Varroa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Maurits
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 18:49
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): HTK
Contacteer:

Varroa

Bericht door Maurits » za 25 dec 2021, 15:34

Beste Allen,

Hoe zien jullie het 3 gangen menu van de bestrijding?

- voorgerecht: darrenraat verwijderen april - juli
- hoofdgerecht: 4-6 weken thymovar/apiguard juni - aug.
- nagerecht: oxuvar oxaalzuur druppelen

Worden we zo geen dierenartsen, chemicaliën en nog meer chemicaliën!?

Hoe zien de BD imkers dat?

Maurits
beginner uit Kortgene

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varroa

Bericht door tomer » za 25 dec 2021, 16:10

Het voorgerecht sla ik over, tenzij mss bij zwaar besmette volken. Wanneer je maar 1 of enkele volken hebt is het wel te doen. Bij veel volken een hoop extra werk en veel verloren eiwitten.
Als je wil dat je volken blijven leven zal je in de meeste gevallen toch de varroa moeten bestrijden, dus minstens de zomerbehandeling doen (juli).
Ook zonder chemicaliën is het mogelijk, maar dat vraagt dan meer planning en meer werk: broedloos maken en mijten wegvangen met vangramen.

Maurits
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 18:49
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): HTK
Contacteer:

Re: Varroa

Bericht door Maurits » wo 29 dec 2021, 15:30

Dank. Maurits

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varroa

Bericht door tomer » wo 29 dec 2021, 18:59

Maurits schreef:
za 25 dec 2021, 15:34
Hoe zien de BD imkers dat?
Spijtig dat er geen BD imkers op reageren.
Nog een aanvulling...volgens mij: bij biodynamisch imkeren laat je de bijen zwermen. Door de broedloze periode kan de varroa zich een tijdje niet vermeerderen (zeker bij de nazwermen en het achtergebleven volk). Of dat voldoende is betwijfel ik.
Het is bij BD imkeren ook gewoon toegestaan om natuurlijke zuren zoals mierezuur en oxaalzuur te gebruiken indien nodig.

MDP
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 08:32
Imker sinds: 1958
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Varroa

Bericht door MDP » do 30 dec 2021, 12:39

Oxaalzuurgebruik met langzame en verlengde afgifte met zelfgemaakte strips gebruik ik al meerdere jaren met goed gevolg. De bijen hebben er ogenschijnlijk geen last van.
Het beschreven gebruik van Randy Olliver heb ik een beetje aangepast aan mijn mogelijkheden. Bij hem, met een aantal volken tussen 1500 en 2000, speelt de tijd er aan te besteden een grote rol. De bijen zelf moeten de resten naar buiten brengen en een enkelvoudige toepassing per seizoen vraagt al een aantal uren arbeid met een ganse ploeg. Voor mij, met het werken met 20 volken, vraagt dat niet zoveel bijkomstig werk en ik hang die strips dan ook in als ik een algemeen werk uitvoer aan alle volken.
De formule van de mengeling 2+2+1 of 150 gr oxaalzuurkristallen + 150 gr glycerine + 75 gr water; totaal van de mengeling 375 gram. Alles samen in microgolf (of bain marie), regelmatig uitnemen en roeren tot de mengeling zo klaar is als water. De temperatuur nooit hoger dan 80°C.
Zo’n mengeling is goed voor het maken van ongeveer 15 strips met als gevolg dat elke strip ongeveer 10 gr oxaalzuur, 10 gram glycerine en 5 gram water bevat.
De strips snij ik van dweilen gekocht in de Aldi die ik versnijd tot een breedte van ong. 4 a 5 cm met een lengte van dubbele hoogte van simplex raam. Per strip druppel ik daarop 20cc van die mengeling, zodanig dat: als de strip over het raam gehangen wordt er langs beide buitenkanten van de strip 10cc mengeling ter beschikking is om door de bijen verspreid te worden.
De uitvoering ervan gebeurt altijd samen met een normaal voorziene ingreep aan de bijen.
De uitvoering:
Rond 1 maart: bij 1ste kastnazicht na de winter: 2 strips – bovenste broedkamer- links en rechts op uiterste gesloten broedraam.
Rond 31 mei: bij slingerbeurt 2 strips in onderste broedkamer: links en rechts op uiterste gesloten broedraat.
Rond 10 augustus: laatste nazicht voor inwintering: 2 strips-bovenste broedkamer – op uiterst links en rechts gesloten broedraat.
Bij inhangen van nieuwe strips worden de resten van de oude strips, indien door de bijen niet verwijdert, gewoon weggenomen.
Oxaalzuur is wel een gevaarlijk product: handshoenen en bril zijn wel noodzakelijk.
Meer op:
http://scientificbeekeeping.com/extende ... ss-report/

Marco De Pauw
Marcodepauw4@gmail.com

Maurits
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 18:49
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): HTK
Contacteer:

Re: Varroa

Bericht door Maurits » vr 31 dec 2021, 23:42

Dank Marco.
Goed advies.
Maurits

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Varroa

Bericht door Dirk C » zo 02 jan 2022, 12:26

Voor mijn bijenvolken alleen het hoofdgerecht.
Ik doe 1 oxaalzuurbehandeling begin juli.
Daar blijft het bij!
De afleggers krijgen ook een oxaalzuur behandeling. Ik vernevel 3% oxaalzuur over de bijen op de raten. Gebruik bril, masker en handschoenen!
Voor het overige is het aan hen.

Groeten en het allerbeste voor 2022.
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten