Heb ik de koningin vermoord?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

cobietog
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 jul 2015, 22:47
Imker sinds: sept.2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: oud zuilen
Contacteer:

Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door cobietog » do 12 mei 2016, 15:20

HEB IK DE KONINGIN VERMOORD??
10 mei dinsdagavond om half zeven ben ik mn bijenkast gaan nakijken....., zo dat gaat keurig....veel honing, veel stuifmeel, veel bijen, veel broed, ook darrenbroed begint goed op gang te komen, nog geen moerdoppen en de koningin niet gezien. Ik heb rustig gewerkt bijna geen boze bijen en zelfs weinig bijen in de beknelling geraakt. Alles klaar, ga zitten met koppie thee op bankje 7 meter van de bijenkast af en observeer de vliegplak. Komt in ene een bij boos om mn gezicht heen cirkelen, oeps, ik beweeg me niet, naast mij liggen mn bijenhandschoenen, bij gaat daar op zitten en cirkelt dan weer boos om me heen en vliegt dan weer weg. Dit tafereeltje herhaalt zich 5 keer. Dan besluit ik maar weg te gaan. Thuis ga ik douchen ook mn haren gewassen. Enfin de volgende morgen ga ik 5 meter aan de achterkant van de bijenkast aan de gang met spitten... Komt er in ene weer een bij boos om me heen cirkelen en blijft cirkelen, in slow motion beweeg ik me verder van de kast vandaan en op eenmaal verdwijnt de bij. Ik besproei mezelf met lavendelwater. Toch herhaalt zich het gebeuren, de bij cirkelt boos om me heen, ik moet echt van de plek weggaan voordat ie wil vertrekken. De vierde keer komen de bijen met zn drieen...., weer slow motion weg van de plek, halverwege het tuinpad kruipt een bij in mn wijde korte mouw, de tweede blijft om me heen cirkelen en de derde gaat op mn bovenlip zitten...., rustig blijven Cootje, zeg ik tegen mezelf, maar ja ik moet wel ademhalen dus met dat ik door mn neus lucht uitblaas, prikt de bij in mn bovenlip. Ik blijf slow motion verder het pad aflopen weg van de bijenkast en gelukkig de bij in mn mouw kruipt eruit en vliegt met de andere bij weg. De bij op mn bovenlip hangt aan zn angel te spartelen. Ik haal de angel eruit. Daarna ga ik met bijenpak aan toch weer naar de plek waar ik aan t spitten was en toen was er geen bij meer die me lastig viel. WAt heb ik verkeerd gedaan. DE hele vorige zomer geen enkel probleem als we op twee meter van de kast af langs liepen of als ik de schuiflade van de bijenkast controleerde, zonder gezichtsbescherming.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door ErikS » do 12 mei 2016, 15:34

staat deze plant bij je in de buurt?

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Vuilboom
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sporkehout

Is nog vroeg in het jaar maar een beruchte beinvloeder van het bijenhumeur.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door mick » do 12 mei 2016, 16:08

ErikS schreef:staat deze plant bij je in de buurt?

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Vuilboom
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sporkehout

Is nog vroeg in het jaar maar een beruchte beinvloeder van het bijenhumeur.
Laat ik die nu net veel aangeplant hebben... Oops

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door joselito » do 12 mei 2016, 16:16

ErikS schreef:staat deze plant bij je in de buurt?
Is nog vroeg in het jaar maar een beruchte beinvloeder van het bijenhumeur.
Dat zou straf zijn, vuilboom staat nog niet in bloei en beïnvloed reeds het gedrag van de bijen
Het zijn gewoon agressieve bijen :)

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door Hans » do 12 mei 2016, 16:28

Hoi Cobie,

Had je iets van parfum op? Of was je bezweet van het spitten?

Dat wil ook nog wel eens een oorzaak zijn, die geuren zijn niet favoriet net als alcohol.

Groeten,
Hans

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door mick » do 12 mei 2016, 16:31

joselito schreef:
ErikS schreef:staat deze plant bij je in de buurt?
Is nog vroeg in het jaar maar een beruchte beinvloeder van het bijenhumeur.
Dat zou straf zijn, vuilboom staat nog niet in bloei en beïnvloed reeds het gedrag van de bijen
Het zijn gewoon agressieve bijen :)
Toch wel, de eerste bloempjes staan open, toevallig gisteren naar gekeken. (hier in de kempen toch)

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door Dirk C » do 12 mei 2016, 17:08

Heb er op bijna al mijn standen heel wat staan en nog nooit last van gehad.
Zou dat wel heel sterk vinden.
Mijn bijen zijn alleen al eens lastig wanneer het weer omslaat of er geen dracht is.
Als er weinig te halen valt is er nog spork om periode van schaarste te overbruggen.
Volgens mij zijn bijen eerder door die schaarste lastig.

Spork bloeit maanden dus zou willen zeggen dat je vanaf nu tot na de zomer lastige bijen zou hebben :o :doh:

Groeten,
Dirk

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door ErikS » do 12 mei 2016, 17:14

Sporkehout / vuilboom is door mijn bijenmentor zwaar voor gewaarschuwd en een collega imker heeft last gehad van zeer lastige bijen in de weken dat het bloeide, mensen werden van het terras af gejaagd. Dit zijn zachtaardige buckfastbijen. Maar ken zelf ook plekken waar geen problemen zijn. Weet het niet, kan alleen ervaringen en waarschuwingen van anderen doorgeven.

Ook met koolzaad wordt gewaarschuwd voor lastige bijen en anderen hebben geen problemen.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door Dirk C » do 12 mei 2016, 17:38

Iedereen zal daar zijn eigen ervaringen mee hebben.
Op het koolzaad vorige week de bijen nagekeken in short en korte mouwen, geen steek gehad.
Als het weer maar wat meezit valt het wel mee, dan Hebben onze bijen geen tijd om zich met de imker bezig te houden. .
Heb wel kapruin op. Doe ik steeds, kennis van mij heeft steek in oog gehad en dat valt niet mee.

Uit eigen beperkte ervaring (25 jaar bijen) nooit problemen gehad met spork in de buurt.
Heb liever bos of houtkant spork in de buurt dan totale armoede.

Groeten,
Dirk

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Heb ik de koningin vermoord?

Bericht door JackC » do 12 mei 2016, 18:40

Dit is echt de eerste keer dat ik negatieve verhalen over de vuilboom hoor; net vandaag gingen de eerste knopjes open en zaten direct de eerste bijen er op. Over een paar dagen zal het gonzen van de honingbijen, solitaire bijen en hommels en dat maandenlang, tot ver in de herfst. Nog nooit het idee gehad dat de bijen er agressief van werden; naast het ene volwassen exemplaar op enkele meters van mijn kasten heb ik er in 2014 nog 25 aangeplant en ook die hebben al knopjes; ik verheug me op het geluid en de activiteit.
Om half 7 werk ik overigens nooit meer in de bijen, zeker niet na dagen zoals deze met volop dracht want dan loopt bij elk raampje dat je licht de verse nectar over je handen. Misschien dat daardoor het gedrag te verklaren is want de dag nadat je bijvoorbeeld honingramen uit de kasten hebt gehaald zijn de bijen soms ook niet in hun beste humeur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 68 gasten