misvormde raat
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
misvormde raat
Bij controle van een aflegger op 5 ramen zag ik iets vreemd...
Ik heb er geen foto's van genomen dus ik ga het proberen te beschrijven en misschien weet iemand wel wat ik bedoel.
De 2 linkse ramen zijn onderaan zeer vreemd gebouwd. Het is te zeggen, vorige maand zagen de ramen er normaal gebouwd uit, maar nu zijn ze onderaan (1/4 van raam) gegolfd en misvormd, met tunnels en flappen en gaten. Zonder echt bruikbare cellen voor voedselopslag of broed. Dus gewoon een harde koek van was. Het buitenste raam heeft in het midden van het raam een gat, dat ze blijkbaar al gedeeltelijk opnieuw hebben dichtgebouwd (nieuwe witte was). De ventilatieopening is net onder deze 2 ramen (piepschuim zesramer Stehr Dadant).
Wat kan de reden zijn en laat ik het best zo tot na de winter, of zou ik het nog wegsnijden?
Kan het zijn dat door de hittegolf afgelopen maand de was gesmolten is en ineengezakt is (dubbelgevouwen)???
De andere 3 ramen zien er normaal uit.
Ik heb er geen foto's van genomen dus ik ga het proberen te beschrijven en misschien weet iemand wel wat ik bedoel.
De 2 linkse ramen zijn onderaan zeer vreemd gebouwd. Het is te zeggen, vorige maand zagen de ramen er normaal gebouwd uit, maar nu zijn ze onderaan (1/4 van raam) gegolfd en misvormd, met tunnels en flappen en gaten. Zonder echt bruikbare cellen voor voedselopslag of broed. Dus gewoon een harde koek van was. Het buitenste raam heeft in het midden van het raam een gat, dat ze blijkbaar al gedeeltelijk opnieuw hebben dichtgebouwd (nieuwe witte was). De ventilatieopening is net onder deze 2 ramen (piepschuim zesramer Stehr Dadant).
Wat kan de reden zijn en laat ik het best zo tot na de winter, of zou ik het nog wegsnijden?
Kan het zijn dat door de hittegolf afgelopen maand de was gesmolten is en ineengezakt is (dubbelgevouwen)???
De andere 3 ramen zien er normaal uit.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: misvormde raat
Is dat gewalst kunstraat ??tomer schreef: Kan het zijn dat door de hittegolf afgelopen maand de was gesmolten is en ineengezakt is (dubbelgevouwen)???
.
-
- Contacteer:
Waarschijnlijk is het(gewalste?)kunstraat los van de onderste draden gekomen en naar elkaar toe gebogen of het heeft elkaar geraakt door kromme ramen dan kunnen de bijen er verder niets mee.
Als de kunstraat(gegoten) goed is ingesmolten en de draden strak zijn, gebeurd het niet wat je beschrijft.
Vaak gebruiken bijen ook raat om ergens anders te bouwen waarschijnlijk wat oudere bijen.
Als je het echt wilt weten moet je er op z'n minst een fotootje van nemen.
Dirk.
Als de kunstraat(gegoten) goed is ingesmolten en de draden strak zijn, gebeurd het niet wat je beschrijft.
Vaak gebruiken bijen ook raat om ergens anders te bouwen waarschijnlijk wat oudere bijen.
Als je het echt wilt weten moet je er op z'n minst een fotootje van nemen.
Dirk.
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hey Dirk leg eens uit...oudere bijen?Vaak gebruiken bijen ook raat om ergens anders te bouwen waarschijnlijk wat oudere bijen.
JP
-
- Contacteer:
De ramen zijn verticaal bedraad en met gegoten waswafels ingesmolten.
De bedrading was wel niet strak en ik lees in mijn notities van vorige maand dat het 2de raam hierdoor ietwat gegolfd was.
Maar toen was er geen probleem, gewoon voedsel of broed in de ramen. Pas nu merk ik dat ze er een vreemd bouwsel van gemaakt hebben.
Zal zien of ik er alsnog een foto van maak binnenkort.
De bedrading was wel niet strak en ik lees in mijn notities van vorige maand dat het 2de raam hierdoor ietwat gegolfd was.
Maar toen was er geen probleem, gewoon voedsel of broed in de ramen. Pas nu merk ik dat ze er een vreemd bouwsel van gemaakt hebben.
Zal zien of ik er alsnog een foto van maak binnenkort.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Een vriend vertelde me dat deze kastjes uitstekend zijn alleen het af en toe warm lopen vermelde hij als een probleem.tomer schreef: piepschuim zesramer Stehr Dadant).
-
- Contacteer:
Misschien dan toch met de warmte te maken?
In de bodem zit enkel links een ventilatiestrook, dus niet over de volledige oppervlakte. Een varroalade is er ook niet.
Ik had onder het ventilatierooster een plank gelegd op 1 cm van de bodem, zo kon er toch nog lucht binnen, maar niet teveel wind. En ik kan de mijtenval toch gedeeltelijk in het oog houden.
Best dat ik van die misvormde raat afblijf en het zo laat tot na de winter? Als ik het weghaal bouwen ze nu toch niet meer opnieuw of wel?
In de bodem zit enkel links een ventilatiestrook, dus niet over de volledige oppervlakte. Een varroalade is er ook niet.
Ik had onder het ventilatierooster een plank gelegd op 1 cm van de bodem, zo kon er toch nog lucht binnen, maar niet teveel wind. En ik kan de mijtenval toch gedeeltelijk in het oog houden.
Best dat ik van die misvormde raat afblijf en het zo laat tot na de winter? Als ik het weghaal bouwen ze nu toch niet meer opnieuw of wel?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik zou het gewoon zo laten tot na de winter.tomer schreef:Best dat ik van die misvormde raat afblijf en het zo laat tot na de winter? Als ik het weghaal bouwen ze nu toch niet meer opnieuw of wel?
-
- Contacteer:
Dat is mijn idee.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hey Dirk leg eens uit...oudere bijen?Vaak gebruiken bijen ook raat om ergens anders te bouwen waarschijnlijk wat oudere bijen.
Bij een oudere bij zal wasproductie eerst weer op gang moeten komen het is dan makkelijker om ergens wat was weg te knagen en daarmee te bouwen.
Bijen gebruiken zeker bestaande was die mogelijkheid hebben ze, kijk maar in bakken waarin je ze resten aanbied van voer in raat daar bouwen ze hele kastelen van.
Dirk
dertiende
Bijenkasteel leuk. Bijenpaleis misschien iets voor de koningin[emoji8][emoji219][emoji99]
Gijs met Tapatalk
Gijs met Tapatalk