naar het WUR in Wageningen. Die analyseren het gratis voor je. Contact is bijen@wur.nl omdat je in Twente woont, zie de link voor info. http://www.wageningenur.nl/nl/Expertise ... iekten.htm
Onderaan de link staan twee PDF bestanden hoe je de bijen moet verzamelen en een meldingsformulier.

Schoonmaken van je vliegplank/kast met heet/warm water, eventueel uit een thermoskan als je bijenstal niet bij huis is.

Bijen kunnen vanwege de kou niet alleen niet vliegen om te poepen, maar ook geen water/nectar halen momenteel. Je zou een voerbak met water en wat honing/suiker er in op het voergat kunnen zetten. Dat heb ik nu al sinds zaterdag, de bijen drinken veel.

Met vriendelijke groet,

Flevobij

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Hans van der Post. » di 26 apr 2016, 12:45

Citaat:
Bijen kunnen vanwege de kou niet alleen niet vliegen om te poepen, maar ook geen water/nectar halen momenteel. Je zou een voerbak met water en wat honing/suiker er in op het voergat kunnen zetten. Dat heb ik nu al sinds zaterdag, de bijen drinken veel.
Met vriendelijke groet, Flevobij

Als je dit doet jaag je de bijen de kast uit op die zoetigheid zoeken dit buiten op.
Hou het simpel leg twee nieuwe natte afwassponsjes op de vliegplank zeker weten dat de bijen dit water vinden.
!Hans.

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Flevobij » di 26 apr 2016, 16:10

Hallo Hans, heer Van der Post,

Citaat Hans van der Post: "Als je dit doet jaag je de bijen de kast uit op die zoetigheid zoeken dit buiten op.
Hou het simpel leg twee nieuwe natte afwassponsjes op de vliegplank zeker weten dat de bijen dit water vinden."

Klopt niet hoor, het is geen suikerwater, maar water met een heel klein beetje suiker. Dus zoetigheid is het niet.

Twee afwassponsjes, hoeveel water zit daarin en hoeveel water heeft een volk nu nodig ? Hoe vaak moeten die sponjes ververst worden ? Ik kom maar één of twee keer per week op mijn stal. Voor mij is de voerbak veel simpeler en het werkt prima. Maar iedere imker zijn eigen manier van imkeren.....

Het onderwerp is amoebe, wellicht meiziekte, vandaar mijn tip aan Bats om voor water te zorgen.

Met vriendelijke groet,

Flevobij

Bats
Berichten:33
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Bats » di 26 apr 2016, 16:52

Regen valt op de vliegplank. Ik heb de kast gewoon thuis. Voldoende water rondom. Waarom voeren? Vorige week hebben ze echt dagen gevlogen en voer gehaald. Paar dagen moeten ze toch wel redden? In de kast is er ook nu voldoende activiteit.

Of moet het water nu echt in de kast gebracht worden?

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door Flevobij » di 26 apr 2016, 18:09

Hallo Bats,

Het regenwater bij jou op de vliegplank en omgeving is voldoende hoor, geen zorgen dan m.b.t. water. Ieder volk en kast en locatie is weer anders. Bij mij geef ik water omdat er heel veel open en gesloten broed was bij inspectie vorige week. Dan gebruiken volken veel water, wat nu moeilijker te halen is door de kou.

Succes, ik hoop idd dat het geen amoebe was.

Met vriendelijke groet,

Flevobij

RutgerV
Berichten:144
Lid geworden op:do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Amoebe

Bericht door RutgerV » wo 27 apr 2016, 11:36

Ik heb hier zojuist ook bijen gezien die een paar meter voor de kast (op mijn auto :roll: ) echt solide drolletjes legden, tevens zijn ze nu het even vliegweer is massaal water aan het halen. Overal op de planten en tussen de stoeptegels waar het maar enigszins vochtig is zitten bijen het vocht op te zuigen, dus ze hebben hier toch echt wel een vochttekort.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten