Beste mede imkers,
Vrijdag 17 juni in mijn carnica F1 volk gekeken, niets aan de hand, moer was er nog (van 2015), alles ging goed, geen belegde speeldoppen.
Afgelopen woensdag 22 juni een schudzwerm van oa dit volk gemaakt (met bijen uit honingkamer). Nog steeds niets aan de hand voor zover ik toen wist, geen inspectie gedaan maar volk zat vol met bijen, daarom ook wat bijen van dit volk gebruikt voor schudzwerm (echter niet de gehele schudzwerm).
Zojuist weer gekeken, was niet eerder in de gelegenheid, volk heeft gezwermd volgens mij: minder bijen in kast, geen eitjes, belegde speeldoppen en nu ook beginnende redcellen (midden op het raam) maar echter geen echte moerdoppen.
Volk bromt ook zoals een moerloos volk doet. Vorige week vrijdag was hier een zwerm in de buurt (ongeveer 500 meter verder), ik vermoed dat dit de zwerm uit deze kast was. Deze zwerm is verdelgd door de ongediertebestrijding, ik zal eens contact met hem op nemen of hij voortaan niet mij wil bellen in plaats van bijenzwermen te verdelgen!
Iemand een idee wat hier is gebeurd? De koningin is dus met zwerm vertrokken terwijl de doppen echt net belegd waren? Toen ik zojuist in de kast keek gingen er heel veel bijen (zeg ongeveer tienduizend) rondom de vliegopening zitten en onder de kast. Nog nooit mee gemaakt, doen ze dit omdat ze moerloos zijn?
Maargoed (nouja eigenlijk niet goed), wat kan ik nu het beste doen? Ik zie de volgende opties:
- Raampje met eitjes uit een raszuiver carnica volk inhangen
- Bevruchte F1 moer invoeren?
- Verenigen met een moergoed F1 volkje?
- Volk op splitsen en een of een combinatie van bovenstaande opties?
Iemand een idee wat mogelijk is en de beste optie?
Alvast bedankt voor de reacties.
Wat het beste te doen? En wat is er gebeurd?
Moderator: Hans van der Post.
Re: Wat het beste te doen? En wat is er gebeurd?
Wat mij even bezighoud is dat die insecten bestrijder best een fout begaan is. Hij zou het moeten weten.
Gijs met Tapatalk
Gijs met Tapatalk
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Het is een beetje een onsamenhangend verhaalMartinS schreef: Zojuist weer gekeken, was niet eerder in de gelegenheid, volk heeft gezwermd volgens mij: minder bijen in kast, geen eitjes, belegde speeldoppen en nu ook beginnende redcellen (midden op het raam) maar echter geen echte moerdoppen.
Volk bromt ook zoals een moerloos volk doet. Vorige week vrijdag was hier een zwerm in de buurt (ongeveer 500 meter verder), ik vermoed dat dit de zwerm uit deze kast was. Iemand een idee wat mogelijk is en de beste optie?

Geen eitjes, maar toch belegde speeldoppen. Wat lag er dan in die speeldoppen?
Ik denk niet dan jouw kast gezwermd heeft, anders zou je zwermdoppen moeten zien.
Wat zijn beginnende redcellen? Bedoel je redcellen die nog niet gesloten zijn?
Het beste wacht je dan af en kijkt wat hier uit komt.
Een koningin invoeren is te gevaarlijk voordat je weet wat er aan de hand is.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
- Contacteer:
He Joselito,
Dankjewel voor je bericht.
In de speeldoppen zaten larven, ik bedoel inderdaad redcellen die nog niet gesloten zijn.
Ik zal nog even wachten maar denk wel dat het volk moerloos is gezien het gebrom en gedrag van het volk, geen eitjes en beginnende red- en zwermcellen.
Groetjes, Martin
Dankjewel voor je bericht.
In de speeldoppen zaten larven, ik bedoel inderdaad redcellen die nog niet gesloten zijn.
Ik zal nog even wachten maar denk wel dat het volk moerloos is gezien het gebrom en gedrag van het volk, geen eitjes en beginnende red- en zwermcellen.
Groetjes, Martin