Namen / benoemen van honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Namen / benoemen van honing

Bericht door Paul67 »

Wat beginnersvragen, dus wellicht staan er wat dommigheden tussen...maar goed,
dat moet je dan maar even voor lief nemen.. :whistle:

Het benoemen en de namen van honing, daar gaat het over:
Je hebt bijvoorbeeld bloemenhoning, acaciahoning, lindehoning...noem maar op....

Nu vraag ik me af hoe je nou weet welke honing je uit je volk hebt gehaald (?)...als je gaat oogsten als de linde heeft gebloeid
zou je kunnen zeggen dat het lindehoning is (neem ik aan) maar komt dan alle nectar van de linde? Want ik neem aan dat er ook nog
andere bloemen / bomen in je bijenomgeving zijn? Idem geldt voor bijvoorbeeld Acacia. Hoe weet je zo zeker dat het daar vandaan
komt? Of zie je het aan de kleur? De smaak? Ik heb werkelijk geen idee dus ik dacht, ik vraag er eens na.
Gaan imkers bijvoorbeeld hun omgeving afspeuren om te bekijken wat er groeit en bloeit?
En bloemenhoning...dat kun je volgens mij wel zo ongeveer tegen élke honing zeggen...of niet?
En wat zegt de wet, als die er is? Mag je je honing gewoon een naam geven? Stel, ik woon bijvoorbeeld in Limburg...mag ik mijn honing dan
bijvoorbeeld "Echte Limburgse Honing" noemen, zonder verdere specificatie? Of mag ik de honing bijvoorbeeld "Paul's Honing" noemen?

Mvgr Paul67
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Namen / benoemen van honing

Bericht door Hans van der Post. »

Je hebt bijvoorbeeld bloemenhoning, acaciahoning, lindehoning...noem maar op....
bloemenhoning= een mengsel van.............. alles wat bloeit
Acaciahoning= heel lichtgeel van kleur kristalliseert nauwelijks zelf na een jaar heeft geen ovendreven honingsmaak.
Lindehoning= geurt naar munt (vers geslingerde)
Verder mag je alle fantasie namen geven zelfs honing uit Zuid-Holland.
Als je je eigen naam aan honing geeft er zijn veel imkers die de naam Hans dragen.
Niet zo opvallend. :be2:
Gaan imkers bijvoorbeeld hun omgeving afspeuren om te bekijken wat er groeit en bloeit?

Ja dit doe ik weet heel uit mijn omgeving van het drachtgebied.
!Hans.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Namen / benoemen van honing

Bericht door joselito »

Is het wettelijk niet verboden om je honing zo te noemen tot dat het echt bewezen is? (stuifmeeltest)
Bij sommige soorten is het eenvoudiger, omdat er dan weinig anders bloeit zoals heidehoning of fruitbloesemhoning.
Mijn acacia honing is dit jaar donker van kleur, terwijl hij normaal heel licht is. Dus hebben ze ook iets anders gehaald.
Lindehoning is helemaal onbegonnen werk omdat er dan zo veel ander aanbod is. En zijn trouwens geen 2 jaren hetzelfde, door het weer is het ieder jaar weer anders.
Plaats reactie