P moer en F1
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
P moer en F1
Hallo. Ik vroeg mij af of ik eea nu goed begrijp.
Als ik een eilandbevruchte P moer zou invoeren in een schudzwerm. Dan zijn alle afleggers van haar F1.
Dus ben je voor een jaar of drie met haar verzekerd van zowieso standbevruchte F1 moeren.
Van de P moer kun je dan een nieuwe P moer maken dmv konninginenteeld met overlarven ed?
Dan krijg je dus met t zelfde genetische materiaal in het ene geval een F1 en in t andere geval een P moer?
En zijn er hier bekend met het Jentersysteem? Dat zou een systeem zijn wat op een eenvoudige wijze koninginnenteeld mogelijk maakt.
Groet. Theo
Als ik een eilandbevruchte P moer zou invoeren in een schudzwerm. Dan zijn alle afleggers van haar F1.
Dus ben je voor een jaar of drie met haar verzekerd van zowieso standbevruchte F1 moeren.
Van de P moer kun je dan een nieuwe P moer maken dmv konninginenteeld met overlarven ed?
Dan krijg je dus met t zelfde genetische materiaal in het ene geval een F1 en in t andere geval een P moer?
En zijn er hier bekend met het Jentersysteem? Dat zou een systeem zijn wat op een eenvoudige wijze koninginnenteeld mogelijk maakt.
Groet. Theo
- Matthijs
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard, carnica
- Contacteer:
Re: P moer en F1
De radzuivere P moer is op een bevruchtings station (eiland) aangepaard. De F1 is ook raszuiver, maar heeft gepaard op de stand met "vreemde" darren. Dus van jouw P moer kun je een nieuwe P moer kweken. Mits je haar laat bevruchten op bijvoorbeeld Ameland. Anders heb je gewoon weer een F1.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Het mooiste is het als je al een stel f1 volken met dan dus raszuivere darren op je stand hebt en dan een andere lijn jonge moeren laat bevruchten op je stand.Alles van de zelfde afstamming is vragen om inteelt bij een zuivere bevruchting!
Je moet wel in een gebied zitten waar of veel Buckfast imkers zitten of helemaal geen imkers....en geluk met het weer.
ik heb al een aantal raszuivere bevruchtingen gehad op mijn eigen stand,maar ook in Hoevelaken.
Zo had ik b.v een raszuivere bevruchtingen in mijn tuin tijdens een zeer onstabiele weer periode,waar de moertjes en darren maar kort tussen de buien door vlogen,kort erna weer gevolgd door regen.
Tijdens deze korte periodes was er een overmaat van zuivere Buckfast darren in dit gebied aan het vliegen,hetgeen resulteerde in zuivere bevruchtingen.
Al deze moeren produceren gele bijen en geen enkele donker gekleurde bij.
Maar heb ook wel eens half buckfast half carnica/nederlandse nakomelingen hier gehad.
Je moet ook een beetje geluk hebben.
Je moet wel in een gebied zitten waar of veel Buckfast imkers zitten of helemaal geen imkers....en geluk met het weer.
ik heb al een aantal raszuivere bevruchtingen gehad op mijn eigen stand,maar ook in Hoevelaken.
Zo had ik b.v een raszuivere bevruchtingen in mijn tuin tijdens een zeer onstabiele weer periode,waar de moertjes en darren maar kort tussen de buien door vlogen,kort erna weer gevolgd door regen.
Tijdens deze korte periodes was er een overmaat van zuivere Buckfast darren in dit gebied aan het vliegen,hetgeen resulteerde in zuivere bevruchtingen.
Maar heb ook wel eens half buckfast half carnica/nederlandse nakomelingen hier gehad.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Het is natuurlijk geluk.Alex Mönch schreef: Tijdens deze korte periodes was er een overmaat van zuivere Buckfast darren in dit gebied aan het vliegen,hetgeen resulteerde in zuivere bevruchtingen.
Ook bij mij in de buurt vliegen veel BF darren, maar 3 weken geleden werd ik door een buurman aan het eind van de straat gevraagd om een zwerm weg te halen. Ik zou er wel verstand van hebben dacht hij.
Hier in de buurt haal ik ze uit goodwil altijd weg natuurlijk. Maar het ware hele donkere (zwart) bijen. Echt niet van mij dus.
Waar kwam die dan vandaan met al die BF collega's om me heen?????
Maar als je de kans op een goede bevruchting wilt verhogen, moet je wat moeren laten bevruchten tegen eind Augustus / half September.
als het weer mee wil werken dan natuurlijk.
De BF volken hebben geen noemenswaardige darrenslacht. Alle "zwarte volken" die een goede moer hebben gooien de darren er de eerste helft van Augustus al uit.
Maar het blijft zoals Alex zegt "geluk hebben"

PS ook ik laat altijd vrij laat nog moeren bevruchten, maar zal ze nooit P of F0 noemen.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
Hieruit concludeer ik dat een P moer eilandbevrucht kan zijn (of op bevr.station), of op eigen stand. Maar standbevrucht is ze een F1.Matthijs schreef:De radzuivere P moer is op een bevruchtings station (eiland) aangepaard. De F1 is ook raszuiver, maar heeft gepaard op de stand met "vreemde" darren. Dus van jouw P moer kun je een nieuwe P moer kweken. Mits je haar laat bevruchten op bijvoorbeeld Ameland. Anders heb je gewoon weer een F1.
Een F1 is altijd standbevrucht? Die laat je niet op speciale plaatsen bevruchten? Je hebt toch ook eilandbevruchte F1?
- Alex Mönch
- Contacteer:
Hennie,nazwermen kunnen lage afstanden afleggen....die kan wel van de andere kant van Apeldoorn opgestegen zijn.
Natuurlijk kun jij als gerenommeerd koninginnen teler...stand bevruchte moertjes niet raszuiver noemen....maar ik kan dat wel
Natuurlijk kun jij als gerenommeerd koninginnen teler...stand bevruchte moertjes niet raszuiver noemen....maar ik kan dat wel

- Alex Mönch
- Contacteer:
De praktijk heeft dus bewezen dat standbevruchting met darren uitsluitend van eigen stand voorkomt.
Dit is dus tegelijkertijd het bewijs,dat natelen van 1 volk en standbevruchting, een aanzienlijk risico met zich meebrengt met het oog op inteelt!!!
Dit is dus tegelijkertijd het bewijs,dat natelen van 1 volk en standbevruchting, een aanzienlijk risico met zich meebrengt met het oog op inteelt!!!
-
- Contacteer:
Behalve dan toch als je je afleggers flink uit de buurt plaatst. Of va t koolzaad afleggers maken en op eigen stand plaatsen, waar dan geen enkel volk meer staat.
In beide gevallen geen inteeld, of t moet komen vd darren uit de aflegger zelf, niet?
Gr. Theo
In beide gevallen geen inteeld, of t moet komen vd darren uit de aflegger zelf, niet?
Gr. Theo
- Alex Mönch
- Contacteer:
Als de koninginnen in de afleggers allemaal van de zelfde moer komen,produceren ze allemaal darren met de zelfde eigenschappen....ga je dan nieuwe afleggers maken van de zelfde p moer en laat je ze bevruchten door de darren uit de afleggers van het jaar ervoor met als moeder de zelfde pmoer,dan krijg je inteelt.