Zelf kunstraat maken.
-
- Contacteer:
Zelf kunstraat maken.
Ik heb me onlangs een water gekoeld apparaat aangeschaft om zelf kunstraat te maken en ben daar na twee dagen nog niet helemaal tevreden over.
BK ProTech GmbH Lebring AT.
Mittelwand Giessanlage 44112000- 44114600
Zo vind ik de kunstraat wasplaten veel te dik en als ik dan meer druk uitoefen krijg ik vervormingen in het bovenste gedeelte.
Wie heeft ook zo.n apparaat en kan me aanwijzingen geven om wat niet te doen en juist wat wel wat te doen.
De eerste 20 kg heb ik goedgekeurd maar vind ze erg dik bijna 2x zo zwaar als ik ze gewend bent vanuit de omwisseling van eigen was naar eigen kunstraat.
Wie heeft ervaringen die me kunnen helpen.
Dirk.
BK ProTech GmbH Lebring AT.
Mittelwand Giessanlage 44112000- 44114600
Zo vind ik de kunstraat wasplaten veel te dik en als ik dan meer druk uitoefen krijg ik vervormingen in het bovenste gedeelte.
Wie heeft ook zo.n apparaat en kan me aanwijzingen geven om wat niet te doen en juist wat wel wat te doen.
De eerste 20 kg heb ik goedgekeurd maar vind ze erg dik bijna 2x zo zwaar als ik ze gewend bent vanuit de omwisseling van eigen was naar eigen kunstraat.
Wie heeft ervaringen die me kunnen helpen.
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Zelf kunstraat maken.
Ik heb een watergekoelde pan van Graze.
Als de raten te dik zijn druk ik er harder op, dus terwijl ik de pan sluit zet ik er even mijn gewicht op.
De dikte is hier hetzelfde als in de winkel, 10 raten per kilo (dadant blatt)
Hoeveel is de temperatuur van de was?
Als de raten te dik zijn druk ik er harder op, dus terwijl ik de pan sluit zet ik er even mijn gewicht op.
De dikte is hier hetzelfde als in de winkel, 10 raten per kilo (dadant blatt)
Hoeveel is de temperatuur van de was?
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Dirk,
Ik heb al heel wat jaren een originele Graze watergekoelde pers gebruikt.
Momenteel gebruik ik die minder omdat ik zelf 2 persen gemaakt heb die grotere formaten aan kan.
Uit de Graze pers komen 17-18 vel in een Kg standaard simplex ZZ
In een Kg gegoten ZZ van wageningen zitten 20 vel (in het verleden)
Ik vind het zelfs wel prima dat ze iets dikker / steviger zijn, en verlies is het niet, de was komt tzt weer terug in de pan.
Maar jij hebt het over bijna 2 keer zo zwaar / dik? Hoeveel zitten er bij jou nu in een Kg?
Als er dat maar 10-12 zijn, dan ging bij mij die pers weer terug.
Ik heb al heel wat jaren een originele Graze watergekoelde pers gebruikt.
Momenteel gebruik ik die minder omdat ik zelf 2 persen gemaakt heb die grotere formaten aan kan.
Uit de Graze pers komen 17-18 vel in een Kg standaard simplex ZZ
In een Kg gegoten ZZ van wageningen zitten 20 vel (in het verleden)
Ik vind het zelfs wel prima dat ze iets dikker / steviger zijn, en verlies is het niet, de was komt tzt weer terug in de pan.
Maar jij hebt het over bijna 2 keer zo zwaar / dik? Hoeveel zitten er bij jou nu in een Kg?
Als er dat maar 10-12 zijn, dan ging bij mij die pers weer terug.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
Dat komt overeen met hier, 59 gram per raat van 6.7 dm².Kroese schreef: Uit de Graze pers komen 17-18 vel in een Kg standaard simplex ZZ
Hier is het ongeveer 100 gram voor 11.3dm²
Dirk, wat bedoel je met vervormingen?
-
- Contacteer:
Ik heb het formaat Dadant gekozen omdat als ik weer overga naar het imkeren voor de honing overstap op Dadantkasten.
Als ik meer druk uitoefen worden de kunstraten dunner maar dan ontstaan er bovenin de raat vervormingen en wordt de middenwand op de plekken van de verdiepte cel heel dun.
Als ik er hard opdruk komt de onderkant van de klapper ook weer iets omhoog en dan komt er lucht tussen beiden gedeelten aan de onderkant.
Ik moet eens kijken of alles wel vlak is.
De raten zijn aan de bovenkant veel dunner dan onder.
Ik heb vandaag ook de raten gewogen( simplex maat) dan zijn ze zeker zwaar te noemen ze wegen ongeveer 73 gram.
D.w.z. dat er 14 in een kg gaan.
Meestal gaan er 16 in een kg als je het kunstraat koopt maar ik heb het nooit nagewogen maar ik zal het eens doen met de was die nog heb liggen van het "beroemde" Belgische bedrijf ingekocht door het Ielgat.
Hennie ik verkoop in het voorjaar een aantal volken dus verkoop ik dan ook de was! en ik wil mezelf zoveel mogelijk bedruipen.
Ik smelt de was met een apparaat waarin je water kan koken maar smelt de was au bain marie met een aparte inhangpan op 80 a 90 graden.
Na twee uur kan ik beginnen dus 's morgens direct na het ontwaken aanzetten.
Ik begrijp heus wel dat de eerste plaatjes sneller afkoelen dan als je goed op gang bent en probeer de afkoelprocedure te regelen met het ventiel maar als je het alleen doet heb je eigenlijk geen goed ritme.
Het snijden van de raten wat het beste kan als de raten nog warm zijn moet tussen door.
Ik kom op 20 á 25 per velletjes per uur te weinig maar tijd genoeg nu.
Deze sessie maar afronden en dan ev. het apparaat opsturen met de klachten maar eerst zelf alles opmeten.
Dirk
Als ik meer druk uitoefen worden de kunstraten dunner maar dan ontstaan er bovenin de raat vervormingen en wordt de middenwand op de plekken van de verdiepte cel heel dun.
Als ik er hard opdruk komt de onderkant van de klapper ook weer iets omhoog en dan komt er lucht tussen beiden gedeelten aan de onderkant.
Ik moet eens kijken of alles wel vlak is.
De raten zijn aan de bovenkant veel dunner dan onder.
Ik heb vandaag ook de raten gewogen( simplex maat) dan zijn ze zeker zwaar te noemen ze wegen ongeveer 73 gram.
D.w.z. dat er 14 in een kg gaan.
Meestal gaan er 16 in een kg als je het kunstraat koopt maar ik heb het nooit nagewogen maar ik zal het eens doen met de was die nog heb liggen van het "beroemde" Belgische bedrijf ingekocht door het Ielgat.
Hennie ik verkoop in het voorjaar een aantal volken dus verkoop ik dan ook de was! en ik wil mezelf zoveel mogelijk bedruipen.
Ik smelt de was met een apparaat waarin je water kan koken maar smelt de was au bain marie met een aparte inhangpan op 80 a 90 graden.
Na twee uur kan ik beginnen dus 's morgens direct na het ontwaken aanzetten.
Ik begrijp heus wel dat de eerste plaatjes sneller afkoelen dan als je goed op gang bent en probeer de afkoelprocedure te regelen met het ventiel maar als je het alleen doet heb je eigenlijk geen goed ritme.
Het snijden van de raten wat het beste kan als de raten nog warm zijn moet tussen door.
Ik kom op 20 á 25 per velletjes per uur te weinig maar tijd genoeg nu.
Deze sessie maar afronden en dan ev. het apparaat opsturen met de klachten maar eerst zelf alles opmeten.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Dat lijkt me niet normaal. De dikte aan de bovenkant wordt door de afstand van de scharnieren geregeld, tenzij je ook op de bovenkant gaat drukken.Dirk Blanken schreef: Als ik meer druk uitoefen worden de kunstraten dunner maar dan ontstaan er bovenin de raat vervormingen en wordt de middenwand op de plekken van de verdiepte cel heel dun.
Als ik de pan sluit druk ik nog eens extra op de onderkant van de pan, waar de handvat staat. Als ik dat niet doe zijn de wafels aan de onderkant te dik en zitten er soms witte lijnen in van de lucht die er niet 100% uit geperst is. Dus bij het sluiten even extra druk geven op de handvat (één seconde) en de wafel is overal even dik als ze eruit komt.
Het smelten van de was doe ik op het vuur in een rvs ketel zonder water. Dan kan je de was over de 100° verhitten als je hem wil ontsmetten. Om te ontsmetten tegen Amerikaans vuilbroed wordt zelfs aangeraden om de was even tot 160° ter verwarmen (wel met thermometer werken dan).
Na het afkoelen onder de 100 graden giet ik hem dan over in een ketel waar de was au bain marie warm gehouden wordt en waaruit ik telkens een pollepel was neem om in de pan te gieten. Het beste is als de was rond de 75° is. Is hij warmer dan duurt de afkoeltijd te lang. Is de was kouder dan 70°dan krijg ik een breuklijn in de wafel omdat de was dan al te zeer afgekoeld ik voordat is de pan kan sluiten.
-
- Contacteer:
Ja misschien druk ik te lang en te sterk op het handvat, één seconde OK.
Vandaag weer een paar uurtjes bezig geweest maar de kunstraat blijft te zwaar tussen de 70 en 80 gram(simplex)
Dat zullen de bijen niet erg vinden!
Als ik ze opstapel helt de stapel naar voren dus zijn ze onder dikker.
Als ik minder was er opgiet worden ze wat dunner dat was m'n eerste fout.
En de eerste raten als alles nog koud is kan je direct wel terug laten glijden in de waspan.
Misschien moet ik bij een imker langs die de het al wat langer doet???
De temperatuur zwenkt natuurlijk wat omdat je steeds was toevoegt maar ik zal het blijven controleren voordat ik begin en tijdens.
Ik denk dat de vervormingen kwamen doordat ik het deksel te snel direct sloot, wel snel maar vooral geleidelijk.
Dirk.
Vandaag weer een paar uurtjes bezig geweest maar de kunstraat blijft te zwaar tussen de 70 en 80 gram(simplex)
Dat zullen de bijen niet erg vinden!
Als ik minder was er opgiet worden ze wat dunner dat was m'n eerste fout.
En de eerste raten als alles nog koud is kan je direct wel terug laten glijden in de waspan.
Misschien moet ik bij een imker langs die de het al wat langer doet???
De temperatuur zwenkt natuurlijk wat omdat je steeds was toevoegt maar ik zal het blijven controleren voordat ik begin en tijdens.
Ik denk dat de vervormingen kwamen doordat ik het deksel te snel direct sloot, wel snel maar vooral geleidelijk.
Dirk.
dertiende
-
- Contacteer:
Dat geluk had ik, heb les gekregen van iemand die ook al vele jaren met een watergekoelde pan werkte.Dirk Blanken schreef: Misschien moet ik bij een imker langs die de het al wat langer doet???
Zoals ik zei heb ik altijd een rvs stalen ketel van 10 liter klaar staan om op het vuur te zetten.De was die ik hierin smelt moet kurkdroog zijn. Dan kan je de was zoals frietvet verwarmen boven de 100°verwarmen. Dus als de was in de au bain marie ketel te koud wordt voeg ik van deze was toe. De was moet dan wel minder dan 100° zijn. In de au bain marie ketel zit namelijk water onder de vloeibare was en je wil niet dat dit water begint te borrelen.
Is het was in de au bain marie ketel te heet dan kan je afval uit de waterbak of wat je afgesneden hebt toevoegen. Dit doe ik als ik de au bain marie ketel terug bijgevuld heb met was die nog te heet is.
Het is een beetje zoeken in het begin maar door ervaring leer je het snel inschatten.
40 wafels per uur is gemakkelijk haalbaar als je alleen werkt.
Ik giet een wafel, als ze afgekoeld is neem ik ze eruit en leg ze op een glasplaat (iets groter dan de wafel).
Dan giet ik opnieuw was in de vorm. Terwijl deze afkoelt snijd ik de vorige wafel met een stanleymes op maat. Ik heb 2 mallen, één voor de broedbakken en één voor de honingzolders. Als ze op maat gesneden zijn leg ik ze op de stapel en ondertussen is de volgende wafel voldoende afgekoeld.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
1000 : 70= 14,28 vel per Kg en 1000 : 80 = 12,5 vel per KgDirk Blanken schreef: Vandaag weer een paar uurtjes bezig geweest maar de kunstraat blijft te zwaar tussen de 70 en 80 gram(simplex)
Dat is inderdaad wel aardig dik. zijn die vellen aan de open kant of aan de schanierkant dikker.
Zijn ze aan de open kant dikker, dan is het met drukken aan die open kant wel wat te verminderen. Maar je moet niet op de midden drukken denk ik. Ik weet niet hoe star / buigzaam die bovenplaat is.
Ik heb zelf ervaren dat als ik de schanierkant wat lager heb staan(niet waterpas dus), de was zich beter verdeeld naar voren toe aan de uitstroomkant.Dirk Blanken schreef: Als ik minder was er opgiet worden ze wat dunner dat was m'n eerste fout.
De was laat ik eerst aan de schanierzijde inlopen en daarna in de midden naar voren. Daarna niet te snel dichtdrukken anders zit je vestje onder de was, en heb je luchtgaten in het vel zitten.
Geleidelijk dichtdrukken en even nadrukken en weer loslaten.
Ikheb een RVS pan in een buitenpan op het gas staan, die ik weer vol laat lopen uit de stoompan er achter dus smelten doe ik niet in die pan.Dirk Blanken schreef: De temperatuur zwenkt natuurlijk wat omdat je steeds was toevoegt maar ik zal het blijven controleren voordat ik begin en tijdens.
Dirk.
Die was gaat nooit schuimen of koken. Het water in de onderpan kookt wel zachtjes, maar zonder over te koken.
De was temperatuur is dan voor mij precies goed. Niet te heet, dan duurt het stollen weer te lang, en niet te laag want dan krijg je direct koelnaden in je vel en breekt het.
De snij randjes gooi ik meestal of in de pan, de grotere stukken gaan in de stoompan terug.
Je bent welkom, als ik aan het persen ga in Januari, maar misschien heb je ook wat aan mijn filmpje onderaan gezet.Dirk Blanken schreef:Misschien moet ik bij een imker langs die de het al wat langer doet???
Ik werk daar wat langzamer voor de video, maar op een middag van 2-3 uur werk, krijg ik wel een stapel van 80-100 grote vellen klaar.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9XqTIcvC20o[/youtube]

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
Kan bijenwas oneindig keren verhit en gekoeld worden zonder kwaliteitsverlies, of is dat beperkt?