Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Yongoi
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 jun 2016, 13:07
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door Yongoi » di 14 jun 2016, 13:27

Hallo allemaal. Ik ben in januari begonnen met een cursus imkeren. Een paar weken geleden heb ik een aflegger mogen maken. Deze week mag ik het volk mee naar huis nemen. Nu heb ik afgelopen zondag per toeval een zwerm mogen vangen.

De zwerm wqs zo groot als een handbal. Het was een beetje een druilerige dag en de bijen waren zo mak als een lammetje. Ik heb ze geschept met een emmer en een handdoek. De emmer heb ik ondersteboven op de grond gezet op de handdoek met een steen ertussen om een opening te houden. Er vlogen wat bijen in en uit en er werd gestertseld. In de avond heb ik ze in een 10 ramer gezet het had die dag veel geregend en sommige bijen maakte een verzopen indruk. Nu maakte ik mij een beetje zorgen. Toen ik gisteren thuis de vliegopening open maakte kwamen er wat bijen naar buiten om de boel te verkennen er leek niks aan de hand. Ik had raampjes in de bak geplaatst en de bijen zaten heel rustig getrost. Wat me opviel is dat er niet gestertseld werd wel werd er in en uit gevlogen. Maar vandaag is het wel heeeel rustig. Er vliegt niks in en en uit ik hoor niks er zitten een paar bijen onder de kast. Er hangt wel regen in de lucht maar is nog droog gebleven (woon in het zuiden van Limburg).

Wat kan ik het beste doen? Even een kijkje nemen? Met rust laten? Is dit normaal dat ze nu zo rustig zijn? Alles is nu nieuw voor me en niks is vanzelf sprekend.

Alvast bedankt

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door ErikS » di 14 jun 2016, 13:39

hello, het gedrag is niet normaal maar je kunt volgens mij niets doen behalve ze met rust laten een dag. Kan gewoon de gewenning zijn en het weer. anders even zoeken op voeren van een zwerm, de truc met de hakpot. Karwei voor morgen

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door JackC » di 14 jun 2016, 13:43

Beste Yongoi, in feite heb je tot nu toe alles gedaan wat mogelijk was, maar omdat je niet weet hoe lang de zwerm al hing kan voedsel wel een probleem worden. Je hebt waarschijnlijk geen voerramen dus zul je suikerwater moeten gaan voeren, dat kan goed in een afgesneden melk of limonadepak met drijf hulp (takjes met blad) direct tegen de tros. Er is hier momenteel weinig dracht en onzeker weer dus zelf gaan ze het niet redden.

Yongoi
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 jun 2016, 13:07
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door Yongoi » di 14 jun 2016, 17:04

Bedankt voor de reacties. Ik zojuist nog eens gekeken en er vlogen wat bijen rond de kast. Ik heb mijn pak maar eens aangedaan en de kast heel voorzichtig geopend. De bijen zitten wel op het raat. Ongeveer drie zijden geheel bedekt met bijen. Het lijken er minder toen ik ze als bol ving, maar dat zou gezichtsbedrog kunnen zijn. Ook heb ik net wat suikerwater voor de vliegplank gezet.

Als er nu geen koningin in zou zitten blijven de bijen dan wel zitten of vertrekken ze dan allemaal langzaam? Nu heb ik niet echt kunnen zoeken omdat de bijen liever dicht op elkaar bleven zitten.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door ErikS » di 14 jun 2016, 17:27

hello,

suikerwater kun je waarschijnlijk beter in de kast zetten om roven tegen te gaan.
het ligt aan de leeftijd van de koningin. Maar ik zou ze een week met rust laten en kijken of ze met stuifmeel binnen komen. goede aanwijzing.
na de week moet je eitjes en larven aantreffen.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door bee-tree » di 14 jun 2016, 18:45

Limburgs onderonsje ? Yongoi, Jack en Erik S, nu nog Erick en mij er bij,
dan kan er niets meer mis gaan. ik heb ook nog wat om de ongerustheid over de zwerm
weg te nemen. Wil je het weten ? Zjef :b10:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door ErikS » di 14 jun 2016, 20:34

yes!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door bee-tree » di 14 jun 2016, 20:45

Nu dan. Ik heb nu even tijd tussen het voeren van 'n eigen zwerm en het voetbal.
De rust die jouw zwerm uitstraalt komt m.i. doordat ze gehoorzamen aan het gezegde:
"Zonder werk, geen honing" Het woord "werk" betekent hier "raatwerk".
De zwerm moet eerst een stuk maagdelijke raat bouwen of zoals bij jou Yon, een stuk kunstraat (?)
uitbouwen om de nectar en het stuifmeel te kunnen opbergen.
Ze kunnen nectar niet steeds in hun honingblaasje bewaren en stuifmeel aan de poten.

De energie die ze voor de eerste raatbouw nodig hebben, hebben ze voor 3 dagen meegenomen
uit het achtergebleven volk. Omdat die drie dagen bijna om zijn, zou je het volk vanavond nog
kunnen voeren met behulp van plastic potje of glazen potje. Het gaatjes maken van een millimeter
in het dekseltje gaat het snelste bij plastic kuipjes. Ik pas de grote kuipen van een liter toe. waarin
Griekse of Zaanse of Turkse yoghurt gezeten heeft. Ik beschik over opzetranden voor hoger 'voertuig'.

Dat de zwerm je kast niet heeft verlaten, is een teken dat het geen hongerzwerm is.
Ze zitten mak op een kluit of tros om het warm te laten zijn op de plek waar wasplaatjes
of schilfers uitgezweet moeten worden voor de eerste cellen.

Buiten de kast voeren, kan mieren en bijen uit de buurt aanlokken.
Ik sluit me verder bij de andere collega's aan. Zjef :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op di 14 jun 2016, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door ErikS » di 14 jun 2016, 20:48

cool,

vanaf waar in het mooie limburg komt deze wijsheid naar voren?

grtz

erik.

Yongoi
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 jun 2016, 13:07
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door Yongoi » di 14 jun 2016, 21:41

Bedankt voor de reacties en inzichten ;) ik heb suikerwater aangemaakt en een beetje voor de kast gezet. Hier maakten ze volop gebruik van. Morgen ochtend wil ik suikerwater in de kast zetten. De truc met de jampotjes kan ik niet helemaal visiualiseren. Ik heb wat gegoogeled maar kan niks vinden. Heeft misschien iemand een voorbeeld foto voor me? Ik had al een flesje met gaatjes klaargemaakt maar het 1 op 1 suikerwater is veel te vloeibaar voor deze creatie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten