marc17960 schreef:Gisteren heb ik een lesgever imker ontmoet en hij spreekt van 11 ramen in een spaarkast ipv 10 ramen? Op zich is dit geen probleem omdat ik de kasten toch zelf ga maken, alleen tekeningen en afstandshouders voor een 11 ramen kast??
De binnenmaat van de spaarkast is 385 á 386 mm. Een raam is 22 mm dik.
Dus, 10 ramen met 16 mm ruimte tussen de ramen, of, 11 ramen met 13 mm ruimte tussen de ramen.
Alleen, bij een 11-raams opstelling is er tussen de buitenste ramen en de wand maar 7 mm, terwijl er bij een 10-raams opstelling 11 mm ruimte tussen de ramen en de wand is. Bij een 10-raams kan het dan zijn dat de buitenste ramen te dik zijn om naar midden-in de nest over te hangen. Bij een 11-raams kan ramen uit het midden van de nest te dik zijn om naar buite (naast de wanden) te verplaatsen (vooral als het honingramen zijn). Ik hoor vaak dat imkers 10-raams gebruiken voor honingkamers en 11-raams voor broedkamers. Alternatief is om altjid twee kantramen te gebruiken (of één, als de afstandsstrip tegen de een wand aan is bevestigd).
Een raam is 22 mm dik, maar... niet altijd.
marc17960 schreef:De reden dat ik dit allemaal vraag is omdat ik de kasten zelf wil maken, en dan moet ik in eerste instantie een keuze maken. Want eenmaal gemaakt is gemaakt en dan wordt het moeilijk om nog dingen te veranderen.
Klopt, maar je hoef niet meteen 100 kasten te maken. De zelfgemaakte kasten ik op dit moment gebruiken (na 5 jaar imkeren) zijn de derde versie. De kasten van die vorige jaren zijn naar de grofvuil gegaan.
Zijn de binnenafmetingen van een 11 raams dan dezelfde als een 10 ramer??
Officieël wel.
Dus als ik het goed begrijp, gebruik je DUHOKA voor de broedkast, en heb je dan hetzelfde effect als een Dadantkast??
Als je tijdelijk wil experimenteren met duhoka, kan je ook gewoon twee honingbakken aan elkaar bevestigen. Het geeft precies hetzelfde ruimte als om 7 cm onderaan een broedbak te doen.
Het nadeel is alleen dat je dan voor een aantal jaren twee verschillende broedraammaten gebruiken: BK (22 cm) en DHK (29 cm). Of, je kunt BK ramen in de duhoka gebruiken -- de bijen bouwen gewoon de rest van raat onderaan de raam. Als je de duhoka bak altijd als benedenbak gebruiken, kan je zelfs van twee honingramen een duhokaraam te maken (die dan 10 mm te kort is, maar het geeft niet, als de ramen altijd in de beneden bak hangen).
marc17960 schreef:Ik ga mijn kasten van dennehout maken omdat ik dit in grote hoeveelheden heb liggen. Hier kan ik vertrekken van planken van 30 mm dikte.
De kasten maken van iets anders dan 18 mm is geen probleem, als de binnenmaten maar goed zijn. Maar... let op: als je geen 18 mm planken gebruiken, dan kan je vaak geen winkel gekochte spullen gebruiken, zoals een spaarkast dak (die niet op een spaarkast zal passen als ie van 30 mm hout is gemaakt), spaarkast bodem, enz. De dak en bodem zijn moeilijker zelf te maken, en kan zelfs goedkoper zijn om gewoon te kopen... maar dan moet jij 18 mm hout hebben gebruikt.
Zeg... 30 mm dikte... jij gaat toch niet steigerhoutplanken gebruiken? Geen goed idee (ik heb er ervaring mee). Steigerhout trekt snel krom, en dan heb je niet meer de juiste binnenmaten.
Cedar ook wel maar deze planken zijn maar 18 mm dik en niet dik genoeg voor kasten, omdat dit anders krom gaat staan.
Kromstaan of niet word niet bepaald door de dikte van de hout. Als je een bijenkast van 18 mm hout maken die vervolgens kromtrekken, dan is er iets mis met je kastontwerp.
