Hallo,
Bij een van mijn kasten zit voldoende voer. Maar de kast zit vol bijen en brias dus ga ik er een BK met niet uitgebouwde kunstraat bovenop zetten.
Ik vroeg mij af of het dan zinvol is om ze een pak apifonda te geven, zodat ze beter de kunstraat kunnen uitbouwen?
Alvast dank,
Groet,
Kris
bijvoeren met apifonda?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: bijvoeren met apifonda?
Met bijvoeren met fondant = apifonda geeft een constante stroom aan binnenkomende voedsel en dat werkt.
Is het zo slecht met de dracht in jou gebied?
In mijn omgeving is de acacia net begonnen de vroege linde begint over een paar weken.
Is het zo slecht met de dracht in jou gebied?
In mijn omgeving is de acacia net begonnen de vroege linde begint over een paar weken.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Beste Hans,
Nee, het is niet zo slecht met de dracht en de bijen hebben voldoende voedsel.
Maar ik vroeg me af of het geven van apifonda goed is zodat ze beter de kunstramen in de nieuwe BK kunnen uitbouwen.
Mvrgr,
Kris
Nee, het is niet zo slecht met de dracht en de bijen hebben voldoende voedsel.
Maar ik vroeg me af of het geven van apifonda goed is zodat ze beter de kunstramen in de nieuwe BK kunnen uitbouwen.
Mvrgr,
Kris
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Helft ramen uit broednest centraal in tweede romp hangen. Rest broednest centraal in eerste romp laten. Links en rechts in beide rompen waswafel tegen broednest hangen. Aanvullen met de voerramen en vulblokken. Niet bijvoeren, tenzij hongersnood.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
En dat moet je NIET doen! Het werkt wel maar het volk raakt gestrest = meer vatbaar voor ziektesDeKleine schreef:Helft ramen uit broednest centraal in tweede romp hangen. Rest broednest centraal in eerste romp laten. Links en rechts in beide rompen waswafel tegen broednest hangen. Aanvullen met de voerramen en vulblokken. Niet bijvoeren, tenzij hongersnood.
Beter is een paar "blinde ramen" aan de kant in de bovenbak. Als de midden ramen zijn uitgebouw kun je de "blinde" vervangen.
!Hans.
ik zou niet bijvoeren. Als je dan honing hebt van het jaar is hij misschien 'vervuild' met apifonda.