Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
MvdB
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Contacteer:

Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door MvdB » zo 10 nov 2019, 16:02

Dag allemaal,

Ik zit met het volgende dilemma en kom er niet uit, dus vandaar dit topic.
Ik wil graag de Rensonmethode toepassen en als Rensonkamer een honingkamer gebruiken. Begin juli de broedbeperking opheffen, na het slingeren de oude Rensonkamer (honingkamer) omwisselen met de onderste broedkamer en op deze manier inwinteren. In het voorjaar de honingkamer er onderuit en later een nieuwe honingkamer erop die als rensonkamer gaat dienen. Hier komt mijn dilemma naar boven, want hoe wissel ik de oude ramen in de broedkamer om voor kunstraat (ik zou het liefst de bak in een keer omwisselen voor verse kunstraat), of werk ik steeds de oudere ramen naar de buitenkant?
Alvast bedankt.

Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door Fish » ma 11 nov 2019, 11:04

3 of 4 broedramen per jaar verwijderen bij het opheffen van je Renson wanneer de ramen nog onbelegd zijn, of bij het maken van afleggers, lijkt mij voldoende. Je hele kamer in één keer wisselen gaat niet, of je moet overwegen om met twee broedbakken te werken (bijvoorbeeld Renson op broedkamer).

Let er wel op dat je Renson meestal in april al opstart, ik weet in jouw geval niet of ze dan al een volledig nieuwe honingkamer uitgebouwd hebben. Ligt aan je bijen/volksgrootte/drachtomstandigheden. Of gebruik je de geslingerde ramen van het voorgaand jaar? Je laat ze in ieder geval flink bouwen, dit zal misschien ten koste gaan van de honingopbrengst.

MvdB
Contacteer:

Bericht door MvdB » di 12 nov 2019, 21:52

Ik wil ze laten starten met een uitgeslingerde honingkamer van het jaar ervoor, ze kunnen dan meteen door. Ik zou de buitenste ramen uit de broedbak voor het inwinteren eruit kunnen halen en vervangen voor net uitgebouwde ramen en zo per jaar er inderdaad een paar uithalen. Als ik een hele bak wil wisselen is Renson op een broedkamer met 6 ramen en een darrenraam een goede optie.
Dank je wel voor je reactie.

Iwe
Contacteer:

Bericht door Iwe » do 14 nov 2019, 19:20

Je kan ook overwegen om te imkeren met enkel honingkamers; 3 hoogsels = 2 broedbakken. Dan haal je elk voorjaar de onderste (lege/oude ramen) in een keer weg als ze verlaten zijn, zo doe je elk jaar aan 1/3 raatvernieuwing. Een groot voordeel is het om je te beperken tot 1 raammaat.

Met vriendelijke groet,
Iwein

MvdB
Contacteer:

Bericht door MvdB » vr 15 nov 2019, 20:25

Dat is ook nog het overwegen waard, dank je wel voor het meedenken.

Plaats reactie