(te) weinig voer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

FrederiqueM
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

(te) weinig voer?

Bericht door FrederiqueM »

Hallo allemaal,

Zojuist weer controle in de kast op speeldoppen (paar kleintjes gevonden, waarvan in eentje een eitje zat, maar twijfel of dat echt een speeldop was).
Ik heb op 17 mei twee nieuwe kunstraat in de BK gehangen aan de buitenkant (nu zei iemand dat de koningin er dan niet in gaat leggen omdat het buitenste raam aan de binnenkant broed had maar aan de buitenkant voer en daar loopt ze dus niet overheen). Deze twee ramen zijn nu wel uitgebouwd, maar inderdaad niet belegd. Er zit maar heel weinig stuifmeel in en geen nectar/honing (er komt ook relatief weinig stuifmeel binnen op het moment). De overige ramen in de BK zaten vol met broed (brias) met daaromheen keurig stuifmeel en honing. De ramen voelden wel heel licht.
De eerste HK zit wel vol met voer (zo’n 6 ramen), de rest is broed.
Op 2 juni heb ik er een 2e HK bovenop gezet (met moerrooster) met daarin 2 volle ramen voer (uit de 1e HK), 2 nieuwe kunstraat en de
rest sluitblokken. Nu zaten ze wel in de tweede HK, maar ze hebben nog niks met de kunstraat gedaan.
Na een lang verhaal is mijn vraag: hebben ze wel genoeg voer en ben ik misschien te snel geweest met de tweede HK? Ik vind het tillen van de kasten erg lastig om te voelen hoeveel voer ze hebben. Is er een andere manier om te weten hoeveel voer genoeg is?

Bedankt alvast!
Plaats reactie