BeeFun bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Mirjam59
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 apr 2021, 13:49
Contacteer:

BeeFun bijenkast

Bericht door Mirjam59 » vr 30 apr 2021, 20:48

:be7: Als net startende imker overweeg ik de BeeFun polystyreen bijenkast aan te schaffen. Op dit forum vond ik slechts 1 opmerking over deze kast. Wie zou zijn/haar ervaringen hiermee met mij willen delen? Alvast bedankt.
Mirjam

hansqprs
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 10:01
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica F1 en verder
Locatie: Sint-Oedenrode
Contacteer:

Re: BeeFun bijenkast

Bericht door hansqprs » za 01 mei 2021, 23:55

Ik heb nu een maandje een BeeFun kast in bezit, er komt een volk in dat nu in een 6-ramertje zit, dus echt in gebruik is de kast nog niet.
Het zijn mooie kasten met onder andere als voordelen dat je met de ramen kunt "schuiven" en de bakken 90 graden kunt draaien, dus kiezen tussen warm- en koud-bouw is eenvoudig.
De randen zien er stevig uit, dus "beitelschade" lijkt wat minder een risico dan bij andere types kunststof kasten.
Ik ga geen afstandstrips gebruiken, die zitten er standaard ook niet in. Als je die er niet in zet zul je dus je afstandhouders, -spijkers of Hoffman raampjes moeten gebruiken.
Ik heb nu afstandsspijkertjes gebruikt, maar ik ga ook simplex hoffman raampjes proberen, omdat dat net als bij Amerikaanse kasten het "schuiven" eenvoudig maakt.
Ik heb zelf van triplex tussenbodems gezaagd, goedkoop en ik kan zelf bepalen waar ik gaten maak enzo. Dat is bij een Segeberger volgens mij lastiger omdat daarin tussen de bakken een opstaande rand zit.
Enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat sommige simplex raampjes er net niet inpassen als ze aan de lange kant zijn. Dat heb ik opgelost door aan twee zijden 1 mm van de toplatjes af te halen.
Dit is volgens mij ook commentaar dat elders op het forum werd gegeven. Voor mij geen probleem en de winkel geeft aan desgevraagd passende simplex raampjes mee te leveren...
Absolute beginner...

Mirjam59
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 apr 2021, 13:49
Contacteer:

Re: BeeFun bijenkast

Bericht door Mirjam59 » zo 02 mei 2021, 17:43

Dank voor je reaktie

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: BeeFun bijenkast

Bericht door PatrickSimonHenk » wo 19 mei 2021, 01:09

Dag Mirjam,

De Imkershop zet het er niet bij maar ik weet 99% zeker dat dit eigenlijk een polystyreen bijenkast is van de Poolse firma Lyson met een Beefun plakkertje erop.

De Beefun kast heeft namelijk precies dezelfde hard zwart plastic randen boven en onder en er zitten overal extra gaten die je af kunt sluiten met polystyreen stoppers of plastic luchtroostertjes. Wat je daar precies mee geacht word te doen is mij overigens niet helemaal duidelijk...

Die gaten en stoppers zie je ook bij andere polystyreen kasten van Lyson.

Zie voor een overzicht: http://lyson.eu/347-ule-styropianowe


Vergelijk ook deze kast van de firma Abelo in Groot-Brittanië wat een zeer vergelijkbare of zelfs precies dezefde kast is (14x12 is dat spaarkast BK of Duhoka?):

https://www.abelo.co.uk/shop/national-h ... re-orders/


Ik ken een imker genaamd Maartje die Beefun Spaarkast kasten heeft. Volgens mij zit ze wel op dit forum maar ik weet even niet haar gebruikersnaam.

Groeten, Patrick


PS: De Lyson Miniplus kastjes (ook te krijgen bij Imkershop; hoewel Lyson volgens hun website wel een nieuwere versie van de Miniplus kastjes heeft) zijn oerdegelijk maar....
Ze zijn 1 cm te hoog waardoor alleen de "Poolse Miniplus raampjes van Lyson" er correct passen. Als je de "standaard" Miniplus raampjes (even hoog als Dadant Blatt HK) gebruikt is de bijenruimte tussen elke bak 2 cm en krijg je daar, is mijn ervaring: braamraat, darrenbroed en doppen...

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: BeeFun bijenkast

Bericht door Tieme » wo 19 mei 2021, 08:16

Imkershop.nl is ook distributeur van Lyson.

hansqprs
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 10:01
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica F1 en verder
Locatie: Sint-Oedenrode
Contacteer:

Re: BeeFun bijenkast

Bericht door hansqprs » do 20 mei 2021, 08:33

Die Poolse kasten lijken er niet echt op, die Britse zien er precies hetzelfde uit...
Absolute beginner...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten