waar halen jullie je materialen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ruspek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

waar halen jullie je materialen?

Bericht door ruspek » zo 10 jul 2016, 09:55

Hoi allemaal,

Waar halen jullie je materialen (kasten en kastonderdelen biv.)
Ik heb de verschillende websites in NL een beetje bekeken en prijsverschil valt me in ieder geval op. Bijenhuis Wageningen is ronduit (te) duur.
De overige shops hebben blijkbaar prijsafspraken gemaakt want zo'n beetje zelfde prijzen worden gehanteerd.
Als ik meeneem dat het materiaal voor bijv. een spaarkast en/of een Dadantkast een goede 50 euro moet kosten (en lijkt me dat de groot inkopers aanzienlijke kortingen kunnen krijgen) beetje arbeid en transport erbij (zeg 25 euro) dan mag / hoeft een kast toch niet meer kosten dan 100 euro.
Dat de prijs bijna twee keer over de kop gaat vind ik persoonlijk wel erg veel marge.
Of zie ik dit verkeerd en maak ik een ongelofelijke rekenfout?
Ik weet dat arbeid in NL zal vele malen hoger zijn maar ik geloof niet dat er in NL op grote schaal nog kasten worden gebouwd. Alles in lage lonen landen zoals Polen, Roemenië, Tjechië, etc.
Helaas heb ik niet de gereedschappen (en tijd) om zelf aan de knutsel te gaan, dus dat is geen optie :|

Zijn er over de grens goede en betrouwbare webshops die goedkoper kunnen leveren tegen wel goede en constante kwaliteit?

Zijn er nog zaken waar je extra aandacht aan moet schenken? (bijv. wordt er bij bepaalde benaming in buitenland hetzelfde bedoeld als in NL?)
Ik zit dan te denken aan Polen, Duitsland, Frankrijk etc.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door Hans van der Post. » zo 10 jul 2016, 10:21

Heb je al bijen?



Goedkoop is duurkoop!



Vervoer kosten mee gerekend?



Oja ik koop bij het Bijenhuis, De werkbij, Bijenkasten.nl
!Hans.

ruspek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door ruspek » zo 10 jul 2016, 11:59

Dat goedkoop per definitie duurkoop is ben ik het niet mee eens.
Wie garandeert mij nl. de kwaliteit van de dure kasten?
Puur economisch gezien zal iedere aanbieder zo goedkoop mogelijk in willen kopen zodat de winst zo hoog mogelijk kan zijn.
Dat KAN consequenties hebben voor kwaliteit, dat hoeft niet per definitie zo te zijn.
De ene aanbieder wil gewoon meer winst maken dan de ander.
Ook verschil tussen grenen en bijv. Lariks hoeft er niet te zijn. Heeft alles te maken waar t vandaan komt en hoe behandeld.
Daarom ook mijn vraag of er aanbieders zijn die goedkoper aanbieden maar wel met vergelijkbaar kwaliteit.
Eerste snelle zoektocht geeft al verschil van ruim 60 euro voor dadant kast in Nl en Dld.

Het lijkt alsof er OF weinig concurrentie is OF dat er makkelijk geld te verdienen is.

ruspek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door ruspek » zo 10 jul 2016, 12:00

Ik snap de vraag of ik al bijen heb niet helemaal.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door Hans van der Post. » zo 10 jul 2016, 19:41

ik snap je vragen niet helemaal. :think:
Als je bijen materiaal wilt aanschaffen doe dit niet van een plaatje of aan de hand van een prijslijst.
Maak eens een rondgang en kijk dan en vergelijk dan.
Eerdaags is er de jaarlijkse Veenendaalse bijenmarkt meen dinsdag 19 juli.
Puur economisch gezien zal iedere aanbieder zo goedkoop mogelijk in willen kopen zodat de winst zo hoog mogelijk kan zijn.
Dat KAN consequenties hebben voor kwaliteit, dat hoeft niet per definitie zo te zijn.
De ene aanbieder wil gewoon meer winst maken dan de ander.
!Hans.

ruspek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door ruspek » zo 10 jul 2016, 22:54

@hans: natuurlijk is het het mooiste om zelf te kijken en te voelen aan het materiaal.
Dan nog is het erg lastig om kwaliteit en prijs te vergelijken omdat je domweg niet tegelijk bij alle winkels kan zijn.
En hout is hout zo op t oog. Of alles mooi past en niet kromtrekt kan je ook in de winkel niet zien. Je kan controleren op noesten en of de nerven keurig om en om zitten maar dan nog.
Ook is het vergelijken van prijzen via webshop veel makkelijker.
Aangezien ikin een deel van het land woon waar binnen een straal van 50km geen fatsoenlijke winkel zit is het voor mij veel aantrekkelijker om via webshop te kopen.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door Paul67 » di 12 jul 2016, 08:50

Kasten heb ik tot nu toe steeds tweedehands gekocht bij particulieren.
Kwestie van erheen gaan, de koopwaar bekijken en beslissen. Eventueel een likje verf erop, klaar.
Tot op heden op die manier prima te gebruiken kasten gekocht.

Nieuwe kasten zou ik sowieso niet kopen want mijn beurs is wat klein en de kastprijzen hoog.
Maar dat is voor iedereen een eigen afweging.
In de toekomst denk ik dat ik ze zelf ga maken: hout kun je op maat laten zagen bij een bouwmarkt
en dan heb je eigenlijk alleen nog wat afstandsrepen nodig. Zo bespaar je flink in de kosten.

Ander materiaal koop ik altijd bij de imkershop in Middelburg. Daar ben ik nog nooit teleurgesteld.
Alleen heb je altijd de verzendkosten maar goed, dat is nou eenmaal zo.

Mvrgr P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door FrancA » di 12 jul 2016, 13:47

Soms zijn de prijsverschillen idd best groot als je webshops onderling vergelijkt.
Meestal rijd ik er wel zelf naartoe als de reiskosten opwegen tegen de verzendkosten.

Bij een groot aantal artikelen loont het ook om die bijv. bij Geller's webshop in Duitsland te bestellen.
Die zitten dicht bij de Nederlandse grens en rekenen daardoor vrij lage verzendkosten.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door Tieme » di 12 jul 2016, 15:13

Holtermann in Duitsland is ongeveer de grootste bijenmaterialenleverancier (www.holtermann.de).

Nadeel is dat ze geen dingen in de Nederlandse maat hebben. Als je genoeg koopt komt het gratis naar je toe.

Als je gaat imkeren met Duits Normaalmaat kun je daar goedkoop dingen kopen. De kwaliteit en afwerking van de houten spullen die ze verkopen vind ik dikwijls matig tot slecht. Ook het soort hout is vaak opgeleukte palletkwaliteit. Maar goed. Je betaalt er niet veel voor.

Als je kiest voor kunststof is dit niet aan de orde natuurlijk.

Van het bijenhuis vind ik vooral de raampjes er goed.

ruspek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: waar halen jullie je materialen?

Bericht door ruspek » di 12 jul 2016, 23:07

dank allemaal voor de reacties.
Natuurlijk struin ik ook MP af naar goede tweedehands kasten en materiaal.
Valt me alleen tegen wat er te koop staat (en dan ook nog wat er voor gevraagd durft te worden)
Soms is het zelfs goedkoper om nieuw te kopen 8-)

De duitse webshops zal ik ook eens bekijken.
In ieder geval de raampjes van Holtermann dus maar links laten liggen.

Nu heb ik via ielgat besteld (en zelf opgehaald) op zich, IMO, redelijke prijs / kwaliteit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten