Hallo ,
ik ben beginnend imker en mijn kunstzwerm heeft op dit moment een raam of zes volledig uitgebouwd en 2 voor 3 kwart sinds ze op wasraampjes werden gezet
Toen ik vandaag de kast volledig nakeek zag ik dat de bijen tussen een drie ramen een verbinding aan het maken aren, redelijk aan de bocenkant van de raampjes.
Ik zag ook vandaag dat er zo goed als geen stuifmeel meer was te zien in de raten (ze hebben zich nog een dikke 2 weken tegoed gedaan aan tamme kastanje en Linde) wel redelijk wat honing, en erg veel broed.
Is dit redelijk normaal? en dan vooral het met elkaar verbinden van de raampjes?? :s
Lage Stuifmeel voorraad en bijen die van raam naar raam bouwen.
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Lage Stuifmeel voorraad en bijen die van raam naar raam bouwen.
Ja dit tussenstukjes bouwen doet het volk om de imker te pesten! Soms doet het ene volk wel en de ander niet.
Met wat betreft het stuifmeel, dit komt wel goed. De guldenroede, herfstaster en klimop geven zo in de loop van augustus volop stuifmeel.
Met wat betreft het stuifmeel, dit komt wel goed. De guldenroede, herfstaster en klimop geven zo in de loop van augustus volop stuifmeel.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
dus dan noem je het geen warbouw?
maar warrig gedrag.
maar warrig gedrag.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
inderdaad een warrig gedrag. Als je zoiets tegenkomt en moet je het raam omhoog halen is het handig om dit met een mesje aan weerskanten het los te snijden. Stel voor dat bij het ophalen van het raam de moer op de raat loopt dan wordt ze gemangeld. 

!Hans.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 11
- Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
- Contacteer:
ik was er blijkbaar snel bij en kon het nog gewoon lostrekken, zonder te snijden.