Nieuwe moer inbrengen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
MVLooy
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 14:40
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Nieuwe moer inbrengen

Bericht door MVLooy » ma 19 aug 2019, 10:41

Beste imkers,

Ik heb momenteel zeven volkjes waarvan eentje niets doet (lees niets opbrengt) en eentje is niet zo lief. Hiervan heb ik de koninginnen verwijderd opdat de bijen doppen zouden trekken. Binnen 9 dagen zou ik dan 2 F1 moeren willen invoeren.

Er wordt dikwijls gezegd na 9 dagen de doppen breken en de nieuwe koningin invoeren. Welnu als ik op de negende dag heel mijn kast onderste boven keer om de doppen te vinden en te breken dan zijn de beestjes heel onrustig wat niet bevorderlijk is voor het inbrengen van een nieuwe moer.

Kan ik niet beter:
1. de zevende dag alle doppen breken op 2 na die zich op eenzelfde raam bevinden? Op die manier moet ik maar 1 raam eruit halen op de negende dag en stoor ik de kast een stuk minder.
2. enkele uren laten tussen het verwijderen van alle doppen en het invoeren van de koningin. Op die manier zou de kast toch een stuk rustiger zijn niet?

Alvast bedankt voor het terugkoppelen!

Met vriendelijke groeten,

Michel

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Nieuwe moer inbrengen

Bericht door Fish » ma 19 aug 2019, 11:53

Ik ben geen fan van dag 7, omdat er nog (weliswaar grote) larven aanwezig zijn. Haal je doppen weg, dan kunnen ze wel eens een gekke bui krijgen en proberen ze mogelijk om hier nog een nieuwe moer op maken. Geen idee hoe groot dit risico daadwerkelijk is, maar voor mij in ieder geval niet de moeite als het enige doel is om het twee dagen later wat rustiger in de kast te laten zijn.

Punt twee is geen gek idee. Zelfs na een half uurtje zijn ze wel rustig genoeg toch? In ieder geval, ik ga er even van uit dat je een invoerkluisje gebruikt met een suikerstop, dit zorgt al voor wat tijd tussen het doppenbreken en het inlopen.

Lippe

Re: Nieuwe moer inbrengen

Bericht door Lippe » ma 19 aug 2019, 15:50

Voor een reactie waar je iets aan hebt is iets meer informatie nodig.

Zijn die F1's al aan de leg in een volkje of zijn ze nog onbevrucht of moeten ze zelfs nog uitlopen?

- Indien onbevrucht/ongeboren, dan via een (rijpe)(kunst)dop invoeren op het moment dat je de doppen breekt. (volk verwacht een Q)
- Indien leggende Q, dan direct bij verwijderen oude Q middels kooitje en suikerslot of bevruchtingsvolkje verenigen(maar dit is geen optie meer nu)

De Q verwijderen en 9 dagen later hopeloos moerloos maken is een achterhaalde methode. Direct wisselen is beter. Ook het missen van een redcel ligt op de loer. Je moet alle ramen afslaan.

N.B. Mij is geleerd dat rijpe doppen kunnen ook in een direct gemaakte broedaflegger worden ingevoerd. Hoeft ook niet hopeloos moerloos te zijn. Eventuele redcellen worden wel afgebeten door de uitgelopen prinses.

Ik denk dat jouw werkwijze op dit moment goed is. Wat ik geleerd heb, is dat volk en Q op elkaar moeten zijn afgestemd. Bijvoorbeeld geen pas leggende Q in groot volk invoeren. Als je het volk geeft wat het verwacht, dan is de slagingskans groot. Als er geen darren in het volk zijn vroeg voorjaar en eind augustus/september zijn er ook imkers die de oude Q van de raat plukken en de jonge zo op de raat zetten.

Henk Rostohar bijvoorbeeld heeft ook veel over het invoeren van moeren op zijn site geschreven.

MVLooy
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 14:40
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Nieuwe moer inbrengen

Bericht door MVLooy » ma 19 aug 2019, 16:36

Bedankt voor jullie reacties!
De nieuwe moer is momenteel een dikke maand aan de leg.

Mvg,

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten