beste tijdstip van de dag om losse ramen te oogsten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

beste tijdstip van de dag om losse ramen te oogsten

Bericht door sikkie68 »

Hoi allen wil graag weten wat het geschiktste tijdstip van de dag is om bk ramen vol honing eruit te halen en kunstraat terugzetten.
Ik kan me iets als bv roof voorstellen.....???? Honing kamer zet ik straks een uitlaat op , check haar morgen.
Hoeveel voer is er NU minimaal nodig in een volk waar een week of drie geleden een nieuwe koningin is geboren, "de werkeloze" meissies hebben niet stil gezeten in de kast niet te tillen die ramen in de 2 e broedkamer echt te veel!?
Hoor het graag , ga nu in ieder geval de uitlaat er op doen en de zwermen "snel" chekken, gegroet zij die zoeeeemmmmmmmmt

:be9: :be9: :be9: Sikkie
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: beste tijdstip van de dag om losse ramen te oogsten

Bericht door ErikS »

Hello,

Waarom kunstraat terug zetten? Als de ramen goed zijn gewoon hergebruiken. Persoonlijk geef ik liever de kunstraat aan jonge volken die aan het opbouwen zijn.

Mijn voorkeur is 's morgens de ramen uit te nemen, zo vroeg mogelijk. Liever afschudden dan af bezemen.
Slingeren en ook zo snel mogelijk terug, maar wel altijd bovenop, terug. Nooit een bak met geslingerde ramen onderop zetten.

Als je ramen droog wil laten likken kan dit ook einde van de dag, ook bovenop en bij een sterk volk (in elk geval een volk met veel "soldaten"). Duurt een dag of 3.

Ik heb geleerd dat je de "ijzeren" voorraad altijd bij de bijen moet laten, dit is 8 kg en voldoende voor 3 weken slecht weer. Uiteraard met gezond verstand benaderen en naar de volksgrootte kijken en gedrag koningin.

grtz,

Erik.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: beste tijdstip van de dag om losse ramen te oogsten

Bericht door Dirk Blanken »

sikkie68 schreef:Hoi allen wil graag weten wat het geschiktste tijdstip van de dag is om bk ramen vol honing eruit te halen en kunstraat terugzetten.
Ik kan me iets als bv roof voorstellen.....???? Honing kamer zet ik straks een uitlaat op , check haar morgen.
Hoeveel voer is er NU minimaal nodig in een volk waar een week of drie geleden een nieuwe koningin is geboren, "de werkeloze" meissies hebben niet stil gezeten in de kast niet te tillen die ramen in de 2 e broedkamer echt te veel!?
Hoor het graag , ga nu in ieder geval de uitlaat er op doen en de zwermen "snel" chekken, gegroet zij die zoeeeemmmmmmmmt

:be9: :be9: :be9: Sikkie
Het is toch heel eenvoudig.
Je weet dat sommige volken alles boven op slaan en sommige juist niet.
Ik controleer dat niet.
Ik zet een uitlaat en de volgende dag kan je de te slingeren HK afnemen en zet een kunstraat HK terug met 4 kant ramen honing dan hebben ze altijd voldoende voer.
Die kantramen zet ik in het midden.
Dan is er gelijk contact met de nieuwe kamer.
De kantramen zijn het minst verzegeld dus dat moeten ze dan nog maar even doen.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie