Ik heb momenteel 3 volken: een volle zesramer, een zesramer op 4 ramen en een tienramer op 6 ramen, allemaal formaat Dadant.
De laatste 2 had ik graag nog wat laten groeien. Ze hebben 2 weken geleden elk een nieuwe waswafel gekregen en die is nu wel ongeveer uitgebouwd maar nog steeds niet belegd...Ik geef dagelijks een bokaaltje suikerwater 1:1 om ze te stimuleren, maar het gaat zeer langzaam.
Ik was eerst van plan om meerdere kleine volken in te winteren, maar zou het volk dat op 4 ramen zit nog wel groot genoeg kunnen worden? Misschien moet ik de 2 volken toch maar verenigen tot een volle tienramer...? Wat denken jullie?
In het geval van verenigen...is dat best nu, of kan ik wachten tot eind september (zodat beide koninginnen nog kunnen blijven leggen)?
nog groeien of toch verenigen?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: nog groeien of toch verenigen?
Twee koninginnen kunnen meer leggen dan één, dus ik zou nog even afwachten, verenigen kan nog altijd.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hetzelfde probleem hier Tomer. Ik ben van plan om te wachten tot eind september misschien zelf begin oktober, maar ik weet nog niet hoe ik het precies ga aanpakken.
De volkjes staan naast elkaar in een 6 ramer. Mag ik die dan gewoon samen in een broedbak hangen nadat ik 1 volk moerloos maak? Of gaan die vechten?
De andere afleggers zal ik verenigen met elk een produktievolk dat sterk verzwakt is maar goeie moer heeft. Dit doe ik dan met het bekende krantje.
De volkjes staan naast elkaar in een 6 ramer. Mag ik die dan gewoon samen in een broedbak hangen nadat ik 1 volk moerloos maak? Of gaan die vechten?
De andere afleggers zal ik verenigen met elk een produktievolk dat sterk verzwakt is maar goeie moer heeft. Dit doe ik dan met het bekende krantje.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
Ik ga ze nog wat laten doen dan. Evt toch meerdere kleine volkjes inwinteren, om op meerdere (kleine) paarden te wedden...
Onlangs heb ik een volk dat nog maar op 2 ramen zat (na kunstraat probleem enz) verenigd met een aflegger die ernaast stond. Ik vond niet meteen de koningin, al waren er maar 2 ramen...ik zag geen eitjes en er hing een dop, dus ik ging er vanuit dat de koningin weg was. Voor de zekerheid heb ik het raam broed zonder opzittende bijen overgehangen. De kast enkele meters verplaatst en daar het andere raam met eten, waarop de bijen zaten afgeklopt...De bijen vlogen allemaal direct naar de nieuwe kast, waar ze zonder probleem binnen mochten. Enkel de darren waren daar niet welkom.
Toen zag ik op de vliegplank van de nieuwe kast tussen de andere bijen eentje met een witte stip rondlopen...
Gelukkig had ik het gezien en kon ik ze in een doosje steken.
Onlangs heb ik een volk dat nog maar op 2 ramen zat (na kunstraat probleem enz) verenigd met een aflegger die ernaast stond. Ik vond niet meteen de koningin, al waren er maar 2 ramen...ik zag geen eitjes en er hing een dop, dus ik ging er vanuit dat de koningin weg was. Voor de zekerheid heb ik het raam broed zonder opzittende bijen overgehangen. De kast enkele meters verplaatst en daar het andere raam met eten, waarop de bijen zaten afgeklopt...De bijen vlogen allemaal direct naar de nieuwe kast, waar ze zonder probleem binnen mochten. Enkel de darren waren daar niet welkom.
Toen zag ik op de vliegplank van de nieuwe kast tussen de andere bijen eentje met een witte stip rondlopen...

-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
tomer schreef:IToen zag ik op de vliegplank van de nieuwe kast tussen de andere bijen eentje met een witte stip rondlopen...![]()
![]()