Beste imkers
ik heb twee volken en in beide volken leggende werksters. Vorige nazomer bevruchte Deense Buckfastkoninginnen ingevoerd, beide leggend; dat leek goed te gaan. Dit voorjaar bleek direct een van de volken al leggende werksters te hebben. Het andere volk ontwikkelde zich goed, koningin ook enkele weken terug nog gezien. Maar nu blijkt ook dat volk moerloos en leggende werksters te hebben.
Hoe kan ik dit verklaren? Als de koningin een ongeluk heeft gekregen dan zouden er toch redcellen aangezet moeten zijn?
Ik vrees dat beide volken verloren zijn, of heeft iemand een idee?
Dank voorde feedback, en groet, Joris
In twee volken leggende werksters - verklaring?
Moderator: Hans van der Post.
Re: In twee volken leggende werksters - verklaring?
Hallo Joris,
Het waarom en in beide volken zou ik niet kunnen verklaren. Wel staat er veel over eierleggende werksters op Imkerpedia, zie deze link. http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _werksters
Wil je je volken redden, ik zie dat je er twee hebt, en er zit geen open broed in, dan moet je vragen of een imker in Amersfoort en omgeving twee ramen met brias voor je heeft. Je zou de volken kunnen samenvoegen indien ze klein zijn. Zijn ze groot, in ieder volk de ramen inhangen. Koningin invoeren werkt vaak niet.
Dat moet je wellicht nog een keer herhalen, maar vaak worden er meteen redcellen aangezet.
Succes....
Groeten,
Flevobij
Het waarom en in beide volken zou ik niet kunnen verklaren. Wel staat er veel over eierleggende werksters op Imkerpedia, zie deze link. http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _werksters
Wil je je volken redden, ik zie dat je er twee hebt, en er zit geen open broed in, dan moet je vragen of een imker in Amersfoort en omgeving twee ramen met brias voor je heeft. Je zou de volken kunnen samenvoegen indien ze klein zijn. Zijn ze groot, in ieder volk de ramen inhangen. Koningin invoeren werkt vaak niet.
Dat moet je wellicht nog een keer herhalen, maar vaak worden er meteen redcellen aangezet.
Succes....
Groeten,
Flevobij
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: In twee volken leggende werksters - verklaring?
Vraagje was het overgrote deel bij het inwinteren al Deense bijen die in de volken rondliepen?JorisH schreef:Beste imkers
ik heb twee volken en in beide volken leggende werksters. Vorige nazomer bevruchte Deense Buckfastkoninginnen ingevoerd, beide leggend; dat leek goed te gaan. Dit voorjaar bleek direct een van de volken al leggende werksters te hebben. Het andere volk ontwikkelde zich goed, koningin ook enkele weken terug nog gezien. Maar nu blijkt ook dat volk moerloos en leggende werksters te hebben. [......................]
Dank voor de feedback, en groet, Joris
Verder woont en imkert Hennie Kroese in jou woonplaats hij is een bekende op dit forum.
!Hans.