broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Twente
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Contacteer:

broedaflegger

Bericht door Twente »

Hallo,

ik heb een kleine broedaflegger gemaakt omdat er redelijk wat doppen in mijn volk waren aangezet.
de aflegger bestaat uit :
-1 raam brias met zeer mooie grote dop (en 1 kleine dop)
-1 raam voer
-1 raam nieuw kunstraat

het is mijn bedoeling om er een volk bij te kweken omdat ik niet veel volken heb,
vandaar deze aanpak.

Mijn vraag is nu.......
wanneer moet ik gaan kijken of alles goed gaat ?
(of eventueel de andere doppen breken?)
en na hoeveel dagen?
en wanneer moet ik ze in een grotere kast zetten?

Dus ik heb iets gedaan maar weet eigenlijk niet hoe verder te handelen bij een broedaflegger :(
melkman
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door melkman »

Als het goed is komt een moer na dertien dagen uit haar dop. En na 24 dagen vanaf het moment dat je de broed aflegger gemaakt heb is het laatste broed uitgekomen. En na 29 dagen op zijn vroegst kan het nieuwe broed gesloten zijn (van de nieuwe moer)

Verstuurd van mijn GT-I9195
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Twente schreef: Mijn vraag is nu.......
en na hoeveel dagen?
Voorlopig moet je niets doen, als de koningin uitloopt bijten ze de andere doppen weg. Pas als de jonge koningin legt mag je overwegen om meer plaats te geven, achter 2 tot 3 weken.
melkman
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: RE: Re: broedaflegger

Bericht door melkman »

melkman schreef:Als het goed is komt een moer na dertien dagen uit haar dop. En na 24 dagen vanaf het moment dat je de broed aflegger gemaakt heb is het laatste broed uitgekomen. En na 29 dagen op zijn vroegst kan het nieuwe broed gesloten zijn (van de nieuwe moer)

En als er maar twee dopen zijn zal ik ze beide uit laten lopen. De sterkste zal dan winnen. Anders na 9 /10 dagen de dopen breken zo dat ze hulpeloos moerloos zijn en dan zou je een moer zelf kunnen invoeren.

ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Twente schreef:Hallo,

ik heb een kleine broedaflegger gemaakt omdat er redelijk wat doppen in mijn volk waren aangezet.
de aflegger bestaat uit :
-1 raam brias met zeer mooie grote dop (en 1 kleine dop)
-1 raam voer
-1 raam nieuw kunstraat

het is mijn bedoeling om er een volk bij te kweken omdat ik niet veel volken heb,
vandaar deze aanpak.

Mijn vraag is nu.......
en na hoeveel dagen?

Dus ik heb iets gedaan maar weet eigenlijk niet hoe verder te handelen bij een broedaflegger :(
Heb je een 3 ramer gebruikt? Vanwege de 3 ramen die je noemt?
De doppen vallen binnen 8 dagen uit, dat is het enige dat zeker is. (Heb je een idee hoe oud de dop is? De bijen beginnen aan de onderkant van de dop te schrapen een dag of 2 voor uitvallen. Is een aanwijzing. Als de kleine dop de oudste is zou ik hem weghalen of uitsnijden. )
Normaliter is een koningin na 6 dagen geslachtrijp / bronstig en gaat ze op bruidsvlucht als het weer geschikt is (18-20 graden, geen al te woeste wind). Eileg is 1-5 dagen na bruidsvlucht. Eerste dagen enkele eitjes, na een week zijn er larfjes en een redelijk aantal eitjes.
Dus een week voor uitlopen, week voor rijpen en een week voor leggen, week extra reserve om te compenseren voor slecht weer. Dus over 4 weken kijken. Ik heb zelf vaak vroeg gekeken naar de koningin en dan bleek ze verdwenen, blijkbaar is verstoren een reden voor afsteken.
Als je een leggende koningin aantreft zal ze een raam deels gevuld hebben en dan kun je meteen een zesramer pakken.
Na 3-4 weken in de zesramer zou ze toe moeten zijn aan een normale bak.
Allemaal afhankelijk van weer en dracht. Ik heb nu meerdere zesramers met een aflegger en die zit strak vol met losse honing, dus eerder ruimte geven. De losse honing naar de zijkant en lege uitgebouwde ramen tegen de belegde ramen aanhangen.

grtz

erik.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

ErikS schreef:
Twente schreef: Ik heb zelf vaak vroeg gekeken naar de koningin en dan bleek ze verdwenen, blijkbaar is verstoren een reden voor afsteken.
Je verwisselt een paar dingen. Dit is waar als je een jonge leggende koningin invoert in een volk, dan blijf je er best vanaf.
Als de koningin echter geboren is in dit volk mag je er zo nodig iedere dag naar kijken :)
Aan de doppen zou ik niets doen, vanaf het moment dat de eerste koningin geboren is wordt de andere uitgebeten.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Als je op deze manier een broedaflegger maakt is het belangrijk dat je hem verplaatst naar een andere stand, anders loop je te groot risico teveel verzorgende bijen te verliezen, daarna moet je er eigenlijk 4 weken uit blijven. De koningin loopt uit, gaat op bruidsvlucht en begint te leggen met na die vier weken het eerste gesloten broed: tijd om te behandelen met melk- of oxaalzuur. Daarna steeds een kunstraat geven als de vorige is uitgebouwd en als er onvoldoende dracht is bijvoeren, aan het einde van het seizoen heb je dan een nieuw volk om in te winteren. Lukt het niet (koningin niet bevrucht) kun je de overgebleven bijen terug in het oude volk schudden.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

JackC schreef:De koningin loopt uit, gaat op bruidsvlucht en begint te leggen met na die vier weken het eerste gesloten broed: tijd om te behandelen met melk- of oxaalzuur.
Twente schreef over een mooie grote dop, gesloten of niet, dat weten we niet. Laten we zeggen pas gesloten, dan komt de koningin uit na 7 dagen.
Tel daar nog eens 10 dagen bij dan begint ze te leggen( als het weer meespeelt) . Nog vier dagen later is zeker al het broed uitgelopen van de oude koningin, dan is het dus het moment om te behandelen.
Ik weet niet hoe je aan die vier weken komt.
Twente
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door Twente »

Ja ze zitten in een drie ramer
de grote dop was al gesloten
ze staan wel op een andere lokatie

ik heb al veel informatie gekregen daarvoor mijn Hartelijke Dank alvast

:)
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

joselito schreef:
ErikS schreef:
Twente schreef: Ik heb zelf vaak vroeg gekeken naar de koningin en dan bleek ze verdwenen, blijkbaar is verstoren een reden voor afsteken.
Je verwisselt een paar dingen. Dit is waar als je een jonge leggende koningin invoert in een volk, dan blijf je er best vanaf.
Als de koningin echter geboren is in dit volk mag je er zo nodig iedere dag naar kijken :)
Aan de doppen zou ik niets doen, vanaf het moment dat de eerste koningin geboren is wordt de andere uitgebeten.
@Joselito,
Doe zelf niet aan invoeren van koninginnen dus in dat opzicht heb ik geen informatie verwisseld. ;-) Mij is geleerd om ook afleggers met rust te laten. Uiteraard eigenwijs geweest en toch kijken (ook om te zien hoe een koningin volgroeit raakt) en meerdere koninginnen bleken afgestoken of in elk geval verloren daarna. Wijdt dit aan verstoring en het rondrennen van de koningin, hier wordt door meer imkers en sites op gewezen.

Als de kleine dop de oudste is zou die moer de grote dop afsteken. Er is een relatie tussen maat dop en formaat koningin en een (niet harde) correlatie naar legcapaciteit. Daarom mijn voorstel om de grote dop voorrang te geven en de kleine dop veilig te stellen. Is wat ik zou doen maar of het zinvol is en de moeite loont, is de vraag en ik heb het antwoord niet.
Plaats reactie