Later alsnog extra bijen afslaan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door pflipp » za 07 mei 2016, 01:00

Ik geloof dat ik hier een uitstekende beginnersvraag heb :D Al even in het archief gezocht, maar zo rap nog niet iets teruggevonden, dus daar gaan we :wink:

Ik heb met bevrijdingsdag mijn eerste aflegger gemaakt. Eerste van dit jaar, en eerste ooit. Het doel was volksvermeerdering; ruimte maken was mog niet noodzakelijk. Dus heb ik slechts twee raampjes (+ voeropslag en kunstraat) overgehangen. Vooralsnog samen in 1 nieuwe kast, maar mocht ik het vertrouwen en mocht de verdeling van de K-cellen het toelaten, dan worden het misschien komende week alsnog 2 'ein-Wabe' volkjes (in lijn met een tip elders op dit forum).

Nu heb ik geen extra bijen bijgeschud, deels met de suggestie van Pia Aumeier in mijn hoofd, deels wegens een falende beroker en omstanders zonder beschermende kledij. Maar omdat de kast niet 'entfernt' is, keren er dus wel veel haalbijen terug naar hun oorspronkelijke kast. Mijn vraag is dus: welk risico heb ik eigenlijk precies genomen door geen extra bijen af te slaan, en kan ik een week later eventueel alsnog bijen toevoegen?

Alvast bedankt!

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door insektenjack » za 07 mei 2016, 08:18

De verhouding van bijen en broed word sterk veanderd. Dit verstoort de balans van bij per cell. De Ein-Waben-Ableger werkt maar stressd de bijen heel erg. Ik zal het zo laten en kijken wat gebeurd.

Weet niet of er nog meer bijen van een volk bij kunnen. Als je dat wil doen zal ik sugesteeren zo vroeg mogelijk.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door Hans van der Post. » za 07 mei 2016, 11:49

citaat pflipp:
welk risico heb ik eigenlijk precies genomen door geen extra bijen af te slaan, en kan ik een week later eventueel alsnog bijen toevoegen?
Soms gaat het goed binnen twee dagen maar als langer wacht krijgen de volken een andere geur - moerloos, moergoed en krijg je een gevecht. Als de moer in het kleine volk (afgevlogen) zit en je doet daar bijen bij wordt moer ingebald. Maar dit had je zelf kunnen bedenken. :whistle:
!Hans.

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door pflipp » za 07 mei 2016, 12:49

De moer zit in elk geval niet in de aflegger - dat kon je duidelijk horen!

Ja, misschien maar helemaal met rust laten dan en niet meer verder splitsen. Had ik het maar in een keer goed moeten doen! :wink:

(Ik sla mezelf niet voor de kop want als beginner blijf je dan bezig, maar het lijkt me verstandig om de harde werksters niet meer druk op te leggen.)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door A.A. Staals » za 07 mei 2016, 12:53

Broedaflegertje van twee raampjes, afgevlogen, zal weinig of geen doppen opleveren.

ad staals

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door Frank Olde Daalhuis » za 07 mei 2016, 13:16

A.A. Staals schreef:Broedaflegertje van twee raampjes, afgevlogen, zal weinig of geen doppen opleveren.

ad staals
Niet direct mee eens (zeg ik als beginner) , vorige week zaterdag (30-04) aflegger gemaakt voor mijn obeservatiekastje, bestaande uit 1 raam open broed met opzittende bijen + 1hk raampje voer uit voorraad + 1 KR en daarbij 1 raam extra bijen in afgeschud.

Zitten nu zeker 8 doppen op. Enkele net gesloten.

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door pflipp » za 07 mei 2016, 18:03

Ik las ergens dat ongeveer 1/3 afvliegt. Dat heb jij dan ruim gecompenseerd met dat ene afgeslagen raampje, Frank. Ik heb met mijn 2 raampjes dan misschien evenveel bijen, maar wel tweemaal zoveel broed. Geen idee hoe ze in die situatie hun prioriteiten gaan stellen.

Ik hoop zelf toch ook wel dat er na alle tumult tenminste één redelijke redcel zal overblijven. Ik heb ook een aantal dingen wél goed gedaan (vind ik althans :D ) en een aardig aanbod voor ze geselecteerd, op niet al te oude raat. Er is natuurlijk altijd een risico dat er alsnog iets niet goed gaat - zoals altijd.

Misschien nog een idee om straks -bij voldoende aanbod- 1 gesloten cel weg te snijden en met verse bijen een bevruchtingskastje te vullen? Is op zich wel heel experimenteel voor mij, maar ik bouw dit jaar graag de zekerheid van meerdere volkjes op, en heb anders toch door mijn foutje een goede kans gemist.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door ErikS » zo 08 mei 2016, 16:30

Hello,

1/3 is een goede basisregel.

Er is een post met uitsnijden van stukken raat. http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=30892 kan het je aanraden!

grtz

erik.

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door pflipp » ma 16 mei 2016, 21:08

Nou, ik heb in elk geval van de eerste hand geleerd wat er verkeerd kan gaan: bijenpoep rond de ingang en het enige bijtje dat ik uit zag komen had misvormde vleugeltjes... Niet alleen theoretische stress dus!

Schoongemaakt en uiteindelijk toch maar geopend. Dan toch nog best wel een bergje gezonde bijtjes en een 3-tal ielepielige redcelletjes aangetroffen. Eerst maakte ik me nog zorgen omdat ze nog niet op het punt van opengaan stonden, maar later merkte ik dat ik me verrekend had. Niet met de einddag, maar de eerste dag - was niet met 4 mei maar met 5 mei :D

Dus dan nog maar enkele weekjes 'fingers crossed'. Heb bij een tweede aflegger wel volgens het boekje gewerkt, en dat voelt wel beter natuurlijk!

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door pflipp » vr 27 mei 2016, 22:13

Pfeh, tweede aflegger verging het nog slechter dan de eerste. Buiten opnieuw poep maar ditmaal binnen praktisch uitgestorven. Het uitkomend gesloten broed bij de eerste gevoegd. (Slim? Niet slim?) De redcellen van de eerste zijn niet uitgekomen, maar daar wordt tenminste inmiddels wel goed op gevlogen. Heb daar dan ook maar een vers raampje open broed bij gehangen.

Waarom nu de tweede aflegger, voor mijn gevoel volgens het boekje gedaan, zo spectaculair geflopt is? Ik weet het niet. Misschien een combinatie van toeval en toch nog wat slecht weer rondom het maken ervan?

Begin toch wat sympathie te ontwikkelen voor de BD-preek dat vermeerderen door afleggers 'onnatuurlijk' is, maar ja, zwermen lijken voor mij toch ook weer niet praktisch :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten