Inwinteren; apifonda
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
Inwinteren; apifonda
Beste imkers,
Ik heb een paar volken in een bos staan, ze staan er het hele jaar. De plek is moeilijk bereikbaar en diep in het bos. Inwinteren van deze volken is dan ook iets waar ik een beetje tegenop zie, dat sjouwen met vloeibaar voer om de paar dagen. Ik bedacht me dat het een hoop tijd zou schelen wanneer ik ze zou inwinteren op apifonda. Kan dat? Je zou zeggen dat het wel kan, het is tenslotte suiker. Het enige is dat er water bij moet, toch? Of zie ik wat over het hoofd?
Ik heb een paar volken in een bos staan, ze staan er het hele jaar. De plek is moeilijk bereikbaar en diep in het bos. Inwinteren van deze volken is dan ook iets waar ik een beetje tegenop zie, dat sjouwen met vloeibaar voer om de paar dagen. Ik bedacht me dat het een hoop tijd zou schelen wanneer ik ze zou inwinteren op apifonda. Kan dat? Je zou zeggen dat het wel kan, het is tenslotte suiker. Het enige is dat er water bij moet, toch? Of zie ik wat over het hoofd?
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Re: Inwinteren; apifonda
Een overweging, Kun je ze niet op eigen honing laten inwinteren?
Doe ik ook met meerdere (de meeste) volken. Scheelt wel oogst maar ook veel gesjouw...
Doe ik ook met meerdere (de meeste) volken. Scheelt wel oogst maar ook veel gesjouw...
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
Heb de oogst net afgenomen ... Maar goed, ik begrijp uit je antwoord dat jij geen bezwaren ziet tegen het inwinteren op apifonda. Dat is helder, bedankt!ErikS schreef:Een overweging, Kun je ze niet op eigen honing laten inwinteren?
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hallo Marinus,
de clou van wintervoedsel is dat de bijen op tros op de grens ervan eronder ertegenaan hangen, en zich gestaag naar boven eten.
De bijen slaan de honing van nature uitstekend op, maar er kan veel mis gaan.
Bijvoorbeeld als de imker de bijen te breed inwintert (10 ramen bij een te klein volk en de tros zich splitst) of als de tros sterk krimpt bij grote sterfte of plotselinge koudeschok, of bij te grote overgangen tussen de bakken zonder braamraat: dan kunnen bijen "van het voer afraken" en in het zicht van alle heerlijks op 1 cm toch als geheel volk sterven.
Voer moet dus in de cellen opgeslagen worden, en ik weet niet of dat bij de vaste Apifonda wel voldoende gebeurt, weet iemand dat?
Er is ook veel water voor nodig, en in de nu komende koude nachten minder een aantrekkelijke klus vermoed ik.
Mijn ervaring bij Apifonda is dat het uitstekend is voor magere tijden, om tijdelijk een geurloos zetje (dus geen roverij) te geven aan magere volkjes, maar dat het niet voldoende aantrekkelijk is om in zo grote hoeveelheid te laten opslaan.
Alternatief: de ouderwetse grote voerbak over hele kast heen, daarin kan meerdere liters.
Beste tip: gewoon de honing laten zitten, ze hebben er hard voor gewerkt.
de clou van wintervoedsel is dat de bijen op tros op de grens ervan eronder ertegenaan hangen, en zich gestaag naar boven eten.
De bijen slaan de honing van nature uitstekend op, maar er kan veel mis gaan.
Bijvoorbeeld als de imker de bijen te breed inwintert (10 ramen bij een te klein volk en de tros zich splitst) of als de tros sterk krimpt bij grote sterfte of plotselinge koudeschok, of bij te grote overgangen tussen de bakken zonder braamraat: dan kunnen bijen "van het voer afraken" en in het zicht van alle heerlijks op 1 cm toch als geheel volk sterven.
Voer moet dus in de cellen opgeslagen worden, en ik weet niet of dat bij de vaste Apifonda wel voldoende gebeurt, weet iemand dat?
Er is ook veel water voor nodig, en in de nu komende koude nachten minder een aantrekkelijke klus vermoed ik.
Mijn ervaring bij Apifonda is dat het uitstekend is voor magere tijden, om tijdelijk een geurloos zetje (dus geen roverij) te geven aan magere volkjes, maar dat het niet voldoende aantrekkelijk is om in zo grote hoeveelheid te laten opslaan.
Alternatief: de ouderwetse grote voerbak over hele kast heen, daarin kan meerdere liters.
Beste tip: gewoon de honing laten zitten, ze hebben er hard voor gewerkt.

-
- Contacteer:
Hallo Marinus, Je opmerking begrijp ik niet, ik heb geen ervaring anders als eigen honing en suikerwater voor opvoeren, gebruik Apifonda alleen als noodvoedering. Persoonlijk laat ik altijd tenminste 8 kg honing achter (dat heet in de vereniging de ijzeren voorraad) na het slingeren. Vaak halen volken daarna nog voldoende voorraad zelf als ze maar in een gunstig gebied staan, bv balsemien en/of klimop. mvg Erik.imker Marinus schreef:Heb de oogst net afgenomen ... Maar goed, ik begrijp uit je antwoord dat jij geen bezwaren ziet tegen het inwinteren op apifonda. Dat is helder, bedankt!ErikS schreef:Een overweging, Kun je ze niet op eigen honing laten inwinteren?
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Apifonda als wintervoer kan heel goed. Daar zijn de grote 14kg pakken voor bedoeld. Je zet er een heel pak op.. Het duurt echter lang (5weken) voordat ze de hele pak op hebben. Hangt natuurlijk ook af van de grote van het volk.
ad staals
ad staals
-
- Contacteer:
De bijen hoeven dan minimaal in te dampen. Wanneer is het gunstigste moment om het pak te geven? aannemend dat dit anders ligt als bij vloeibaar bijenvoer.
-
- Contacteer:
Ik zou de apifonda er nu opzetten.
En als het blok van 14 kg op is nog 2 x 2 1/2 kg voeren.
Eigenlijk is de apifonda beter dan vloeibaar voeren maar het duurt zolang en is ongeveer twee keer zo duur als bietensuiker.
Het voer wordt natuurlijker opgeslagen er verdrinkt geen broed.
Maar ik gebruik apifonda ook voor het gemak een 2 1/2 kg pak op de bodem met een gat van 5 cm doorsnee is een oplossing totdat er echt gevoerd wordt.
Dirk.
En als het blok van 14 kg op is nog 2 x 2 1/2 kg voeren.
Eigenlijk is de apifonda beter dan vloeibaar voeren maar het duurt zolang en is ongeveer twee keer zo duur als bietensuiker.
Het voer wordt natuurlijker opgeslagen er verdrinkt geen broed.
Maar ik gebruik apifonda ook voor het gemak een 2 1/2 kg pak op de bodem met een gat van 5 cm doorsnee is een oplossing totdat er echt gevoerd wordt.
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
Ik ben zelf aan het overwegen om met apifonda in te winteren. Ik heb in de bijenwinkel gehoord dat je eenmaal je begonnen bent met vloeibaar voer, je dat moet blijven geven en omgekeerd. Dus niet deels suikerwater en deels apifonda. Of daar iets van klopt weet ik niet.
Het zou wel gemakkelijk zijn voor mensen die hun volken ver weg hebben staan, of mensen die op reis gaan.
Het zou wel gemakkelijk zijn voor mensen die hun volken ver weg hebben staan, of mensen die op reis gaan.
-
- Contacteer:
In noordelijke streken in Amerika opvoeren met "borstplaat" gangbaar. http://www.mdasplitter.com/sugarbricks.php
een zelfmaak recept staat op https://www.youtube.com/watch?v=cswk_Nv0wZ8
grtz
erik.
een zelfmaak recept staat op https://www.youtube.com/watch?v=cswk_Nv0wZ8
grtz
erik.