mechanisme achter het zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bmans
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

mechanisme achter het zwermen

Bericht door Bmans »

Hallo,
hoe wordt eigenlijk het zwermen ingezet? Het eerste begin, is dat de koningin die het bepaald door speeldoppen te beleggen? Dan gaat het volk met de belegde doppen verder en als die dan bijna klaar zijn gaat de koningin er van door?

Ik krijg wel eens vragen over het zwermen, vandaar deze vraag. Dan kan ik het in ieder geval goed uitleggen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: mechanisme achter het zwermen

Bericht door maartenkleijne »

Combinate van factoren

overvloed aan dracht
overvoed aan bijen
teveel jonge bijen voor de hoeveelheid arbeid binnenshuis, dus rondhangende werkeloze jongeren
weinig ruimte in de kast/korf
geur-uitwisseling tussen moer en de verschillende werkster groepen
de rol van speur-bijen die terug komen met toepasselijke verhalen
de hitsige invloed van zoemende darren
erfelijke aanleg
etc.
gr,
m
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Ik denk dat het een complexe samenloop van zaken is dat leidt tot zwermen. zaken zoals voedselaanbod, en de verhouding van voedersap producerende bijen tov voedersap consumerende larven en de volkssterkte zullen belangrijke aanleidingen zijn.
het is het volk dat in 'zwermstemming' komt en dus de (speel)doppen aanzet. op welke manier de koning er toe komt om deze te beleggen zal ook een mechanisme zijn waar feromonen wellicht een rol spelen.
Bmans
Contacteer:

Bericht door Bmans »

ok, dus als ik aangeef dat de koningin dat bepaald door de speeldoppen te beleggen, dan klopt dat dus wel. Voor het volk is dat een teken die verder uit te bouwen tot zwermdoppen, met alle gevolgen van dien.
Matthijs
Imker sinds: 2015
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Bericht door Matthijs »

Ik denk zelf dat het niet zo werkt. De koningin bepaalt niet zoveel. Het bijenvolk is een superorgansime. En het volk bepaalt. Het volk komt in zwermstemming. Niet de koningin. Het volk zet de koningin op dieet. Dit doet ze niet zelf, etc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Ja ik denk inderdaad dat dit de kern is: overbevolking, te veel jonge bijen, te weinig feromooncontact.
De rest: darren/speeldoppen/stompe raat, dat komt dan ook voor, maar is geen feitelijke oorzaak van het zwermen.
Die speeldoppen worden al veel eerder aangezet, maar wordt net zo vaak weer afgeknabbeld door andere bijen, die net nog wèl de koningin of de hofstaat hebben ontmoet. Zo gaat dat een poosje op en neer, totdat de 1e speeldop belegd en uitgebouwd wordt. Dat feitelijke kantelpunt schijnt te zijn, wanneer meer dan de helft uit jonge (jonger dan 8 dagen) bijen bestaat.
Dus Bmans: de koningin bepaalt niets, de werksters reageren op meer/minder feromonen en bepalen zo wat er nodig is in het volk en wat er gebeurt.

Maarten: je noemt ook overvloed aan dracht. Bedoel je het drukke halen zelf, of bedoel je dat ze het dan nergens meer kunnen opslaan?
Want mijn ervaring is juist dat een flinke haalactiviteit het zwermen ook kan doen uitstellen.
Bmans
Contacteer:

Bericht door Bmans »

Ah bedankt voor de aanvullingen. Dat geeft dan een andere kijk op het hele fenomeen. Mooi dat het me nu duidelijk is gemaakt.
Plaats reactie