Dop ingehangen, wat zal er gebeuren?
Moderator: Hans van der Post.
Dop ingehangen, wat zal er gebeuren?
Goedenavond,
Ik had 2 erg agressieve volken waar ik graag van af wou maar afzwavelen ging me te ver en ik wou er ook niemand anders mee opzadelen. Dus moest er een nieuwe moer op. Omdat ze echt enorm agressief zijn wou ik er zo min mogelijk doorheen. Eerst de kleinste bak zoveel mogelijk gezeefd en de moer eruit gehaald. Raam met eitjes van zuivere moer ingehangen. Rest van de doppen weggehaald na paar dagen. Bij de andere kast moerroosters tussen de 3 broedbakken geplaatst. Daar vanavond de moer opgezocht en vervolgens een dop uit de eerste kast gesneden en met naald op raat gedrukt. Vrij snel na het verwijderen van de moer al. De dop loopt over 2 a 3 dagen uit.
Wat zal er waarschijnlijk gaan gebeuren?
1. Bijen voelen zich nog niet moerloos en knagen meteen de dop weg.
2. Bijen gaan nog meer doppen aanzetten. Over 3 dagen loopt de 1e moer uit, de rest wordt weer weggeknaagd.
3. Bijen gaan nog meer doppen aanzetten. Over 3 dagen loopt de 1e moer uit, na 10 dagen de andere doppen ook m.a.g. zwermen.
Wat is het meest aannemelijk? Of zie ik iets over het hoofd?
Mvg
Peter
Ik had 2 erg agressieve volken waar ik graag van af wou maar afzwavelen ging me te ver en ik wou er ook niemand anders mee opzadelen. Dus moest er een nieuwe moer op. Omdat ze echt enorm agressief zijn wou ik er zo min mogelijk doorheen. Eerst de kleinste bak zoveel mogelijk gezeefd en de moer eruit gehaald. Raam met eitjes van zuivere moer ingehangen. Rest van de doppen weggehaald na paar dagen. Bij de andere kast moerroosters tussen de 3 broedbakken geplaatst. Daar vanavond de moer opgezocht en vervolgens een dop uit de eerste kast gesneden en met naald op raat gedrukt. Vrij snel na het verwijderen van de moer al. De dop loopt over 2 a 3 dagen uit.
Wat zal er waarschijnlijk gaan gebeuren?
1. Bijen voelen zich nog niet moerloos en knagen meteen de dop weg.
2. Bijen gaan nog meer doppen aanzetten. Over 3 dagen loopt de 1e moer uit, de rest wordt weer weggeknaagd.
3. Bijen gaan nog meer doppen aanzetten. Over 3 dagen loopt de 1e moer uit, na 10 dagen de andere doppen ook m.a.g. zwermen.
Wat is het meest aannemelijk? Of zie ik iets over het hoofd?
Mvg
Peter
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Dop ingehangen, wat zal er gebeuren?
Bij het volk wat nog maar 3 dagen zonder leggende heb ik mijn twijfels of het goed gaat.
Zelf heb ik ook zo iets bij de hand gehad. Dit bijenvolk wat de bijna uitlopende dop heeft gekregen zal toch doppen aanzetten.
In de zwermtijd gaat de jonge nog niet bevruchte moer met een zwerm weg zodra de eerste redcel gesloten is.
Wat er nu gebeurd?? kijk en verbaas je kan ook goed gaan.
Zelf heb ik ook zo iets bij de hand gehad. Dit bijenvolk wat de bijna uitlopende dop heeft gekregen zal toch doppen aanzetten.
In de zwermtijd gaat de jonge nog niet bevruchte moer met een zwerm weg zodra de eerste redcel gesloten is.
Wat er nu gebeurd?? kijk en verbaas je kan ook goed gaan.
!Hans.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Het kan net goed gaan. meestal duurt het 1-2 dagen voor ze redcellen gaan zetten.
Ik doe meestal 4-5 dagen na het moerloos maken van mijn bevruchtingskastjes een al bewegende pop in de dop.
In zo'n klein volkje bijten de bijen de andere redcellen altijd weg zodra de JK uit de ingehangen dop is uitgelopen.
Maar ik controleer dit altijd na 2 dagen. Heel af en toe is een moer uit de dop toch niet goed en dan zetten ze de redcellen door.
In een groot volk kan het goed zijn dat de redcellen niet geruimd worden.
Het is dan zaak om dit te controleren, met het gevaar van inballen van de JK uit de ingehangen dop.
Beter is om tot de 9e dag te wachten, en dan eerst de redcellen te breken, en dan een rijpe dop of een pasgeboren of een bevruchte JK in te voeren.
Een dop opsteken die nog 3 dagen moet rijpen, kan misgaan omdat de bijen hem wegvreten omdat ze nog open broed hebben, of hij kan afkoelen en kapot gaan. Toch maar een na 4 dagen kijken of die dop is uitgelopen.
Ik doe meestal 4-5 dagen na het moerloos maken van mijn bevruchtingskastjes een al bewegende pop in de dop.
In zo'n klein volkje bijten de bijen de andere redcellen altijd weg zodra de JK uit de ingehangen dop is uitgelopen.
Maar ik controleer dit altijd na 2 dagen. Heel af en toe is een moer uit de dop toch niet goed en dan zetten ze de redcellen door.
In een groot volk kan het goed zijn dat de redcellen niet geruimd worden.
Het is dan zaak om dit te controleren, met het gevaar van inballen van de JK uit de ingehangen dop.
Beter is om tot de 9e dag te wachten, en dan eerst de redcellen te breken, en dan een rijpe dop of een pasgeboren of een bevruchte JK in te voeren.
Een dop opsteken die nog 3 dagen moet rijpen, kan misgaan omdat de bijen hem wegvreten omdat ze nog open broed hebben, of hij kan afkoelen en kapot gaan. Toch maar een na 4 dagen kijken of die dop is uitgelopen.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
Heren,
Erg bedankt voor de vlotte en uitgebreide reacties. Complicerende factor is dat ik zaterdag met vakantie ga. Ik had dit probleemvolk natuurlijk veel eerder aan moeten pakken maar was echt oprecht bang om door die kast te gaan, zo agressief zijn ze. Toen ik de dop ingehangen had was ik content maar onderweg naar huis begon ik na te denken, wellicht had ik dat beter vooraf kunnen doen.
Zou het nog helpen om de dop weg te halen en morgen uit de andere kast een aantal uitlopende moeren in te laten lopen? Of heeft dat alleen maar minder kans?
Mvg
Peter
Erg bedankt voor de vlotte en uitgebreide reacties. Complicerende factor is dat ik zaterdag met vakantie ga. Ik had dit probleemvolk natuurlijk veel eerder aan moeten pakken maar was echt oprecht bang om door die kast te gaan, zo agressief zijn ze. Toen ik de dop ingehangen had was ik content maar onderweg naar huis begon ik na te denken, wellicht had ik dat beter vooraf kunnen doen.
Zou het nog helpen om de dop weg te halen en morgen uit de andere kast een aantal uitlopende moeren in te laten lopen? Of heeft dat alleen maar minder kans?
Mvg
Peter
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dat is een mogelijkheid, normaal wacht je beter een paar dagen zodat ze zelf al redcellen hebben.Peter_ schreef: Bijen voelen zich nog niet moerloos en knagen meteen de dop weg.
Maar hef het raam met de dop eens op later en dan weet je het.
Als de dop er nog staat is het in orde, de koningin loopt uit en de andere doppen worden uitgebeten.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Geef je heel weinig kans zo'n volk staat in de hoogste stand van verdediging op het zotte af.Zou het nog helpen om de dop weg te halen en morgen uit de andere kast een aantal uitlopende moeren in te laten lopen? Of heeft dat alleen maar minder kans?
Alles wat binnenkomt en niet de zelfde geur heeft wordt aangevallen.
Ga met vakantie en kijk over een paar weken wat er van terecht is gekomen.
!Hans.
-
- Contacteer:
Elke imker moet in het actieve seizoen een aantal reserve volkjes opzetten in drie ramers /6 ramers.
Dan kan je altijd problemen simpel oplossen.
In dit geval had men het agressieve volk hopeloos moerloos moeten maken en dan verenigen met een goed leggende moer, zelfs als ze wisselen ben je van de agressie af.
Gewoon bovenop met een doorprikt krantje simpel comme bonjour.
Dirk.
Dan kan je altijd problemen simpel oplossen.
In dit geval had men het agressieve volk hopeloos moerloos moeten maken en dan verenigen met een goed leggende moer, zelfs als ze wisselen ben je van de agressie af.
Gewoon bovenop met een doorprikt krantje simpel comme bonjour.
Dirk.
dertiende
Dag,Dirk Blanken schreef:
In dit geval had men het agressieve volk hopeloos moerloos moeten maken en dan verenigen met een goed leggende moer
Dirk.
Dit is zeker in me opgekomen maar zou betekenen dat ik eerst de kast door moet op zoek naar de moer en dan 9 dagen later wederom op zoek naar alle doppen (dus 33 ramen met bijen afslaan). En gezien de agressie zag ik daar nogal tegenop. Maar een volgende keer zal ik het inderdaad zo moeten doen. Waarschijnlijk doe ik de moer dan eerst 9 dagen in een arrest raam, maakt de laatste stap een stuk gemakkelijker.
Bedankt allen!
Mvg
Peter