Twente schreef:Hallo,
ik heb een kleine broedaflegger gemaakt omdat er redelijk wat doppen in mijn volk waren aangezet.
de aflegger bestaat uit :
-1 raam brias met zeer mooie grote dop (en 1 kleine dop)
-1 raam voer
-1 raam nieuw kunstraat
het is mijn bedoeling om er een volk bij te kweken omdat ik niet veel volken heb,
vandaar deze aanpak.
Mijn vraag is nu.......
wanneer moet ik gaan kijken of alles goed gaat ?
(of eventueel de andere doppen breken?)
en na hoeveel dagen?
en wanneer moet ik ze in een grotere kast zetten?
Dus ik heb iets gedaan maar weet eigenlijk niet hoe verder te handelen bij een broedaflegger

Heb je een 3 ramer gebruikt? Vanwege de 3 ramen die je noemt?
De doppen vallen binnen 8 dagen uit, dat is het enige dat zeker is. (Heb je een idee hoe oud de dop is? De bijen beginnen aan de onderkant van de dop te schrapen een dag of 2 voor uitvallen. Is een aanwijzing. Als de kleine dop de oudste is zou ik hem weghalen of uitsnijden. )
Normaliter is een koningin na 6 dagen geslachtrijp / bronstig en gaat ze op bruidsvlucht als het weer geschikt is (18-20 graden, geen al te woeste wind). Eileg is 1-5 dagen na bruidsvlucht. Eerste dagen enkele eitjes, na een week zijn er larfjes en een redelijk aantal eitjes.
Dus een week voor uitlopen, week voor rijpen en een week voor leggen, week extra reserve om te compenseren voor slecht weer. Dus over 4 weken kijken. Ik heb zelf vaak vroeg gekeken naar de koningin en dan bleek ze verdwenen, blijkbaar is verstoren een reden voor afsteken.
Als je een leggende koningin aantreft zal ze een raam deels gevuld hebben en dan kun je meteen een zesramer pakken.
Na 3-4 weken in de zesramer zou ze toe moeten zijn aan een normale bak.
Allemaal afhankelijk van weer en dracht. Ik heb nu meerdere zesramers met een aflegger en die zit strak vol met losse honing, dus eerder ruimte geven. De losse honing naar de zijkant en lege uitgebouwde ramen tegen de belegde ramen aanhangen.
grtz
erik.