Varroa behandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Varroa behandeling

Bericht door bazzel » ma 03 jul 2017, 21:48

Hoi, eerst even voorstellen. Ik ben bas 33 jaar en sinds 4 weken heb ik mijn eerste volkje.
Dit volkje is een carnica dat verkregen is van mijn broertje die is vorig jaar begonnen met imkeren.
Volk is een aflegger van mei. 2 ramen broed. Nu zit het op 7 ramen broed en vandaag verdeeld over 2 broedkamers.
Honing gaat niet lukken dit jaar.
Vraag over de varroa behandeling. Sinds eigenlijk deze week begint de moer meer eitjes te leggen als voorheen. Lees her en der dat dit kan met een aflegger. Schijnen ook langer door te gaan met leggen om toch een groot volk te krijgen voordat de winter aanbreekt.
Omdat ik geen honing ga slingeren dit jaar hoef ik geen rekening te houden met de varroa behandeling hiermee bedoel ik eerst slingeren en daarna behandelen etc.
Nu zit ik te twijfelen wanneer en welke behandeling ik zal toepassen. Een thymol behandeling medio juli a eind juli of een mierenzuur behandeling in augustus.
Uiteraard de oxaalzuur in de winter.
Graag advies welke behandeling een beste past in mijn situatie.

Groetjes bas

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door ErikS » ma 03 jul 2017, 22:56

ken je hiveclean, gebruiksvriendelijk.
en ken je de poederdoos test?

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door bazzel » di 04 jul 2017, 19:14

ErikS schreef:ken je hiveclean, gebruiksvriendelijk.
en ken je de poederdoos test?
Poederdoostest heb ik gelezen inderdaad. Zal me ook eens verdiepen in hiveclean

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door peter-koi » di 04 jul 2017, 20:24

Ik heb gelijk ook een vraag over hive clean.
Ik heb nog een flesje van dat spul,maar heb ik vorig jaar al gekocht,dus over de datum.
In hoeverre kan dit kwaad of is de werking niet meer optimaal?
En moet ik het weggooien?

Groet Peter.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door harry mouris » di 04 jul 2017, 21:52

Waarom risico nemen. Flesje kost maar12 euro of zoiets.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door bazzel » di 04 jul 2017, 22:22

Even in verdiept. Mijn interpretatie is dat hiveclean vaak achter de hand wordt gehouden mocht een reguliere thymol of mierenzuur behandeling naar verwachting te weinig hebben geholpen of de temperatuur is te laag of er is weinig tijd meer. Onderzoek gelezen waar ze 30 kasten hebben onderzocht maar ook een Pool tegen gekomen die op meer kasten een eigen onderzoek heeft gedaan tussen verschil hive clean en citroensap met suikerwater. Mijten val was daarbij hetzelfde.
Fora gelezen uit verschillende landen en iedereen heeft weer een andere mening...
Het document van de WUR is niet up-to-date betreft hiveclean...
Iets over bomen en bos ofzo....
Ken iemand uit de buurt die in de zomer niet behandeld, wel in de winter met oxaal zuur en dat gaat al jaren goed. Wordt de soep dus toch niet zo heet gegeten dan?
Enfin ik neig naar thymol of mierenzuur behandeling met hiveclean op de achterhand mocht er toch sprake zijn van een ineffectieve behandeling en/of een hoge besmetting.

Betreft de houtbaarheidsdatum: er is een casus bekend waar er een dealer ooit oude flesjes heeft verkocht ver over de houtbaarheidsdatum. Uit onderzoek bleek dat dit geen schade had aan de bijen. Dus als je het al gebruikt heb zou ik me daar geen zorgen over maken. Nog niet gebruikt dan zou ik ook inderdaad die paar euro ervoor neerleggen.


Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door tomer » di 04 jul 2017, 23:16

Ik zou alleszins wel behandelen in de zomer, om de winterbijen de meeste kans te geven om gezond de lente te halen.
Met hiveclean heb ik geen ervaring, ik zou kiezen voor thymol of mierenzuur.
Thymovar heb ik in het verleden gebruikt, behandeling duurt wel lang (2 maal 3-4 weken).
Ik wil dit jaar eens mierenzuur proberen, maar heb er ook al negatieve dingen over gehoord (broedsterfte, koningin dood enz...).

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door crunx » di 04 jul 2017, 23:18

Bazzel, heel goed citroenzuur net als een aantal andere stoffen helpen de varroa druk te verlagen.

Mierenzuur werkt net als alle andere producten die te koop zijn (naar mijn weten)
Het nadeel van mierenzuur is wel dat het broed ook aantast.

Mocht je dit willen vermijden en wat meer bijen over willen houden is een thymol product goed genoeg om de druk omlaag te krijgen.

Producten zoals Apiguard en Thymovar zijn makkelijk te gebruiken. Die zou je vandaag al kunnen gebruiken.

De reden dat deze producten niet worden gebruikt voor juli is met name dat de tijm-damp in de honing trekt waardoor je een bepaalde smaak hierin krijgt. Je snapt zelf dat linde honing met tijmsmaak niet door ieder wordt geambieerd.


Aangezien je niet gaat oogsten kun je dit dus al vandaag gebruiken. De mijt populatie zal hierdoor een goeie klap krijgen en je KUNT als je dat nog wil een hiveclean behandeling uitvoeren. Er zijn genoeg imkers die alleen een hiveclean behandeling uitvoeren in de zomer of zelfs dat niet.

In de winter kun je vervolgens een oxaalzuur behandeling uitvoeren.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door bazzel » di 04 jul 2017, 23:43

crunx schreef:Bazzel, heel goed citroenzuur net als een aantal andere stoffen helpen de varroa druk te verlagen.

Mierenzuur werkt net als alle andere producten die te koop zijn (naar mijn weten)
Het nadeel van mierenzuur is wel dat het broed ook aantast.

Mocht je dit willen vermijden en wat meer bijen over willen houden is een thymol product goed genoeg om de druk omlaag te krijgen.

Producten zoals Apiguard en Thymovar zijn makkelijk te gebruiken. Die zou je vandaag al kunnen gebruiken.

De reden dat deze producten niet worden gebruikt voor juli is met name dat de tijm-damp in de honing trekt waardoor je een bepaalde smaak hierin krijgt. Je snapt zelf dat linde honing met tijmsmaak niet door ieder wordt geambieerd.


Aangezien je niet gaat oogsten kun je dit dus al vandaag gebruiken. De mijt populatie zal hierdoor een goeie klap krijgen en je KUNT als je dat nog wil een hiveclean behandeling uitvoeren. Er zijn genoeg imkers die alleen een hiveclean behandeling uitvoeren in de zomer of zelfs dat niet.

In de winter kun je vervolgens een oxaalzuur behandeling uitvoeren.
Bedankt voor je reactie. Daar heb ik wat aan. Heb nu 7 ramen broed. Mijn imker coach heeft dit verdeeld over 2 bakken op elkaar afgelopen maandag. Denk dat ik van het weekend weer even ga kijken hoe de ontwikkeling is. Keuze is nu gevallen op een thymol product aangezien ik niet het risico wil lopen dat er veel bijensterfte is en juist met een zo groot mogelijk volk de winter in wil.
Ik ga even rekenen met vakantie en behandelingen en inwinteren.
Volgend jaar wil ik wel kijken of het lukt om honing te kunnen slingeren. Dan zal de keus wel eerder naar mierenzuur gaan omdat die behandeling korter duurt en dus ook later gestart kan worden. Hopelijk dan ook een groot volk waar ik wat bijen van kan missen door de behandeling.


Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa behandeling

Bericht door ErikS » wo 05 jul 2017, 07:25

crunx schreef:Er zijn genoeg imkers die alleen een hiveclean behandeling uitvoeren in de zomer.
Ik heb goede ervaringen met hiveclean. Zie ook dit artikel en aanhangend onderzoek. https://buckfastimker.wordpress.com/beevital-hiveclean/
Voor de volledigheid, bij het onderzoek hebben ze niet de juiste intervallen gebruikt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten