Bijen in een groepje buiten de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Pveenstra
Berichten:1
Lid geworden op:za 06 mei 2017, 16:54
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Bijen in een groepje buiten de kast

Bericht door Pveenstra » za 06 mei 2017, 17:02

Hallo,

Weet iemand wellicht wat er aan de hand is bij onderstaande beschrijving?

Her en der rond de kast zitten groepjes bijen bij elkaar (zie de bijgevoegde foto). De overige bijen vliegen volop.
Het zijn er best wel wat. Heb op dit moment wel een groepje of tien in de buurt van de kast zitten.

Ik hoor graag.

Peter
Bijlagen
fullsizeoutput_ca7.jpeg

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijen in een groepje buiten de kast

Bericht door Eddy Geurtsen » za 06 mei 2017, 19:51

Zag vanmiddag een soortgelijk tafereel bij een bevruchtingskastje. Bij het ontrafelen van de kluwen bijen ontwaarde ik het koninginnetje dat ingebald dreigde te worden. Nadat ik ook de laatste bij had losgemaakt van het moertje, vloog het moertje weg.

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Bijen in een groepje buiten de kast

Bericht door Flevobij » zo 07 mei 2017, 16:37

Hallo Peter,

Ik denk dat je kast gezwermd heeft. Bij één kluwen zoals Eddy Geurtsen beschrijft gaat het inderdaad om inballen. Bij meerdere kluwen zoeken jonge bijen warmte bij elkaar na het zwermen. Aan de grijze kleur op je foto kun je zien dat dit jonge bijen zijn. Die zijn meegekomen met de andere zwermende bijen, vliegen nog niet (goed). Als je kast niet op de grond staat, kunnen ze niet terugvliegen naar de kast, zoeken elkaar op voor warmte.
Na een zwerm kun je dan het beste een stuk triplex of karton met ducttape van de grond naar de vliegplank zetten, dan lopen de bijen de kast binnen.
Wellicht dat de bijen er nu nog zitten, het is warm weer. Maar meestal gaan ze binnen een dag dood.

Ik zou in de omgeving van je kast naar een zwerm zoeken.

Groeten,

Flevobij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 162 gasten