Honingslinger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MartinS
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Honingslinger

Bericht door MartinS »

Beste mede imkers,
Ik weet even niet of ik deze vraag hier moest plaatsen of ergens anders. Ik ben op zoek naar een honingslinger, heb 6 productievolken (buckfast en carnica). Heb inmiddels 2 slingers (2e hands) gebruikt maar die bevielen niet echt. Kunnen jullie mij een bepaald merk of bepaald type aan raden? Het wordt waarschijnlijk ivm de prijs een slinger met handmatige aandrijving en tangentiaal korf. Rvs uiteraard. Wil er wel minimaal 4 honingkamerraampjes mee kunnen slingeren en wellicht over enkele jaren met dadant gaan werken. Ik zat zelf te kijken naar een slinger van Imgut of Nisala maar beetje lastig omdat deze vrijwel niet in nederland verkocht worden. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties.
Bmans
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Honingslinger

Bericht door Bmans »

Hallo,
dit jaar een slinger gekocht via een Duitse website (Bienenweber).
Een slinger van de firma Logar uit Slovenië. Een prima slinger, hoogwaardige kwaliteit, super.
Ik heb de 4107 gekocht (4 raams met motor) Die zonder motor is de 4108 (~€500). Deze heeft een korf die geen midden-as heeft. Zodoende kun je de raampjes handmatig draaien IN de slinger. Er kunnen 8 HK ramen simplex in. Nadien los een motor kopen bij de firma kan ook. Die is er dan makkelijk op te zetten.
Ben er erg tevreden over, echt een aanrader.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Bmans schreef: Deze heeft een korf die geen midden-as heeft. Zodoende kun je de raampjes handmatig draaien IN de slinger.
Dat is iets wat me niet duidelijk is. Ik heb de reclame gezien over dit soort slingers en heb er ook een in een winkel bekeken. Nu is het zo dat ik altijd gedacht heb dat bij een tangentiaal slinger de toplat aan de achterkant moet staan, dus als de slinger met de klok mee draait moeten de toplatten rechts staan. Als je dit wil toepassen kan je dat toch niet doen zonder de ramen eruit te nemen of zie ik dat verkeerd?
MartinS
Contacteer:

Bericht door MartinS »

Hoi Bmans,

Dankjewel! Had al wat gelezen over deze slingers. Vond de verzendkosten alleen wel wat prijzig en hier in NL zijn ze wat duurder. Zal eens kijken, misschien kan een kennis van me de slinger ophalen in Duitsland.

Groetjes, Martin
MartinS
Contacteer:

Bericht door MartinS »

Daar zeg je wat Joselito, de honing zal er misschien wel uit slingeren maar minder makkelijk of niet helemaal. Wellicht kan je het raampje wel helemaal om draaien in de slinger maar lijkt me niet zo gemakkelijk.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

joselito schreef:
Bmans schreef: Deze heeft een korf die geen midden-as heeft. Zodoende kun je de raampjes handmatig draaien IN de slinger.
Dat is iets wat me niet duidelijk is. Ik heb de reclame gezien over dit soort slingers en heb er ook een in een winkel bekeken. Nu is het zo dat ik altijd gedacht heb dat bij een tangentiaal slinger de toplat aan de achterkant moet staan, dus als de slinger met de klok mee draait moeten de toplatten rechts staan. Als je dit wil toepassen kan je dat toch niet doen zonder de ramen eruit te nemen of zie ik dat verkeerd?
Korf zonder doorlopende midden as draai je de raampjes zonder uit te nemen. Je slingert ze leeg door de andere kant in te laten lopen, dus motor nodig.
Voor slingers kijk eens: http://www.biene-royale.de/online-shop/ ... schleuder/
ad staals
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Contacteer:

Bericht door joselito »

A.A. Staals schreef:Korf zonder doorlopende midden as draai je de raampjes zonder uit te nemen. Je slingert ze leeg door de andere kant in te laten lopen, dus motor nodig.
Dat begrijp ik wel, als je een motor hebt die in beide richtingen draait is er geen probleem. Maar dat gaat niet met een handaangedreven slinger. Bij de onderstaande slinger schrijven ze dat ook maar zolang de slinger geen motor heeft die in twee richtingen draait is dat volgens mij niet van toepassing.
http://shop.carl-fritz.de/product_info. ... ducts_id=8
MartinS
Contacteer:

Bericht door MartinS »

Hoi Ad, dankjewel voor de link! Heb je ervaring met dit merk?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

MartinS schreef:Hoi Ad, dankjewel voor de link! Heb je ervaring met dit merk?
Een collega heeft er een zelfkerendeslinger gekocht. Hij is zeer te vrede.

ad staals
Bmans
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Bmans »

Hallo,
verzenden vanuit DLD naar NL kost (in dit geval) slechts €16, dat vind ik niet zo veel.

Verder is het systeem zonder midden-as zo dat je de raampjes handmatig wel omdraait. Dat kan dan in de korf gebeuren, je hebt dan ruimte doordat de midden-as er niet is. Zodoende hoef je ze dus niet uit te nemen en boven de slinger te draaien (gaat al gauw een keertje knoeien). Je draait ze in de slinger, dat is ook wel even werk elke keer, bij 8 stuks. Het is niet zo dat ik de motor andersom laat lopen (kan wel, als je radiaal wilt slingeren). Ik slinger tangiaal.
Met dit merk is het zo dat je een andere korf kunt kopen om zodoende radiaal te kunnen slingeren. Er zijn een boel opties en accessoires die je kunt kopen die op een bepaalde diameter slinger passen. Dus als je iets niet zo bevalt kun je met beperkte kosten wisselen.
Ook nadien een motor erop zetten is dus mogelijk.

De uitlaat zit extra laag zodat je weinig in de slinger achter laat op het einde. Alles degelijke kwaliteit, stevig en mooie gelast.

Hopelijk is het wat duidelijker nu.
Plaats reactie