moerloze schudzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
MartinS
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

moerloze schudzwerm

Bericht door MartinS »

Beste mede imkers,

drie weken geleden een schudzwerm volgens het boekje gemaakt, moer in kooitje erin gehangen, na 4 of 5 dagen kooitje getrokken, moer zat er nog in met een aantal bijen. De bijen hadden de ingang van het kooitje dicht gemaakt met was. Was heb ik eruit gehaald en opnieuw kooitje erin gehangen.
Weer 5 dagen later gekeken, moer was aan de leg. Wel wat speeldopjes midden op de ramen maar toen nog niet belegd.
Gister gekeken, moer weg, geen eitjes en 1 gesloten dop! Balen zeg, was een raszuivere moer ook nog ff. Die dop heb ik dus wellicht over het hoofd gezien. Kan het zijn dat de bijen de raszuivere moer al weg gewerkt hebben voordat deze dop uitgelopen is?
Het volkje was zo te horen moerloos, dop heb ik weg gehaald want ik wil geen f1.
Kan ik nu nog wat met deze bijen? Ze staan op een stand waar ik alleen afleggers heb staan, kan dus niet zo 123 een raampje eitjes in hangen, niet zo handig, zal daar volgend jaar een groot volk zetten.

Alvast bedankt voor de raad.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: moerloze schudzwerm

Bericht door Jaap v.Popering »

MartinS schreef:. Was heb ik eruit gehaald en opnieuw kooitje erin gehangen.
Weer 5 dagen later gekeken, moer was aan de leg. Wel wat speeldopjes midden op de ramen maar toen nog niet belegd.
.
Waarschijnlijk hebben zij de jonge koningin gelijk ingebalt .
Wanneer je een volk doorspit terwijl de koningin nog maar net aan de leg is gebeurt dat wel vaker .
MartinS
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: moerloze schudzwerm

Bericht door MartinS »

Dat zou idd kunnen Jaap, ze was idd net een paar dagen aan de leg. Ik heb 10 dagen na het maken vd schudzwerm gekeken, volgens het boekje dacht ik.
Jammer, kan ik nu nog iets met die bijen? Afslaan en af laten vliegen op de andere volkjes?
Plaats reactie