Bijenkasten plaatsen in een bos.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:
Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door RJM » do 26 jan 2017, 21:50

Hallo imkers,

Zoals beschreven in "even voorstellen" begin ik in februari aan de basiscursus.
Ik heb dus nog geen ervaring en nog geen bijenvolk, dat bijenvolk krijg ik van de vereniging als ik start met de cursus en mag ik meenemen, maar laat ik waarschijnlijk op de locatie van de cursus om eerst wat praktijkervaring op te doen.
Ik heb me vooraf enkele maanden ingelezen op internet, maar de berichten zijn tegenstrijdig, dus daar heb ik wat beginnersvragen over.
Thuis heb ik de ruimte om in de toekomst enkele bijenvolken te houden, maar we hebben ook een stuk bos wat in een bosgebied ligt.
Het bosgebied bestaat van oorsprong uit grove den, douglas en lariks, maar door de jaren heen is het een gemengd bos geworden.
Ons perceel heeft ook een opstand van aardig wat vuilboom, krentenboom en lijsterbes.
Er staan ook inlandse eiken, berken, grove den en jonge lariksen en douglassen, welke wellicht niet interessant zijn voor de bij.
Om het bos ook aantrekkelijker te maken voor vogels, wordt er solitair liguster, vlier, wilde kardinaalsmuts, meidoorn, beuk en els aangeplant.
Midden door het bos loopt een pad en de gemeente heeft dit enkele jaren geleden opgenomen in een wandelroute.
Het pad hoort nog gewoon bij het perceel, maar de boswet schrijft dat iedereen gebruik mag maken van bospaden.
Nu heb ik hier helemaal geen problemen mee, ik vind het zelfs leuk dat mensen door je bos lopen,maar mag ik dan wel een of meerdere bijenkasten plaatsen?
Ik kan de kasten 20 meter van het pad zetten, met de vliegopening van het pad af, is dat voldoende en mag dat, of moet ik toch bordjes plaatsen?
En in hoeverre is het interessant of juist niet om een bijenkast in het bos te plaatsen?
Het bos ligt in Riethoven (Nederland)

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Hans van der Post. » do 26 jan 2017, 23:00

IK heb een deel van mijn volken aan de rand van een bos - buitenplaats Poelgeest staan.
In het voorjaar herfst en winter staat de zon op de kasten. Het is een voorjaarsbos waar sneeuwklok, bosanemoon en boshyacint staan is een goede start. De zomer en najaar is binnen vliegafstand heel veel tuinen en laanbomen (linde) te vinden.
Bijenvolken hebben wel in voorjaar najaar en winter zon op de kasten.

Zou zeggen probeer het uit thuis of in het bos.
!Hans.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Hans » do 26 jan 2017, 23:01

Dag Roelant,

Ik heb mijn volken ook in het bos staan. Voor mij is het grote voordeel dat ze geisoleerd staan en ik daardoor weinig besmetting met varroa van andere volken ondervind.

Daarnaast is het heerlijk om het bos in te lopen en daar in de volken te werken. Tot op heden heb ik altijd goede dracht gehad. Linde en zelfs Heide, maar ook braam.

Als het je eigen grond is mag je daar je bijen plaatsen en hoef je geen toestemming te vragen. Het is wel altijd goed om rekening te houden met wandelaars en eventuele overlast. Een bord met waarschuwing zou niet verkeerd zijn. Voorkomt gedoe en veel stress.

Er zijn wel richtlijnen voor het plaatsen van bijenvolken in het bos. Je moet rekening houden met andere insecten die ook fourageren op stuifmeel. Vooral in de lente kan het armoe zijn, maar dan staan mijn volken in de Betuwe.

Staatsbosbeheer geeft als richtlijn een aantal volken per zoveel hectare. Ik kan dat voor je nakijken. Ben het voor nu even kwijt.

Het zal per bos en per jaar verschillen, maar in het bos heb ik altijd dracht en diverse stuifmeelbronnen. Zeker als het een gemengd bos is. Nadeel is dat je moet oppassen voor dassen in de winter en dat het 's avonds snel donker is en je korter kan werken dan in het veld wegens onvoldoende licht.

Ik kan het je aanraden maar je kan altijd een jaar proberen hoe het bevalt. Een tweede stand is daarbij nooit weg. Ik zou wel rekening houden met de situatie en zorgen dat niemand last heeft van de bijen .... en omgekeerd.

Succes!
Hans

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 27 jan 2017, 09:05

RJM schreef: Ik kan de kasten 20 meter van het pad zetten, met de vliegopening van het pad af, is dat voldoende en mag dat, of moet ik toch bordjes plaatsen?
.
Ik sta met mijn volken niet in het bos maar open veld . Ik plaats mijn volken een meter of 15 van de openbare weg met de opening van de weg af , dat levert vrijwel nooit problemen op .
Wanneer je deze in het bos plaatst zou ik , om vandalisme te voorkomen , niet de aandacht hier op vestigen door bordjes te plaatsen .


Succes Jaap van Popering .

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Hans » vr 27 jan 2017, 09:17

Jaap v.Popering schreef: Wanneer je deze in het bos plaatst zou ik , om vandalisme te voorkomen , niet de aandacht hier op vestigen door bordjes te plaatsen .
Dat is iets om rekening mee te houden. Met een waarschuwing of ' verboden toegang' dek je jezelf wel in tegen claims. Je kan ook aangeven dat het privé terrein is waar onbevoegden niet mogen komen en de kasten wat verdekt opstellen achter struiken.

Ik heb het geluk dat ze op een landgoed staan achter een hek waar niemand komt. Maar anders zou ik ze zeker verdekt opstellen en op eigen terrein een verbodsbord plaatsen. Niemand weet dan dat er bijen staan. Gebeurt er wat dan ben je ingedekt.

In het open veld is er bij mij een keer brand gesticht en zijn er zesramers omgetrapt. Daar ben ik nu weg. Het bos is ook maar 10 min fietsen.

Gr. Hans

De Wieke
Berichten:24
Lid geworden op:ma 20 jun 2016, 09:44
Imker sinds:2016
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door De Wieke » vr 27 jan 2017, 09:45

maakt het voor de bijen nog uit of ze in de zon staan of niet.? of kun je ze ook onder de bomen zetten
en de vliegopening op het zuiden?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 27 jan 2017, 09:46

Hans schreef:. Met een waarschuwing of ' verboden toegang' dek je jezelf wel in tegen claims.
Hoe zou dat op de Nederlandse heide velden zijn waar honderden volken geplaatst worden . ?

Jaap v P

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Hans » vr 27 jan 2017, 10:25

Beste Jaap,

Dat is ook zo, maar het betreft hier privé-terrein. Als er iets gebeurt dan was het in ieder geval duidelijk dat men zich daar niet hoorde te begeven.

Hoe het met de aansprakelijkheid op een openbaar terrein als een heideveld zit weet ik niet. Je hebt dan wel toestemming om er te staan want zomaar neerzetten mag zeker niet.

Gr. Hans

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door harry mouris » vr 27 jan 2017, 11:45

Hoi,

Ik imker nu een jaar en heb nu 6 volken. Heb vorig jaar de basiscursus gedaan. Ik heb de kasten juist bewust bij huis gezet. Je leert enorm door je bijen dagelijks te kunnen observeren. Bovendien is in de bewoonde wereld de dracht geen probleem.

Groet Harry :be1:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 27 jan 2017, 11:46

Hans schreef: zomaar neerzetten mag zeker niet.

Gr. Hans
Je hebt ten alle tijde toestemming van de grond eigenaar , pachter/huurder nodig on je volken te mogen plaatsen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten