Hommels in spouwmuur

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
[XL]
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 14:46
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

Hommels in spouwmuur

Bericht door [XL] » vr 22 jul 2016, 14:01

Beste mede imkers. Gisteren kregen wij een melding over bijen in een spouwmuur, ik had al verschillende opties onderzocht om ze hier levend uit te krijgen maar gelukkig hadden zich hier geen bijen gevestigd maar hommels. (Voor mijn ongeoefende oog lijken het aardhommels). De nestingang zit een meter naast de voordeur van een verenigingsgebouw op grondhoogte. Ik heb deze mensen gerustgesteld dat hommels vreselijk vriendelijke beesten zijn en dat je echt je best moet doen om gestoken te worden. En daarnaast is het hommelseizoen al bijna op zijn eind en is een hommelkolonie of staat altijd éénjarig. Ik heb deze mensen geadviseerd het nest gewoon te laten zitten. Wat vinden jullie? Heb ik het juiste advies gegeven?
Aerodynamisch gesproken kan een hommel niet vliegen, maar aangezien hij dat niet weet, vliegt hij toch

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door ErikS » vr 22 jul 2016, 14:27

Hallo XL,

zover mijn kennis reikt is het advies correct en als je toevoegt dat ze in het najaar de opening dicht maken helemaal volledig. Met dicht bedoel ik hommelbestendig afgesloten, het lijkt een ventilatie opening in je omschrijving.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
[XL]
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 14:46
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door [XL] » vr 22 jul 2016, 17:52

Klopt. Ik heb inderdaad gezegd dat ze het gat in het najaar kunnen afsluiten met een rooster of een stukje gaas. Tevens ben ik van plan een aantal grote bloempotten met losse aarde in de buurt van het nest te zetten in de hoop een overwinterende koningin te lokken zodat ik die volgend jaar een nestkast kan aanbieden. Wie weet lukt het.. Intressant!!!
Aerodynamisch gesproken kan een hommel niet vliegen, maar aangezien hij dat niet weet, vliegt hij toch

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door Erick » vr 22 jul 2016, 18:12

ErikS schreef:Hallo XL,

zover mijn kennis reikt is het advies correct en als je toevoegt dat ze in het najaar de opening dicht maken helemaal volledig. Met dicht bedoel ik hommelbestendig afgesloten, het lijkt een ventilatie opening in je omschrijving.

grtz

erik.
vliegen de toekomstige koninginnen dan nog uit hun nest voor het najaar? het zou zonde zijn om die koninginnen in te metselen
Er zijn ook een soort klemmen te koop die je in de spouwgaten kan klemmen die zijn speciaal voor bijen en dergelijke insecten om ze uit de spouw te houden
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
[XL]
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 14:46
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door [XL] » vr 22 jul 2016, 21:13

In het najaar (zeg maar september oktober) Zijn alle koninginnen wel zo'n beetje uitgevlogen volgens mij. Maar ik hou het persoonlijk in de gaten, ook omdat het mij mooi lijkt een koningin in een bloempot met losse grond te proberen te lokken :D het is namelijk vlak bij mijn huis 8-)
Aerodynamisch gesproken kan een hommel niet vliegen, maar aangezien hij dat niet weet, vliegt hij toch

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door Hans van der Post. » vr 22 jul 2016, 23:35

XL als je aan een oud mezen nest kan komen heb je grote kans dat daar een hommelmoer een nestje in gaat beginnen.
Neem dan wel nestkast met nest!
!Hans.

Gebruikersavatar
[XL]
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 14:46
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door [XL] » za 23 jul 2016, 00:22

Daar ga ik zeker naar op zoek hans, bedankt voor de tip!
Aerodynamisch gesproken kan een hommel niet vliegen, maar aangezien hij dat niet weet, vliegt hij toch

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door tomer » zo 24 jul 2016, 02:46

En nog beter is een oud muizennest. Hommelkoninginnen worden aangetrokken tot de urinegeur van muizen, omdat ze in de natuur meestal een oud muizenhol gebruiken. Nog makkelijker is gewoon in het voorjaar een nestzoekende koningin vangen en haar in een geschikt kastje zetten. 1 nacht opsluiten met een beetje suikerwater en de volgende dag de opening vrijmaken. Meestal wordt de kast op deze manier aanvaard en komt ze na een verkenningsvlucht van 5 minuten terug naar de kast. Neem dan liefst een mooie koningin zonder opvallend veel mijten om de kans op succes te vergroten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 jul 2016, 10:06

Tomer dit is geen goed advies: hommelkoningin vangen. Kan best zijn dat ze al een nestje heeft. Hoe weet iemand wanneer een hommelkoningin zoekende is. (ik wel) Verder heb je aard, steen, tuin, boomhommel en nog een paar. Ze hebben allemaal verschillende eisen voor een nestgelegenheid.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommels in spouwmuur

Bericht door tomer » zo 24 jul 2016, 22:53

Als je een beetje observeert zie je toch wanneer een koningin van holletje naar holletje vliegt en overal gaatjes zoekt. Als je dit half maart doet is er op deze manier weinig kans dat je er een vangt die al elders een nest heeft. Uiteraard geen koningin vangen die op bloemen vliegt!
De aardhommel is de meest voorkomende, maar ook de akkerhommel, steenhommel, boomhommel...kunnen in zo'n nestkastje gehouden worden. Boomhommel zal idd een oud mezennestje verkiezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten