Ik heb een project waarbij ik kinderen in contact breng met de natuur. Bijen zijn daar één belangrijk onderdeel van. Zelf ben ik (nog) geen imker, maar ik zie dat op iets langere termijn wel gebeuren. Ik merk dat kinderen en vooral hun ouders, vaak heel bang zijn van bijen. Daarom zou ik daarrond een werkstuk willen maken, waarin gegevens van vakmensen en echte bijenkenners (zoals jullie allemaal op dit forum) verzamel. Concreet zou ik het over ruimte en bijen willen hebben, zodat mensen een idee krijgen van de zachtaardigheid van bijen / veiligheid bij bijenhouderij. Het zou fantastisch zijn als ik van minimaal 25 imkers een persoonlijk antwoord op volgende vragen zou kunnen krijgen. Deze vraag-antwoorden worden integraal in het werkstuk opgenomen. Vooral de laatste vraag (5) is zeer interessant voor mensen, aangezien ze dan echt een goed beeld kunnen krijgen van de oppervlakte die bijen innemen tov bewoonde ruimte.
1) Hoeveel ruimte hebben bijen nodig, als je ze aan huis houdt? Is er een minimale oppervlakte nodig per volk / bijenkast?
2) Is het zo dat je minimaal een paar hectare grond nodig hebt om voldoende afstand tot de buren (met kinderen) te bewaren? Of is het voldoende als je een kleine tuin hebt?
3) Is het gevaarlijk om bijen te houden in je tuin in een woonwijk?
4) Is het noodzakelijk om in een natuurgebied te wonen om veilig bijen te kunnen houden?
5) Hoeveel bijenvolken heeft u? Hoe groot is het grondstuk waarop u woont en waarop dus de bijenkasten staan? Heeft u een bijenstalling? Zo ja, hoe groot is die? Hoe groot is de afstand tussen de bijenstalling en de naburige woningen?
Alvast super bedankt!
Saïda