Kleine kast en dracht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
James
Berichten: 29
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Kleine kast en dracht

Bericht door James » wo 19 apr 2017, 22:49

Beste imkers,

Ik heb een aantal beginners vragen die mij niet geheel duidelijk zijn.

Bij mijn oma op de boer staat koolzaad en ik heb nog een klein volk, 1BK 1HK.
Nu is mij verteld dat dit een behoorlijke boost geeft met goed de juiste omstandigheden. Dus laten we zeggen dat die binnenkort komen.

Nu is mij echter verteld dat wanneer je met een kleine kast naar zo'n veld toe gaat er zoveel naar binnen wordt gehaald dat het kan zijn dat je nieuwe HK niet wordt uitgebouwd maar dat ze het opslaan in de bestaande cellen waardoor je koningin niet meer voldoende kan leggen.

Is dit een fabel of feit?

Andere vraag:

Off topic;

Hoelang moet ik een kast naar een plek toe brengen (meer dan 5km van de standplaats) voor ik ze weer in de buurt van de oude standplaats kan zetten?
Zeg maar 10-100meter verderop?

Dank jullie wel!

James

skoelmans
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 19:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): geen idee
Contacteer:

Re: Kleine kast en dracht

Bericht door skoelmans » vr 21 apr 2017, 08:11

Beste James,

Om was te maken hebben bijen nektar nodig. Dus als er voldoende van dat goedje binnenkomt zullen ze zeker kunstraat gaan uitbouwen. Het is inderdaad waar dat bijen nektar tijdelijk opslaan in het broednest maar 's nachts, als er niets binnenkomt slepen ze dat naar boven. Het antwoord op je eerste vraag is wmb dus: fabel!

Op de tweede vraag zeg ik: een weekje is voldoende maar als je het zeker wilt weten laat ze dan een dag of 10 staan voordat je ze weer terughaalt.

Groet, Sjoerd

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Kleine kast en dracht

Bericht door harry mouris » vr 21 apr 2017, 08:51

Hoi James,

Ik ben vorig jaar begonnen met imkeren. Ik schrok me na de eerste warme dag echt kapot. Beide BK-ers helemaal vol met nectar. Het droop er uit. Ik was lichtelijk in paniek, dacht zelfs dat ik iets verkeerd gedaan had. Maar het klopt wat Sjoerd zegt. Ik heb er die avond nog een extra HK opgezet en de hele nacht zijn ze in de weer geweest. Je hoorde de hele nacht een gebrom en gezoem in de kast. Het is helemaal goed gekomen, dus maak je geen zorgen. De bijen weten prima waar ze mee bezig zijn. Je moet maar zo denken, als bijen in de vrije natuur hun eigen broedruimte permanent vol zouden gooien met honing, dan zou het volk ten dode opgeschreven zijn.

Ten aanzien van je tweede vraag. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet niet hoelang de inprenting van de omgeving blijft zitten. Als je 100% zeker wilt zijn dan lijkt me dat je één generatie moet wachten, dus zo'n 5 weken (er vanuitgaande dat ze hun eerste oriëntatievlucht pas 1 week na het uitlopen doen)

Groet H@rry.
Laatst gewijzigd door harry mouris op vr 21 apr 2017, 09:59, 2 keer totaal gewijzigd.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kleine kast en dracht

Bericht door szx2js » vr 21 apr 2017, 09:42

Om over na te denken bij het plaatsen van een HK met uitsluitend kunstraat:
- het zijn de haalbijen, die de nectardracht binnen halen
- het zijn echter de huisbijen, die de kunstraat moeten uitbouwen en de nectar in ontvangst moeten nemen.

Het hangt dus van de sterkte van beide groepen af en de prioriteiten (kiezen voor broedverzorging en/of nectar indikken en/of raten bouwen) of die HK wel uitgebouwd gaat worden.

Je 2e vraag: je zult echt zoals Harry zegt een generatie moeten wachten. Vanuit mijn eigen ervaring: een Miniplus kastje stond achter in mijn tuin, die is vervolgens met jonge moer voor 3 weken afgereisd naar het bevruchtingstation op Ameland. Na 3 weken kwam het kastje terug en dacht ik: die zijn hun oude plak al lang vergeten na die 3 weken op Ameland, dus plaats ik het minipluskastje 10 meter dichter bij mijn huis. De volgende morgen vlogen er honderden bijen rond de oude standplaats 10 meter verder op.
Wacht dus tot alle vliegbijen vervangen zijn door nieuwe bijen, ik zou net als Harry zeggen: wacht 5 weken.

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Kleine kast en dracht

Bericht door DE BIEZEN » vr 21 apr 2017, 10:40

Beste,

Vanmorgen de bijen teruggehaald van de peren. Zijn 16 dagen weggeweest.
Ik had de kasten ook op een andere plek vlakbij de oude stand gezet. Massaal vlogen ze terug aar de oude stek. Dus toch maar op de oude plek gezet.

James
Berichten: 29
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kleine kast en dracht

Bericht door James » vr 21 apr 2017, 13:37

Dankjullie wel voor de info.

Wat betreft dat terug keren naar de oude plaats;

Als ik dan m'n oude kast 10-20 meter verderop zet van de oude standplaats, en ik zet een klein kastje met een paar raampjes broed erin. Heb ik dan niet een soort van vlieger? De bijen die dan terug vliegen hebben nog maar een paar weken te leven maar geven misschien wel een mooie boost aan het nieuwe volkje..

Of denk ik nu te mooi?

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Kleine kast en dracht

Bericht door harry mouris » vr 21 apr 2017, 14:10

Ik verwacht dat dat wel tot schermutselingen kan leiden. Het zijn vreemde bijen die toegang tot dat volkje proberen te krijgen en als het er veel zijn weet ik niet wat er dan gebeurt.

Als je alleen raampjes met broed erin zet, dan denk ik dat ook dat niet gaat lukken. Immers, er komen vliegbijen naar de oude plek, en dat zijn geen voedsterbijen om het broed te verzorgen. Bovendien moeten ze dan ook nog een redcel aanzetten. Dat gaat ze nooit lukken zo.

Maar goed, misschien hebben anderen dit al wel eens geprobeerd.Waarom wil je dit eigenlijk zo doen? Waarom zet je het volk niet gewoon terug op de oude plek?

James
Berichten: 29
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kleine kast en dracht

Bericht door James » vr 21 apr 2017, 15:48

Harry,

Het is slechts een gedachte, ik denk misschien heb ik als beginner wel het "ei van columbus" uitgevonden :lol:

Ik dacht als het grote volk een klein deel van de vliegbijen zou missen voor 1-2weken omdat ze daarna op zijn maar wel kunnen doorgaan op de andere vliegbijen. En een "nieuwe"kast ineens een dracht boost krijgt omdat er in verhouding veel voer naar binnenkomt.

Misschien komt dat dan wel ten goed.

Maar goed, nogmaals ik ben slechts een beginner. Toch allemaal bedankt voor de info/raad/advies!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten