Natuurbouw ifv wasproduktie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Steve_Delannoye
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door Steve_Delannoye »

Dag allemaal

Naar aanleiding van alle wasproblemen dit jaar zou ik volgend jaar graag de wasproduktie in mijn volken aanzienlijk opdrijven om zo vlug mogelijk voldoende was te hebben zodat ik mijn eigen waswafels kan gaan gieten. Ik imkers met simplex en broedbakken als honingkamer, dus alles dezelfde maat. Ik ben van plan om ramen met reepjes kunstraat te geven zodat de bijen veel zelf moeten bouwen. Deze ramen hang ik dan tussen reeds uitgebouwde ramen om warbouw te voorkomen, of tussen ramen met kunstraat bij gebrek aan uitgebouwde ramen. Ik heb nog wat kunstraat liggen maar zou liever geen meer aankopen.
Ik weet dat dit extra energie vraagt en de honingproduktie iets verminderd maar dat is het minste van mijn zorgen.
Om de varroa onder controle te houden zou ik liefst niet te veel darrenraat hebben in die nieuwe ramen. Ik geef ook altijd een bouwraam naast het broednest.
Ik heb geen uitgebouwde ramen in voorraad dus de meeste bouwwerken zullen volgend jaar gebeuren in de honingkamer boven de moerroosters. Wordt daar ook volop darrenraat gebouwd of gebeurt dit meestal in de buurt van het broednest?

Iemand hier ervaring mee?

Tips zijn meer dan welkom.

Gr Steve
gijs.v
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door gijs.v »

Mijn ervaring is dat ze daar ook wel darrenraat bouwen. Het maakt niet zoveel uit. In darrenraat past ook honing.

Gijs met Tapatalk
JohnHoogendoorn
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Contacteer:

Bericht door JohnHoogendoorn »

Goede middag Steve,

Mijn ervaring is als je elk stukje was zorgvuldig opspaart. Elk broedraam dat vrijkomt, ook al is dit nog maar een paar keer bebroed en de ontzegelwas dan kan je gemiddeld 1.5 kg was per volk per seizoen oogsten. Van onze gemiddeld 30 volken oogsten wij jaarlijks ruim 40 kg was. Omdat wij elk voorjaar een aantal volken verkopen komen wij met de eigen was net aan rond. Als je geen volken verkoopt dan kan je ruim in je eigen wasbehoefte voorzien. Mijn ervaring is dat de waswafels als ze zo vers mogelijk aan de bijen gegeven worden in het voorjaar heel snel wordt uitgebouwd. De beste tijd om ramen te oogsten om te vervangen door kunstraat is eind maart bij de voorjaarsinspectie en vlak voordat de jonge koningin aan de leg gaat. Dan is al het broed uitgelopen, de unieke gelegenheid om veel ramen te vervangen door kunstraat.

Groeten
John

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Steve_Delannoye schreef: Naar aanleiding van alle wasproblemen dit jaar zou ik volgend jaar graag de wasproduktie in mijn volken aanzienlijk opdrijven om zo vlug mogelijk voldoende was te hebben zodat ik mijn eigen waswafels kan gaan gieten.
Laat ze wasraten uitbouwen in de honingzolders en smelt die ieder jaar. De wasproductie zal niet veel minder zijn dan bij natuurbouw omdat de middenwand dikker blijft. Dit bezorgt je minder problemen bij het slingeren.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=31605
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

joselito schreef:
Steve_Delannoye schreef: Naar aanleiding van alle wasproblemen dit jaar zou ik volgend jaar graag de wasproduktie in mijn volken aanzienlijk opdrijven om zo vlug mogelijk voldoende was te hebben zodat ik mijn eigen waswafels kan gaan gieten.
Laat ze wasraten uitbouwen in de honingzolders en smelt die ieder jaar. De wasproductie zal niet veel minder zijn dan bij natuurbouw omdat de middenwand dikker blijft. Dit bezorgt je minder problemen bij het slingeren.
Als je dat doet joselito, hou je dus puur de zelfgebouwde wasraten uit de hk om om te smelten voor hergebruik in de hk?
En wat doe je met de omgesmolten was uit de bk? Die zijn dan alleen voor hergebruik in de bk?
Of mix je dit gewoon?

Ergens, weet niet meer waar, heb ik gelezen dat er altijd een moment komt dat je elk raam zou kunnen smelten ( die daar aan toe zijn)
Wanneer is dat moment? Bij de eerste korte voorjaarsinspectie? omdat er dan nog geen broed en (zeer weinig) nectar/stuifmeel is gehaald..
Probeer voor mijzelf in beeld te brengen wanneer ik het beste oude raten eruit kan halen.
(sommigen doen dat meen ik t hele jaar door, maar ik wil t op een vast moment doen)

En dit jaar ook beginnen met natuurbouw.

groetjes Theo
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Theo777 schreef: Als je dat doet joselito, hou je dus puur de zelfgebouwde wasraten uit de hk om om te smelten voor hergebruik in de hk?
En wat doe je met de omgesmolten was uit de bk? Die zijn dan alleen voor hergebruik in de bk?
Of mix je dit gewoon?

Ik mix ze gewoon.
Ergens, weet niet meer waar, heb ik gelezen dat er altijd een moment komt dat je elk raam zou kunnen smelten ( die daar aan toe zijn)
Wanneer is dat moment? Bij de eerste korte voorjaarsinspectie? omdat er dan nog geen broed en (zeer weinig) nectar/stuifmeel is gehaald..
Na de dracht zou ik het doen, dan hebben ze nog al de tijd om zich voor te bereiden op de winter.
Het hangt er ook vanaf met welke kasten je werkt.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb geen uitgebouwde ramen in voorraad dus de meeste bouwwerken zullen volgend jaar gebeuren in de honingkamer boven de moerroosters. Wordt daar ook volop darrenraat gebouwd of gebeurt dit meestal in de buurt van het broednest?
Beste is dit zo vroeg mogelijk te doen (maart) of zo laat mogelijk (bij zeer goede dracht). Belangrijk in het voorjaar is wel dat de temperaturen hoog genoeg zijn en het volk begint te groeien. Er moeten ook voldoende bijen in zitten.

Met name bij zeer late dracht is het werksterraat wat de bijen bouwen.
JP
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

joselito schreef:
Ik ben ook van plan de bijen veel te laten bouwen om na verloop van tijd voldoende eigen was te hebben en geen kunstraat meer te moeten kopen.
Als je toch de wasraten uit de honingzolders elk jaar zou smelten, zou je ze daar ook alles zelf kunnen laten bouwen en de honing dan persen ipv slingeren. De stevigere middenwand van de kunstraat is dan niet nodig. Plus je hebt geen honingslinger nodig...
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

tomer schreef:
joselito schreef:
Ik ben ook van plan de bijen veel te laten bouwen om na verloop van tijd voldoende eigen was te hebben en geen kunstraat meer te moeten kopen.
Als je toch de wasraten uit de honingzolders elk jaar zou smelten, zou je ze daar ook alles zelf kunnen laten bouwen en de honing dan persen ipv slingeren. De stevigere middenwand van de kunstraat is dan niet nodig. Plus je hebt geen honingslinger nodig...
Maar wel een pers.? . En hoe ziet dat eruit wat je dan krijgt...geperste honing?
Is dat met raat geperst, dus raat met honing?

Groetjes Theo
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Theo, zoekfunctie "honingpersen" ;-) er is eea over geschreven. Grtz Erik.
Plaats reactie