Bijenkasten plaatsen in een bos.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:
Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door RJM » do 26 jan 2017, 21:50

Hallo imkers,

Zoals beschreven in "even voorstellen" begin ik in februari aan de basiscursus.
Ik heb dus nog geen ervaring en nog geen bijenvolk, dat bijenvolk krijg ik van de vereniging als ik start met de cursus en mag ik meenemen, maar laat ik waarschijnlijk op de locatie van de cursus om eerst wat praktijkervaring op te doen.
Ik heb me vooraf enkele maanden ingelezen op internet, maar de berichten zijn tegenstrijdig, dus daar heb ik wat beginnersvragen over.
Thuis heb ik de ruimte om in de toekomst enkele bijenvolken te houden, maar we hebben ook een stuk bos wat in een bosgebied ligt.
Het bosgebied bestaat van oorsprong uit grove den, douglas en lariks, maar door de jaren heen is het een gemengd bos geworden.
Ons perceel heeft ook een opstand van aardig wat vuilboom, krentenboom en lijsterbes.
Er staan ook inlandse eiken, berken, grove den en jonge lariksen en douglassen, welke wellicht niet interessant zijn voor de bij.
Om het bos ook aantrekkelijker te maken voor vogels, wordt er solitair liguster, vlier, wilde kardinaalsmuts, meidoorn, beuk en els aangeplant.
Midden door het bos loopt een pad en de gemeente heeft dit enkele jaren geleden opgenomen in een wandelroute.
Het pad hoort nog gewoon bij het perceel, maar de boswet schrijft dat iedereen gebruik mag maken van bospaden.
Nu heb ik hier helemaal geen problemen mee, ik vind het zelfs leuk dat mensen door je bos lopen,maar mag ik dan wel een of meerdere bijenkasten plaatsen?
Ik kan de kasten 20 meter van het pad zetten, met de vliegopening van het pad af, is dat voldoende en mag dat, of moet ik toch bordjes plaatsen?