Hallo,
ik had de vraag bij een andere rubriek gesteld, maar ik denk dat hij hier beter op zijn plaats is...
Er zit een volk bij me in een vitrine-kast. Dat volk heeft het hele seizoen zijn gang gegaan zonder ingrijpen, dit op al oude ramen.
Het vitrinevolk heeft zeker één zwerm opgeleverd, prima dus. Verder wil ik wel wat donkere ramen vervangen. Heeft iemand tips wanneer dat te doen?
Is het handig om één donker raam met broed en al eruit te halen en een kunstraat teruggeven? Of alle ramen in één keer om zo ook varroa weg te krijgen uit het broed? En dan de bijen besproeien met oxaalzuur en de bijen terug in de kast met enkel kunstraat en enkele uitgebouwde lege ramen en wat voerramen?
Bij het vitrine volk is het hele seizoen geen darrenbroed weggesneden. Varroa heeft dus vol kunnen groeien. Ik kan eind juli eventueel ook met mierenzuur aan de slag gaan. Ik heb alleen geen idee hoe effectief het is. De kast heeft veel loze ruimte zeker in de onderste helft, onder het varroarooster.
Ik hoor het graag.
oude ramen wisselen van een onbehandeld volk
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: oude ramen wisselen van een onbehandeld volk
Ik zou alles veranderen, ze besproeien en terug met wasraat laten beginnen, precies zoals een zwerm.
Je zult verbaasd staan hoe de koningin in actie schiet en alles vol legt.
Dit kan nu gebeuren, op die manier kunnen de bijen ook nog voldoende stuifmeel opslaan voor de winter.
Je zult verbaasd staan hoe de koningin in actie schiet en alles vol legt.
Dit kan nu gebeuren, op die manier kunnen de bijen ook nog voldoende stuifmeel opslaan voor de winter.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: oude ramen wisselen van een onbehandeld volk
ok en dan praktisch...
raam voor raam eruit, de bijen besproeien met 3% oxaalzuur oplossing op het oude raam (ca 3 ml per raamkant) en vervolgens afslaan in een emmer nabij de kast? De vliegbijen gaan terug. De jonge bijen die in de emmer achterblijven uiteindelijk van boven erbij in doen?
Of raam afslaan in een emmer (1) en die besproeien? vervolgens over in een volgende emmer (2) zodat de bijen bij een volgende raam niet een dubbele dosis krijgen. Vanuit emmer 2 vliegen ze dan weer de kast in, de jonge bijen weer nadien erbij doen?
De koningin mee besproeien? Haar in de kast laten?
raam voor raam eruit, de bijen besproeien met 3% oxaalzuur oplossing op het oude raam (ca 3 ml per raamkant) en vervolgens afslaan in een emmer nabij de kast? De vliegbijen gaan terug. De jonge bijen die in de emmer achterblijven uiteindelijk van boven erbij in doen?
Of raam afslaan in een emmer (1) en die besproeien? vervolgens over in een volgende emmer (2) zodat de bijen bij een volgende raam niet een dubbele dosis krijgen. Vanuit emmer 2 vliegen ze dan weer de kast in, de jonge bijen weer nadien erbij doen?
De koningin mee besproeien? Haar in de kast laten?