koningin weg? of niet okee?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

koningin weg? of niet okee?

Bericht door sikkie68 »

Hoi allen , ik heb gister in dat volk gekeken met veel honing opslag in de 2 e broed kamer en dit zag ik ,

ik heb 1 GESLOTENDOP gecheckt en er lag of HING een redelijk formaat strek made in Ik weet dus niet hoe oud deze doppen zijn maar , ik ga geen doppen breken als ik geen nieuw broed zie, het lijkt wel of het al een tijdje bezig is want heb bij dit volk meerdere malen "speeldopjes" weggehaald al van af dat ik ze op mijn stand heb ...
Handschoenen!!! omdat ze best fel en heel onrustig werden toen ik de bak open maakte

WAT IS HIER AAN DE HAND !! AUB TIPS .... maar niet te veel ... ik heb nog maar 2 volken :be9: :?: :?: :?: :?:

volk 2 3.JPG
volk2 8.JPG
volk2 10.jpg
volk2 7.JPG
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: koningin weg? of niet okee?

Bericht door Eddy Geurtsen »

Broed zul je in dit volk de eerste tijd niet vinden, want er is een jonge moer uitgelopen (en in de komende dagen gaan alle andere doppen ook uitlopen). Vandaag in ieder geval in de gaten houden voor het geval er een nazwerm afkomt, en vanavond de overgebleven doppen uitbreken. Vervolgens volk enkele weken met rust laten, zodat de jonge moer op bruidsvlucht kan. Over een maand controleren op gesloten werksterbroed.
ErikS
Imker sinds: 2004
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Mijn eerste indruk is ze hebben gezwermd en er is een nieuwe koningin uitgevallen. Raar dat er ook open doppen zijn. Lijkt erop dat er iets niet goed gegaan is en dat de bijen ook nog redcellen hebben aangezet op het laatste legsel.

Zou de ramen met gesloten maar aangeknaagde doppen (een dop ziet een beetje uit als een pinda met de ruggen allemaal. Op de punt zijn de ruggen weggeknaagd om de dop daar dunner te maken zodat de koningin er beter uit kan.) allemaal of uitnemen en afleggers van maken of uitbreken. Anders is er kans op een 2e zwerm gezien het formaat van het volk.
Laatst gewijzigd door ErikS op za 25 jun 2016, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Eddy Geurtsen
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Denk eerder dat de moer verongelukt is bij het nakijken van het volk, want echte zwermcellen zie ik niet. Op de tweede foto zie ik duidelijk een uitgelopen dop, op de foto (met de handschoen) zie je een nagenoeg rijpe dop. Als je een kastkaart hebt bijgehouden, zul je denk ik zien dat je 12 of 13 juni in de kast bent geweest........
petro
Imker sinds: 1973-1974
Contacteer:

Bericht door petro »

Moer is niet verongelukt ,je volk heeft gezwermd.
Er is ook een jonge moer uitgelopen in je volk(op foto twee te zien)De doppen die te zien zijn ,zijn rijp of bijna rijp.
Petro
joselito
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Eddy Geurtsen schreef:Denk eerder dat de moer verongelukt is bij het nakijken van het volk, want echte zwermcellen zie ik niet. Op de tweede foto zie ik duidelijk een uitgelopen dop, op de foto (met de handschoen) zie je een nagenoeg rijpe dop. Als je een kastkaart hebt bijgehouden, zul je denk ik zien dat je 12 of 13 juni in de kast bent geweest........
Hier ben ik het mee eens. Het volk heeft niet gezwermd, dit zijn duidelijk redcellen. Er is één koningin uitgelopen uit deze redcellen, dus je kan de andere redcellen weg doen.
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

Hoi allen der reakties, ik heb hier gister actie op ondernomen en trof nog maar 1 mooie gesloten dop aan, deze lady was volgroeid en heb er voorzichtig geholpen het dopke te openen , dit omdat ik niet wist of er nog een LADY HM in liep, kon dr ook niet horen tuttuen. Dus... Na het zenuwslopende voorzichtig open
liep ze relaxt de diepte in .Gelukt een hele bevalling ...VOOR MIJ
de middelste dop was in de helft dwars kapot geknaagd. hm duidelijk al aanwezig dus. :oops: :?
kon dr niet terug halen... dus er zal een gevecht hebben plaats gevonden! vannacht of vanmorgen want :arrow: :arrow: ik ben vanmiddag getuige geweest van drie slepende en trekkende dames met een koninginnenlijk uit het huis te smijten HUP, over' het Balkon' te gooien. heb dr in een doosje gedaan ga dr bestuderen , want dit zal je niet vaak zien, hoop ik :oops: :?

De eerdere doppen die ik heb weggehaald ,inderdaad 2 weken geleden waren geen speeldoppen dusch ..
Ik was vergeten dat, de PLAATS van de Dop op het raam BEPALEND is wat voor soort toestand "het volk" zich begeeft.., aan te geven waar de doppen zich begaven. topics
of zeg ik het nou verkeerd
aub corrigeren als dit niet juist is geformuleerd

Mvg een opgeluchte en MINIMAAL14 afwachtende sikkie uit den haag :be9: :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Plaats reactie