Goedemorgen,
Hoe winter je de volken in op eigen honing? Ik heb al het advies gekregen om de honing te slingeren, te verdunnen met 15% water en dan terugvoeren via een voerbakje. Goed advies, maar wel iets omslachtig.
Zijn er meer manieren hoe je de inwintering op honing zou kunnen realiseren?
Zo ja, hoe ga je dan te werk?
Alvast dank.
Groeten,
Marcel
Inwinteren op eigen honing.
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Inwinteren op eigen honing.
Geen honingkamers gebruiken! Geen moer rooster.
Drie broedbakken op elkaar en verder niets ook niet kijken anders verbreek je de overgangen tussen de bakken.
Zo iets moet al in het voorjaar mee beginnen.
Of je kunt de honing op het volk laten staan
Een beetje BD imkeren heet dit.
Drie broedbakken op elkaar en verder niets ook niet kijken anders verbreek je de overgangen tussen de bakken.
Zo iets moet al in het voorjaar mee beginnen.
Of je kunt de honing op het volk laten staan
Een beetje BD imkeren heet dit.

!Hans.
-
- Contacteer:
Re: Inwinteren op eigen honing.
Hans,
Mijn volken halen op een goede dracht twee á drie BHK's vol.
Het lijkt mij logischer om een volle BHK(20 kg) op te laten staan bovenop de twee BK's.
Verder wel een moerrooster te gebruiken zodat je het volk kan controleren en de oudste raten onder kan zetten.
Die bak is meestal in het voorjaar te verwijderen en om te smelten.
Bij de laatste inspectie doe ik dat altijd als ik het volk niet volledig hebt gesaneerd op schone raat.
Maar ik heb ook al meegemaakt dat de koningin in de onderbak in het voorjaar gaat leggen ondanks dat ze op drie bakken staan omdat die oude raten toch altijd aantrekkingskracht blijven houden.
Dirk.
Mijn volken halen op een goede dracht twee á drie BHK's vol.
Het lijkt mij logischer om een volle BHK(20 kg) op te laten staan bovenop de twee BK's.
Verder wel een moerrooster te gebruiken zodat je het volk kan controleren en de oudste raten onder kan zetten.
Die bak is meestal in het voorjaar te verwijderen en om te smelten.
Bij de laatste inspectie doe ik dat altijd als ik het volk niet volledig hebt gesaneerd op schone raat.
Maar ik heb ook al meegemaakt dat de koningin in de onderbak in het voorjaar gaat leggen ondanks dat ze op drie bakken staan omdat die oude raten toch altijd aantrekkingskracht blijven houden.
Dirk.
dertiende