Dop in vlieger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Dop in vlieger

Bericht door imker Marinus »

Ik heb 6 mei twee vliegers gemaakt. Tot mijn verbazing zag ik gisteren 21 mei, een gesloten dop. In het volk met de vliegbijen en de oude moer. Ik sneed het darrenraat uit en daar zag ik opeens een gesloten dop bij zitten. Hoe dat te verklaren? Ik heb het gemerkte moertje gewoon zien lopen (meestal vertrekken ze toch wanneer de dop gesloten is?). Het was er ook maar 1. Is de zwermstemming dan niet uit het volk? Stille moerwissel? De moer doet het wel goed. Het is een teeltmoer, vorig jaar op Ameland bevrucht, ze legt goed.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Dop in vlieger

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Marinus,

Jij maakt niet uit of je tevreden bent over de moer dat doen de bijen en bij Buckfast willen ze nog wel eens stil wisselen als wij de noodzaak er niet van inzien.

Maar meestal hebben de bijen gelijk.
Ik heb een raszuivere koningin van Keld Brandstrup een hele goede ontvangen in 2013 en die had eind 2015 een stille dop.
Dus de oorspronkelijke koningin dacht ik kwijt te zijn.
Tot mijn verbazing zag ik haar in het voorjaar van 2016 over de raat lopen dus snel nog een proberen er van na te telen al had ik er ook al raszuivere koninginnen van in 2014 en 2015 via Ameland van.
Bij het zoeken naar een mooi omlarfraam loopt er een prachtige moer niet gemerkt en geknipt rond op het eerste raam wat ik omhoog haal.

D.w.z. dat ze samen de winter doorgekomen zijn.

De oude moer heb ik direct apart gezet en het klopte wat de bijen deden ze is darrenbroedig aan het worden.
Maar er zit ook al weer een dop in.
Ik ben gek op stille moeren, hele goede F1 koninginnen

Dat is alweer een twee weken geleden dus ik moet maar weer eens kijken of ze nog rondloopt het zal mij niet verbazen.

Ik mag graag zulke dingen steeds blijven volgen.

Zo heb ik nu een koninginnetje van 2015 die makkelijk door een moerrooster kan en constant er door heen kruipt om in de honingkamers te gaan leggen.
Lastig maar ik denk dat als alles vol honing boven het rooster zit het vanzelf ophoud.
Het is een klein koninginnetje maar ze legt als een tirelier.

Ik heb straks twee bakjes mini-plus volledig verzegeld voer.

Groeten Dirk.
dertiende
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Re: Dop in vlieger

Bericht door imker Marinus »

Dirk Blanken schreef:Hallo Marinus,

Jij maakt niet uit of je tevreden bent over de moer dat doen de bijen en bij Buckfast willen ze nog wel eens stil wisselen als wij de noodzaak er niet van inzien.

Maar meestal hebben de bijen gelijk.

Groeten Dirk.
Ha Dirk,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp eruit dat jij een stille moerwissel dus als verklaring ziet?

groetjes,
MP
Plaats reactie