Ik heb een zesraams kast met jong volk (aflegger). Hoe zorg ik er voor dat dit volkje de winter goed doorkomt?
Plaats ik het in een 10raamskast of kan het in 6ramer blijven? En voer ik bij of niet? Wat heeft dit volk nodig?
6ramer overwinteren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: 6ramer overwinteren
Beter is het het volkje in de zesramer te laten, beter een volle zesramer dan een een halfvolle 10 ramer.
Of je moet bijvoeren hangt af van hoeveel ze hebben. De twee kantramen moeten volledig vol zitten. Als ze dan nog een behoorlijke voederkrans boven het broed hebben in de andere ramen zitten ze goed
Of je moet bijvoeren hangt af van hoeveel ze hebben. De twee kantramen moeten volledig vol zitten. Als ze dan nog een behoorlijke voederkrans boven het broed hebben in de andere ramen zitten ze goed
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): bastaard, carnica
- Contacteer:
Ze zijn nu het laatste raampje aan het uitbouwen, hopelijk lukt het ze nog op tijd.... 
Is het voldoende als er een krans voer op alle raampjes zit? Hoeveel voer hebben ze grofweg nodig voorde winter? Of bedoelje dit met 2 kantramen?

Is het voldoende als er een krans voer op alle raampjes zit? Hoeveel voer hebben ze grofweg nodig voorde winter? Of bedoelje dit met 2 kantramen?
-
- Contacteer:
De twee buitenste ramen moeten volledig vol zitten met voedsel, de andere 4 ramen hebben best een brede krans voedsel boven het broed.Mette schreef: Of bedoelje dit met 2 kantramen?
Ik heb geen ervaring met spaarkast, maar ik denk dat een zesramer met 8 kg gemakkelijk door de winter komt.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
Wat als er 1 kantraam vol honing zit en het andere kantraam vol stuifmeel?joselito schreef:De twee buitenste ramen moeten volledig vol zitten met voedsel, de andere 4 ramen hebben best een brede krans voedsel boven het broed.Mette schreef: Of bedoelje dit met 2 kantramen?
Ik heb geen ervaring met spaarkast, maar ik denk dat een zesramer met 8 kg gemakkelijk door de winter komt.
Moet het raam met stuifmeel een positie opschuiven, zodat er aan de zijkant plaats is voor suiker??
Het raam dat nu op positie 2 hangt, is toch nog niet belegd, dus dan kan ik ze evt wisselen.
Dan houden ze 3 ramen broed...
-
- Contacteer:
Dat kan ook, met Dadant blatt zijn ook drie ramen voor het broed nog voldoende.tomer schreef:joselito schreef:Het raam dat nu op positie 2 hangt, is toch nog niet belegd, dus dan kan ik ze evt wisselen.
Dan houden ze 3 ramen broed...