Vlieggat verhogen met metalen profielen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door Alex Mönch »

Ben bezig geweest met ideeen om de vlieggaten van mijn EPC Dadant kasten te vergroten,omdat ze op warme dagen toch wel te laag waren.
Er werd zelfs door de bijen geprobeerd om dmv wegknagen van het materiaal bij het vlieggat,om deze te vergroten.
Welnu,mijn oplossing voor dit probleem heb ik gevonden bij een bouwmarkt,waar ik 2 meter lange metalen profielen heb gehaald.
Deze passen nadat ze op maat gezaagd zijn precies binnen de 4 opstaande hoeken van de bodems.
De hoogte van de profielen is 2 cm en dit is dan ook de extra vergroting van de vlieggaten,die dan dus in plaats van een schamele 1 cm hoogte,dan 3 cm hoog zullen zijn :D Ga de profielen aan de voorkanten dichtmaken met schuim en dan even een verfje geven.
Ook worden ze tzt voorzien van gaten om ze vast te schroeven(verzonken) aan de bodems.
Mijn 5 Dadant kasten zullen op deze manier denk ik geen problemen meer hebben met de ventilatie op warme dagen.
Bijlagen
3 cm hoog :)
3 cm hoog :)
IMG_0483.JPG
IMG_0482.JPG
IMG_0480.JPG
IMG_0481.JPG
IMG_0485.JPG
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door ErikS »

Jawel, meteen rigoreuze Henkie! :lol: maar is 3 cm niet wat veel?

als je een strip van 2 of 3 mm dik in die rand legt heb je ook een vergroting van de vliegspleet die wat meer bijenafmeting is.
Alex Mönch
Contacteer:

lol ErikS,ik hou niet van half werk :D
Gedurende warme dagen waren er teveel problemen met ventilatie,met baardvorming tot gevolg.
Maandag haal ik nog 4 nieuwe bodems,die ik dan op mn gemak kan prepareren voor het komende seizoen.
De bodems die er nu onder zitten kan ik dan in 1 keer vervangen en opknappen voor volgend najaar.
Ga nog wat verklein latjes maken om de vlieggaten tijdens het vroege voorjaar met lage temperaturen terug te brengen tot een wat kleiner formaat.
En dan als het warmer wordt en de volken actiever zijn,haal ik deze weer weg en staan de loods deuren open :D
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dag alex,

Had je het niet beter van hout kunnen maken?
Dat profiel geleid de koude, en zal condensatie aan de binnenkant gaan produceren.
Het zit welliswaar op bodem nivo, maar toch.
Misschien in de winter periode weer uitnemen, terug naar die 1 cm?
Alex Mönch
Contacteer:

Hoi Hennie,ik heb gekozen voor metaal,omdat dit veel duurzamer is dan hout(geen houtrot) en ook veel minder werkt onder invloed van vocht of temperatuur.
Dat er mischien onder bepaalde omstandigheden tijdenlijk wat condens optreedt op die 2 cm binnen in de kast vindt ik niet zo erg.
In de herfst vervang ik deze bodems dan weer door de standaard bodems.
Dan kan ik ze weer opnieuw schilderen en zien ze er weer perfect uit,wanneer terug geplaatst in het volgende voorjaar.
H.J.Booij
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door H.J.Booij »

Ik had bij mijn varroa bodems van Segeberger teveel ruimte onder de ramen waardoor ze braamraat dwars onder de ramen bouwen.
De plastic gaasbodem waren dermate uitgezakt dat er 4 a 5 cm onderruimte was. Dit bouwen ze dan vrolijk vol.

Ben je niet bang dat jij dat ook krijgt?
Alex Mönch
Contacteer:

H.J.Booij,
Dat los ik op met gaas,dat ik bij elke nieuwe bodem koop en dan met wat kleine parkertjes bovenop deze uitsparing monteer.
Bij mij zijn de bodems het hele jaar volledig open en ik gebruik geen mierenzuur behandeling,waarbij je deze uitsparing tijdelijk kunt afsluiten.
Bijlagen
IMG_0486.JPG
H.J.Booij
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door H.J.Booij »

Ik zag idd een groot gat onderin de bodem dus vandaar mijn reactie. Inderdaad slimme oplossing. Eigenlijk wel vreemd dat je als imker nog steeds bij een standaard kast moet knutselen...........
Alex Mönch
Contacteer:

Dat gebeurt wanneer je geen standaard volken hebt,maar veel groter.
Dan voldoen bepaalde methoden en onderdelen van kasten ineens niet meer.
De standaard 1 cm hoge ingang voldoet prima als de volken nog niet op maximale sterkte zijn en de temperatuur niet erg hoog is.
Maar zo gauw als het echt warm wordt,dan is er gewoon veel te weinig ventilatie mogelijk.
De open bodem helpt niet om de warmte uit de kasten te krijgen.
De bijen ventileren wanneer de temperatuur of het vochtgehalte te hoog is bij het vlieggat de warme vochtige lucht naar buiten.
Alleen moet er daar wel voldoende mogelijk zijn,hetgeen niet het geval was bij de standaard vliegopening.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Alex Mönch schreef:Dat gebeurt wanneer je geen standaard volken hebt,maar veel groter.
Dan voldoen bepaalde methoden en onderdelen van kasten ineens niet meer.
De standaard 1 cm hoge ingang voldoet prima als de volken nog niet op maximale sterkte zijn en de temperatuur niet erg hoog is.
Maar zo gauw als het echt warm wordt,dan is er gewoon veel te weinig ventilatie mogelijk.
De open bodem helpt niet om de warmte uit de kasten te krijgen.
De bijen ventileren wanneer de temperatuur of het vochtgehalte te hoog is bij het vlieggat de warme vochtige lucht naar buiten.
Alleen moet er daar wel voldoende mogelijk zijn,hetgeen niet het geval was bij de standaard vliegopening.
De "klassieke" kunststof kasten hebben inderdaad nadelen die de imker zelf moet oplossen.
Daarom ben ik zo blij met mijn BeePlus kasten.
Goede vliegopening (en aanpasbaar) en met een dekplank die lucht en vocht doorlaat. Perfect droge kast, ideaal voor grote volken.

Grtz,

Erik.
Plaats reactie