Wim Joosten schreef:In het blad Bijenhouden bespreekt Bart de Coo regelmatig iets wat met bijen en Nederlandse taal te maken heeft. In het nummer van november 2016 bespreekt hij een gedicht. In zijn na-overpeinzingen gebruikt hij het woord gebenedijd. Ik kende het woord niet. Ik dacht eerst aan een schrijffout maar het woord kwam nog een keer voor en dus heb ik het woord opgezocht. Gezegend. Bart, bedankt voor de verrijking van mijn woordenschat. En voor de mooie uitleg van het gedicht natuurlijk. Normaal gesproken verdiep ik me nooit in dat soort dingen maar nu dus wel. We zijn er gebenedijd mee, dat Bart zijn kennis hierover met ons deelt.
Vanmorgen sloeg de schrik me om het hart.
Mijn berijmd bericht waarin "mystieke moderne poëzie" staat,
heeft niets te maken met het HELDERE gedicht van Ida Gerhardt "De bijen"
in ons lijfblad "Bijenhouden" van november jongstleden,
maar met het MISTIGE "Herfst" van Maurice Williams in "Bijenhouden" van december.
Ik was op zoek naar ze om vooral het gedicht van Maurice nog eens te bestuderen,
maar nu met meer WELBEHAGEN. Ik denk dat het GEBENEDIJDER genoemd mag worden
dan wat ik er over heb gezegd(= gedijd) met de zin :
"Ik heb niet veel op met mystieke moderne poëzie".
Ik geef enkele voorbeelden: Met "Het dorp gloeit in zijn klokken van october"
kan hij Campanulabloemen en andere klokvormige bloemen bedoeld hebben.
De versregel "De honing druipt vermoeid in aarden potten" kan alleen maar betekenen
dat Maurice moe werd van het vullen van (grote) kruiken met méér dan RIJPE zomerhoning.
Hij zal best tevreden zijn geweest tijdens het vullen van de aarden potten,
maar nog tevredener toen het karwij geklaard was.
Zelf ben ik wel eens in slaap gevallen tijdens het bottelen
en verwenste dat de stroperige, traag vloeiende honing.
"En eenzaam duurt het gemaal der molenstenen"
"en zoemt" zou ik achter "duurt" gezet hebben.
Tot in de zestiger jaren klonken van een watermolen in mijn
geboortedorp sonoor en melancholiek de molenstenen. Mij klonk het aangenaam
in de oren; er was nog geen lawaaierig verkeer bij die molen. Zj.
P.S. Erick, sorry dat ik je nu pas bedank voor het "muzikaal leerzaam intermezzo".
Kun jij misschien uitzoeken hoe hoog de geluidsfrequentie en toonsoort zijn
van 'n bijenkoningin die TUUT en van eentje die KWAAKT.
Ik noem de tuutster mezzo-sopraan en de kwaakster contra-bas.
