Volk samen voegen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
melkman
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Volk samen voegen.

Bericht door melkman » wo 10 aug 2016, 12:39

Ik heb een volk die is erg klein. En wil daar graag een grotere volk bij doen. Kan ik dat nu nog wel doen in augustus. En Is het beter om de krant te gebruiken of kan het nu ook al zonder krant. ( van het grotere volk neem ik wel de moer af.)

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door Primus » wo 10 aug 2016, 13:05

melkman schreef:Ik heb een volk die is erg klein. En wil daar graag een grotere volk bij doen. Kan ik dat nu nog wel doen in augustus. En Is het beter om de krant te gebruiken of kan het nu ook al zonder krant. ( van het grotere volk neem ik wel de moer af.)
Voor alle veiligheid er een enkel blad van een verse krant tussen leggen en daarin enkele prikken met een mes of dergelijke maken. En het volk met de moer best boven plaatsen.

MVG CP

mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door mgobbels » wo 10 aug 2016, 19:20

je kunt de volken ook samenvoegen met een bierfiltje dit goed bersprenkelen met spiritus en dit tussen de raten laten zakken, om de koningin de geschermen deze opnieuw invoeren met een kluisje. Lukt bij mij altijd!

Math Göbbels

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door peter-koi » wo 10 aug 2016, 19:36

Ook wel eens gehoord.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door Hans van der Post. » do 11 aug 2016, 00:07

mgobbels schreef:je kunt de volken ook samenvoegen met een bierfiltje dit goed bersprenkelen met spiritus en dit tussen de raten laten zakken, om de koningin de geschermen deze opnieuw invoeren met een kluisje. Lukt bij mij altijd!
Math Göbbels
Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

De krant is het meest veilige en bij vriendelijke manier om volken te verenigen. In mijn beginnende imkerloopbaan is mij toen ook aangeraden met spiritus te verenigen. Dit doe ik nooit meer Heel veel bijen drukten hun honingmaag leeg en het werd een kleverige bende!
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door ErikS » do 11 aug 2016, 07:19

Mij is geleerd samenvoegen met de krant methode.
Als het kan het sterkste volk (dat de vliegplank verdedigd) beneden.
Liefst de koningin bovenin. (dan lopen het kleinste aantal bijen door het broednest)

Wat ik zelf doe is bij het samenvoegen (in het najaar) meteen met Hive clean spuiten.
Dus onderste bak een normale dosis, de krant leggen en enkele gaatjes steken, hier ook beetje hiveclean op spuiten voor bevochting van de krant.
Dan de bovenste bak plaatsen en ook hive clean.
Het geeft de dames wat te doen, neutraliseert geuren en ze poetsen elkaar schoon.

Na enkele dagen snel checken en de ramen opnieuw rangschikken als het nodig is.
Zoveel mogelijk broedramen laag en honingramen hoog.
Alle oude ramen in de onderbak zodat ze in maart weggenomen kunnen worden.

grtz,

erik.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door bee-tree » do 11 aug 2016, 07:19

Primus schreef:
melkman schreef:Ik heb een volk die is erg klein. En wil daar graag een grotere volk bij doen. Kan ik dat nu nog wel doen in augustus. En Is het beter om de krant te gebruiken of kan het nu ook al zonder krant. ( van het grotere volk neem ik wel de moer af.)
Voor alle veiligheid er een enkel blad van een verse krant tussen leggen en daarin enkele prikken met een mes of dergelijke maken. En het volk met de moer best boven plaatsen.

MVG CP
Melkman, wat bedoel jij met": "van het grotere volk neem ik wel de moer af " ?

Primus. ik neem aan dat je het volk met de beste moer boven het volk met de mindere moer
plaatst, nadat je de mindere moer verwijderd hebt en verwijderd laat.

Bedoelt Göbbels met spiritus het blauwgekleurde alcoholisch schoonmaakmiddel en
brandstof voor spiritusbranders ? Of bedoelt hij een af ander geestrijk vocht uit de
spiritualiënafdeling van de supermarkt of slijter ? Vroeger sprenkelde ik "jonge jenever"
op de krant; tegenwoordig aetherische olie.

Nog wat: heeft de drukinkt van tegenwoordig nog dezelfde geurneutraliserende werking
als de stinkende krant van 40 jaar geleden, in het geval dat je ze momenteel alleen
de eerste pagina van de krant laat lezen waar 'het sterkste luchtje aan zit' ? :mrgreen: Zj. :b10:

P.S. Oók 'n smilie kun je tot de sluitende leestekens rekenen,
zoals een punt het sluitteken is van 'n zin.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door joselito » do 11 aug 2016, 09:00

Wow, wat een middelen moeten die arme bijen toch ondergaan.
Ik gebruik een methode die toch iets bijenvriendelijker is. De bijen worden gewoon bij elkaar gehangen. De koningin die ik wil behouden komt in een kooitje tussen haar broed.De volgende dag komt daar deeg in en kunnen ze haar bevrijden.
Als de koningin die je wil behouden al uitlopend broed heeft is dat een pluspunt. Ook het tijdstip speelt een rol, hoe later in het seizoen des te beter.

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door Steve_Delannoye » do 11 aug 2016, 10:09

Joselito,
Vanaf wanneer zou je aanraden om zo samen te hangen? Ik heb hier 2 kleine volkjes staan die ik zo zou willen verenigen. Mag je die ramen dan gewoon naast elkaar hangen of hang je daar een leeg raam tussen?

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door Primus » do 11 aug 2016, 10:19

melkman schreef:Ik heb een volk die is erg klein. En wil daar graag een grotere volk bij doen. Kan ik dat nu nog wel doen in augustus. En Is het beter om de krant te gebruiken of kan het nu ook al zonder krant. ( van het grotere volk neem ik wel de moer af.)
Beste Melkman,


Ik probeerde je de simpelste methode die decenialang zonder probleem is toegepast te vertellen. Als ik zie wat daar allemaal voor reactie bijkomt begrijp ik het niet goed meer ,van spiritus gebruiken moer opsluiten enz.

Voor al die imkers die hier op reagereerden vind ik dat je zo een beginnende imker het bijzonder lastig maakt om een beslissing te nemen, en ja ik geloof best dat die methodes ook wel zullen werken maar waarom het moeilijk doen als het makkelijk ook gaat. En zoals Joselito schrijft als je nog een dikke maand wacht dan kun je uw volk er gewoon bijhangen om en om maar ook dan verander je heel je broednest.
Dus beste Melkman ik hoop dat je door de bomen het bos nog ziet.

PS. Dit antwoord is ook van toepassing op heel wat forumvragen die een simpele oplossing zouden kennen en waar hele bladzijden over vol geschreven worden, of is dit juist de bedoeling van een forum :be3:

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten