zwermstemming Carnica F1

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
MartinS
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

zwermstemming Carnica F1

Bericht door MartinS »

Beste mede-imkers en andere forumleden,

Ik heb anderhalve maand terug 2 kleine carnica F1 volkjes gekocht en deze verenigd en de oude moer met 1 raam bijen apart gezet in een kleiner kastje, die zitten nu op 4 ramen in een piepschuim zesramer. Het inmiddels grote F1 volk heeft vorige week of de week daarvoor nogal wat speeldoppen aan gezet (staat nu trouwens op 2 simplex broedkamers met 1 volle HK en 1 lege HK met kunstraat, vorige week onder de bijna volle gezet). Ik ga vanavond kijken of er al iets belegd is. Mocht dat nou zo zijn, hoe kan ik dan het beste handelen?
Ik zat er zelf aan te denken om het volkje in de zesramer te verhuizen naar een simplex 10 raams broedkamer en vervolgens wat ramen met broed en evt bijen uit het grote volk er bij te plaatsen. En uiteraard de doppen te verwijderen uit het grote volk. Hoe gaan jullie hiermee om en hoeveel ramen afnemen is doorgaans voldoende? Kan dit ook stapsgewijs? Bijv. vanavond 1 broedraam en aan het eind vd week nog een broedraam etc.?

Alvast bedankt voor de reacties.
MartinS
Contacteer:

Re: zwermstemming Carnica F1

Bericht door MartinS »

Vanavond gekeken, een hoop gesloten zwermcellen, heb degene die ik zag verwijdert maar wat kan ik nu (morgen) nog doen? Er is natuurlijk een kans dat ik er een over t hoofd heb gezien.

Gr. Martin
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

MartinS schreef:Vanavond gekeken, een hoop gesloten zwermcellen, heb degene die ik zag verwijdert maar wat kan ik nu (morgen) nog doen? Er is natuurlijk een kans dat ik er een over t hoofd heb gezien.
Gr. Martin
En u ??? alle doppen weg moer ook weg?
Heb je voordat je de gesloten doppen ging breken even een controle gedaan of er nog eitjes in het volk aanwezig waren?
Als die eitjes er niet meer waren zal de leggende moer niet meer aanwezig zijn.
Dan heb je nu een moerloos volk. Wat nu? Raam met open broed inhangen!
!Hans.
MartinS
Contacteer:

Bericht door MartinS »

Hoi Hans,

Dankjewel! Ik heb geprobeerd om alle doppen te verwijderen.
Ik heb de moer niet gezien maar ook niet actief naar gezocht, zie is niet (meer) gemerkt. De kast zat echter nog vol met bijen dus denk niet dat de moer al weg was? Ik zal vanmiddag/vanavond een tussenaflegger maken denk ik om de zwermstemming in ieder geval tijdelijk te stoppen. Als ik geen eitjes zie zal ik een raam met open broed uit een ander volk erin hangen.

Gr. Martin
MartinS
Contacteer:

Bericht door MartinS »

Heb de tussenaflegger gemaakt en zowel onder als boven de separator een raam met open broed gehangen. Ik kwam midden op een broedraam nog een gesloten koninginnencel tegen. Heb deze weg gehaald, ik zal zondag kijken hoe het er voor staat. De kast zat nog steeds vol bijen.
Plaats reactie