Vraagje over Varromed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Vraagje over Varromed

Bericht door Fondebeaux » zo 12 jan 2020, 20:13

Ik ben hier nieuw, dus wellicht is dit iets wat al ergens anders over geschreven is.

Wilfred gaf aan dat hij de kasten regelmatig behandeld met Varromed. Nu heb ik dat opgezocht, en zie dat het feitelijk een mengsel is van Oxaalzuur en Mierenzuur. Verder zitten er wat hulpstoffen in, die zo te zien niet echt veel werking hebben:

Karamelkleurstof (E150d) (is bedoeld voor de kleur)
Sucrosestroop (tja, suiker)
Propolistinctuur 20%
Steranijsolie
Citroenolie
Citroenzuurmonohydraat

Nu zit er in een flacon van 500 ml varromed 2,5 gram mierenzuur en 22 gram oxaalzuur. De kosten hiervoor zijn enkele dubbeltjes. Een flacon varromed kost €27.

Mis ik hier iets? Waarom zou je varromed gebruiken en niet gewoon zelf Oxaalzuur en Mierenzuur mengen met wat suiker water?

Michiel

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Fish » ma 13 jan 2020, 10:33

Met de zoekfunctie kan je er inderdaad het een en het ander over vinden. Het goedje is pas een jaar of twee verkrijgbaar in Nederland, HiveClean natuurlijk al wat langer. Omdat de ervaringen met HiveClean over het algemeen positief waren, hebben veel mensen ook Varromed uitgeprobeerd. Zelf was ik er (achteraf) niet zo positief over en kwam ik er, net als jij, achter dat het niets anders is dan een veredelde oxaal-behandeling. Persoonlijk gebruik ik het dan ook niet meer.

Ik meen dat het imago van Varromed is, dat het wat zachter is, wat vriendelijker, wat milieu-bewuster, beter voor de bij. Althans zo dacht ik er over toen ik het had aangeschaft, achteraf gezien een beetje naïef natuurlijk. Maar goed, toen wist ik de exacte samenstelling/werking ook niet. Ik denk dat het gevecht tegen de mijt ons allemaal erg bezighoudt en momenteel één van de grootste obstakels is in het houden van bijen, vandaar dat we allemaal wel wat geld over hebben voor een wondermiddel. Vandaar ook dat ze die €27 kunnen vragen. Op de lange termijn lijkt mij dat dit middeltje ten onder gaat, maar goed wie ben ik? Inmiddels overgesprongen naar een (eveneens veel te dure) verdamper.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Biodlarn » ma 13 jan 2020, 13:45

Het grote verschil tussen de 2 zuren en varroamed/hiveclean is dat zuren de mijten doden en VM/HC de bijen stimuleren om een grote schoonmaak te houden waarbij o.a. varroamijten weggehaalt worden. De mijten worden min of meer verdooft en worden naar beneden gegooid of de kast uit gedragen, Daarnaast worden dode larven, kalkbroed etc. ook opgeruimt.
In Zweden hebben we geen Varroamed maar Hive Clean wordt hier wel sinds een jaar of 3-4 verkocht.
Waarom het zo duur moet zijn begrip ik ook niet.

Groet, Han

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Fish » ma 13 jan 2020, 14:03

Dat verhaal van Han heb ik ook wel eens gehoord, en gaat alleen op voor HiveClean (is althans het officiële marketing verhaal). Voor Varromed is er een andere omschrijving, namelijk het eerste EU-toegestane bijen medicijn. En biologisch toegestaan en wat dan ook. Over de werking van Varromed wordt verder in de flyers/website van Beevital niets gezegd! In ieder geval niets meer over poetsgedrag. Uiteraard weet de oplettende lezer wél hoe het werkt, namelijk nagenoeg hetzelfde als een oxaal-druppel behandeling. Of de propolis-tinctuur verder wat toevoegd, wie zal het zeggen?

Dit marketing-gedoe komt natuurlijk voort uit het feit dat HiveClean geen officieel toegestaan middel was tegen varroa; het is op de markt gezet als middeltje om het poetsgedrag te verbeteren, en niet als varroabehandeling. Mocht gewoon niet. Varromed is wél "officieel" toegestaan, maar nogmaals is het niet veel meer dan een oxaal-oplossing.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door tomer » ma 13 jan 2020, 18:56

Terwijl Varromed en Hiveclean gewoon net hetzelfde product is. :whistle:
Gewoon een andere naam en verpakking sinds Varromed een Europese toelating heeft gekregen.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Biodlarn » ma 13 jan 2020, 19:26

Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt Fish.
Ik had me laten vertellen dat Varroamed en Hive Clean zo goed als het zelfde zouden zijn. En ik was ervan uit gegaan dat het zo was, zonder me er in te verdiepen.
Als ik uitreken hoeveel oxaalzuur ik bij een enkele behandeling Varroamed zou toedienen (30 ml. x 44 mg = 1,32 gr.) dan is dat evenveel als bij een oxaalzuurbehandeling. Geen wonder dat het middel voor heel europa goedkeuring gekregen heeft.
En zo wordt je dan maar weer van je centen beroofd.....

Ik geniet nog maar even van Hive Clean. Niet als hoofdbehandeling maar als aanvulling en voor het vinden van nieuwe besmettingen. Ik hoop dat ik het over een paar jaar alleen met oxaalzuurverdampen afkan.

//Han

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Biodlarn » ma 13 jan 2020, 20:14

tomer schreef:
ma 13 jan 2020, 18:56
Terwijl Varromed en Hiveclean gewoon net hetzelfde product is. :whistle:
Gewoon een andere naam en verpakking sinds Varromed een Europese toelating heeft gekregen.
Zo'n 4 jaar geleden heb ik contact gehad met BeeVital en volgens hen werden de mijten door Hive Clean niet gedood maar verdooft waarbij ze door de bijen worden verwijderd. Volgens BeeVital gingen ze na een 7-8 uren dood aan gebrek aan voedsel op de bodem. (Daar valt over te discuseren)
Als Varroamed zoveel oxaalzuur heeft als er op de verpakking staat dood het de mijten en is het dus niet hetzelfde produkt als Hive Clean.
Heb BeeVital nu de vraag gesteld wat het verschil is tussen de 2 produkten. We zullen zien wat ze antwoorden.

//Han

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door tomer » ma 13 jan 2020, 20:22


Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Fondebeaux » di 14 jan 2020, 00:32

Ik ben nog een new-bee op het gebied van imkeren, maar als ingenieur vind ik het altijd leuk om naar chemisch werkzame stoffen te zoeken. Volgens de verpakking van Varromed zijn Oxaalzuur en Mierenzuur de werkzame stoffen. Dit betekent dat de werkzaamheid van het product van deze stoffen afhangt. Daarnaast zijn er nog wat hulpstoffen toegevoegd. Deze worden vaak toegevoegd om zaken als kleur, geur, viscositeit, pH, houdbaarheid e.d. te beinvloeden. In Varromed zit er naast suikerwater, kleurstof en propolis tinctuur nog de volgende stoffen:

Steranijsolie
Citroenolie
Citroenzuurmonohydraat

De bovenste twee zijn etherische oliën. Vaak komen ze uit de groep van de terpenen (net zoals de citroen, lavendel en naaldbomengeur van de Ajax die je koopt).

Sommige terpenen hebben wel degelijk een werkzaam effect. Een goed voorbeeld hiervan is Thymol. Druppel Thymol op een doekje en je krijgt Thymovar. Als je de werkzaamheid van Thymol opzoekt, krijg je lange antibacteriële en antifungale lijst.

Van Steranijsolie en Citroenolie heb ik geen werkzaam effect kunnen vinden. Steranijsolie wordt welliswaar gebruikt als (chemische) basis voor sommige medicijnen, maar heeft an sich geen werkzaam effect (voor zover ik kan vinden). Citroenolie is gewoon een lekker geurtje, bevat voornamelijk limoneen. Dat zit ongeveer in elke afwasmiddel en shampoo om er een lekker geurtje aan te geven.

Citroenzuur heeft ook geen werkzaam effect. Het kan gebruikt worden als een pH buffer, en zit er daarom misschien in.

Mijn conclusie als totale leek op het gebied van bijen. Meng Oxaalzuur en Mierenzuur in suikerwater, en je krijgt hetzelfde effect. Voor mensen die dit lastig vinden: Ik verkoop graag flacons van 500 ml voor €15 per stuk. Een stuk goedkoper dan Varromed :D

Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vraagje over Varromed

Bericht door Fondebeaux » di 14 jan 2020, 00:55

Voor de mensen die zich afvragen wat het verschil is tussen Hiveclean en Varromed:

Als je zoekt naar de ingredienten van Hiveclean kom ik op het volgende lijstje:

Hive Clean Ingredients: Water, Saccharose, Citric acid, Oxalic acid, Formic acid, Propolis extract and essentil oils.

Formic Acid is de engelse term voor Mierenzuur. Dit lijstje komt me bekend voor :-)

Een verdere zoektocht bracht met naar een gebruiksaanwijzing van HiveClean in het Hongaars, die ik door Google translate heb gegooid. Daar komt dit uit:

Samenstelling van het preparaat:
1 liter bevat:
Oxaalzuurdihydraat: 42 g
Mierenzuur: 4,88 g
Carrier en hulpstoffen: gezuiverd water, suiker, ruwe suiker, citroenzuur, propolis-oplossing, etherische oliën, E-150d


Conclusie: Hiveclean is hetzelfde als Varromed is een suikeroplossing met Oxaalzuur en Mierenzuur.

:ugeek:

groet,

Michiel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten