Beste collega-imkers
Vandaag de voorjaars inspektie gedaan.
Opvallend veel voer nog aanwezig. Hoeveel zou er minimaal nog worden verbruikt??
Hoe zijn jullie ervaringen?? Vorig jaar was ik rond deze tijd enkele volken aan het voeren met apifonda.
Groet
Gerard
voorraad voer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
- Contacteer:
Re: voorraad voer
Ik voer nooit suiker of andere producten maar laat de bijen overwinteren op de eigen honing. Van de 3 HK laat ik er zeker 1 staan, works like a charm!
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Om een vierkante dm broed "te maken" daarvoor is net zoveel voer nodig.
Het is nog vroeg om nu al ramen met voer er uit te halen.
Het is nog vroeg om nu al ramen met voer er uit te halen.
!Hans.
-
- Contacteer:
Dit jaar kunnen we de volken die echt doorbroeden tijdens de winter goed onderscheiden.
In bijna alle volken zit nog veel voer, maar laat 8 kg zitten( 4 volledige ramen voer) dat hebben ze nodig voor de verdere ontwikkeling en je hoeft dat je verder geen zorgen te maken.
Ik heb vandaag 12 volken klaar gemaakt om van eigenaar te verwisselen en de meeste volken hadden te veel voer.
Daarom is de poeperij dit jaar ook minimaal en geen plash maar een stevige keutel.
De meeste volken in het hoge noorden hebben nog maar op drie raampjes een beetje broed en beginnen net hun broednest uit te breiden.
In het zuiden van Nederland zijn ze veel verder, hier begon de wilg pas gisteren stuifmeel af te geven door de plotselinge hogere temperaturen.
Hier zijn we meestal 14 dagen later maar ze halen het zeker in.
En daarom verkoop ik liever de volken pas in April dan is er een veel duidelijker beeld van de kracht van een volk.
Groeten Dirk.
In bijna alle volken zit nog veel voer, maar laat 8 kg zitten( 4 volledige ramen voer) dat hebben ze nodig voor de verdere ontwikkeling en je hoeft dat je verder geen zorgen te maken.
Ik heb vandaag 12 volken klaar gemaakt om van eigenaar te verwisselen en de meeste volken hadden te veel voer.
Daarom is de poeperij dit jaar ook minimaal en geen plash maar een stevige keutel.
De meeste volken in het hoge noorden hebben nog maar op drie raampjes een beetje broed en beginnen net hun broednest uit te breiden.
In het zuiden van Nederland zijn ze veel verder, hier begon de wilg pas gisteren stuifmeel af te geven door de plotselinge hogere temperaturen.
Hier zijn we meestal 14 dagen later maar ze halen het zeker in.
En daarom verkoop ik liever de volken pas in April dan is er een veel duidelijker beeld van de kracht van een volk.
Groeten Dirk.
dertiende